Ny med malawi. Tips til fiskesammensetning++

Jeg har et 450L Juwel kar som jeg nå har bestemt meg for å gjøre om til et Malawi kar. Har lett rundt på forumet og i butikker etter arter jeg syns er fine å se på og som jeg tror kan passe sammen. Så da spør jeg dere som har mer peiling enn meg om hva dere syns om artene jeg har funnet fram til
Melanochromis Cyaneorhabdos
Rød Zebra
Labidochromis Caeruleus
Delfinciklide

Er dette arter som passer sammen?
Hvor mange ville du hatt av hver art?
Hvilket fôr anbefaler du til disse?

Takk for alle gode tips!
Tipper det kan gå bra...
Jeg ville hatt grupper på 6 eller mer av hver art for å være sikker på å få begge kjønn. Når de er små kan det være vanskelig å se forskjell på kjønnene. Så ville jeg startet med å sette inn delfinene, golden og ventet litt før jeg satte inn cyaneorhabdos-ene, og zebraene til slutt. Om det lar seg gjøre.

Golden og delfinciklidene er vel omnivore, så du kan bruke vegetabilsk malawifor til alle. Og litt squash og rosenkål innimellom. Avhengig av størrelse kan du planlegge type for og granulatstørrelse etter dette. Jeg bruker Tetra PRO algae som flakfor, og JBL novo rift til mine. Men jeg tror det mye som kan brukes
Hei! Har litt erfaring med malawi selv. Malawi er delt inn i grupper - Aulonocara, Haplochromis, mbuna og rovfisk. Veldig mange arter har en tendens til å blande seg i lek innen disse gruppene. Bla Aulonocara stuartgranti, afra artene (yellow, red og white top) og metriclima artene. Jeg har 7 malawi kar og driver stadig å bytter om på fiskene i disse karene for å sjekke ut hvem som leker med hvem. Har opplevd at den ene zebrahannen min leker med cyn. afra white top hunnen min, alle msobo hunnene så ting kan være litt vanskelig når alle leker med alle. Men det er jo slik de gjør i sjøen også, og dermed oppstår nye arter hele tiden. Det å skille noen arter fra hverandre å ha maingano vekk fra johannii, zebra vekk fra msobo, og skille de forskjellige auloncara artene fra hverandre så slipper du hvertfall blandinger i karene.

Hvis du skal ha 4 arter i et 450 liters kar så bør du ha mange av hver art. Et forslag over her var 6 stk av hver art - dvs 24 fisk i et 450 liter. Da finner de seg lett en hakkekylling/mobbeoffer og du vil oppleve å miste noen stadig vekk. Ha myyye fisk i karet ditt. Da finner de ikke igjen den de jagde iom at det andre fisk i veien. De blir forvirret og jager en annen i stedenfor så det blir fordeling på jaging, så ikke én stakkar blir utslitt og resten av flokken lager hakkemat av den mens den ligger nede for telling. Malawi er en aktiv fisk og territorial under lek. Noen arter er mer territoriale enn andre.

Lag gjerne maten selv - frossenfór, på en enkel og billig måte 50/50 reker u/hode, erter gelatin blandet i varmt vann og en liten dose multivitaminer. De skal også ha flakfór som er lav på proteiner og med spirulina.
Takk for godt tips!
Rekemix har jeg ferdig i fryseren så den er i boks.
Ville du anbefalt en art til eller fler av de artene jeg allerede har sett for meg? Evt. hvilke ville du anbefalt?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap