Valg av fiskearter og størrelse på kar

Hei,


Er helt ny på dette med akvarium og lurer på om dette kan være en ok sammensetting i et 60 liters akvarium :


10 (eventuelt 15) stk fordelt på Neontetra og Kardinaltetra
3 Guppy/platy (2 hun og en han)
2 Ancistrus
5 5ansermalle

Noen råd/innspill?
Neontetra/Kardinaltetra skal ha lav PH og GH mens Guppy skal ha høy PH og GH. Så dem passer ikke helt sammen. Pansermaller skal vel også ha lavere PH enn gupper.

Forslag: En søt stim med corydoras, 1 stim art som holder seg på toppen og kanskje en liten stim med ottoer som algespisere. Disse er små veldig søte.

Ta en liten søk her på forumet og finn noen arter som passer sammen med vannverdiene du har i springen så er det lettere for deg å finne noen som vil trives godt og passer for deg. Finnes enormt mye fint her ute. Sjekk gjerne andre som har cory akvarium og se om du får noen ideer utifra det.
Lykke til.

Hei
Hei

Tusen takk for et nyttig og informativt svar ...er ikke meningen å mase men tar sjansen på et par-tre spørsmål til...

Er det sånn å forstå at om jeg kutter ut guppyene å setter inn ottoer (hvilken art er det forresten? ''ottoer'' er vel slang for noe vil jeg tro? ) så kan det funke?
og i forhold til det å finne eksempler på cory-kar...finnes det et godt søkeverktøy for å finne disse (uten åp måtte lete gjennom en masse andre søkeresultater liksom.

skal forøvrig følge rådet ditt om å sjekke springvannet mitt...får bare ikke gjort det her og nå.

på forhånd takk
Husk at corydoras må ha finkornet sand og ikke grus!! Dette kan få ut over "bartene" hvis du søker på otto her på af finner du navnet men husker ikke helt hvordan det staves. Det anbefales jo 100+ i liter. Du kan jo søke litt rund og se hvilke fisk du vil ha og se om ph, gh psv passer sammen.
Her finner du fks. denne ottoen
Otocinclus er en litt sart fisk og vil helst komme i et godt innkjørt akvarium. Den spiser alger og det må altså være litt av det i karet ditt når du slipper otto oppi. Det lureste er kanskje å vente med disse i 3 - 5 måneder etter at du har satt inn de første fiskene.

Ellers tenker jeg at jeg ville valgt enten neontetra eller kardinaltetra når du skal ha 10 - 15 stk.

Kardinaltetra liker litt lavere pH enn de to andre, pH 4 - 6 mot neontatra 5 - 7 og
otto 6 - 7. Alle trives i bløtt vann, altså GH fra null til 3 for neon, 8 for kardinal og 10 for otto. Vannkvaliteten din vil være med på å avgjøre hva du kan velge. Svært bløtt vann kan gjøres hardere, men hardt vann er det ikke lett å gjøre bløtt.

Lykke til med fin hobby.

PS Husk innkjøring! Les eventuelt om dette i artikkelsamlingen.
Enig med Sigmund der ,ottoer kan være vanskelig å få til å overleve hvis det ikke er et godt innkjørt kar med alger i.

Mitt forslag er Corydoras (mine favoritter) , ildtetra istedenfor Neontetra
disse er skikkelig fargerike og lyser opp i karet ,bildene i basen gir ikke riktig inntrykk dessverre.

Sakurareker eller en annen type dvergreker pluss gjerne noen eplesnegler ,disse spiser alger også.

Det har lett for å bli altfor mye fisk i et såpass lite kar og dermed vanskelig å holde rette verdier i karet og "rotete" i mine øyne. Men karet kan ofte bli mer spennenende med flott inredning ,røtter og fine planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap