Hjelp til å komme i gang

Hei!

Jeg er helt fersk på akvarier men har tenkt å skaffe en i noen år nå. Og i det siste kom eldre jentungen på 9 år med en ønske om kjæledyr. Siden det finnes allergier i familien så ønsker vi ikke pelsdyr, og hun kom med ideen om fisk av seg selv. Så hvorfor ikke kombinere pappas gammel ønske med det!

Har lest en del på nettet og besøkt noen forhandlere. Dessuten er 2 bøker på veien i posten.

Fram til nå så er dette vi har kommet fram til:
1) Juwel Rio 125 Liter med bord. En av de 60 L plastic fantastic synes jeg er for små og føles litt for billig i utseende, har nettopp pusset opp stuen
2) Sandbunn (Biltema grov), 5-6 cm
3) 6-8 planter, helst med små blad at karet "ser stort ut"
4) noen stein og røtter til gjemmesteder

Fisk:
1) Bronsemaller, 6-7 stykk på bunnlag.
2) Algespiser Ancistrus, 2-3 stykk, helst av forskjellige kjønn. Vi håper jo og at de fiskene har det så bra at de får unger.
3) Stimfisk (til datteren) til midt og høye områder i vannet. Her er det guppy som hun liker, eller etlerant tetra, neon eller kardinal. Her tenker vi 8-9

Noen spørsmål her:
A) er det nødvendig med en luftstein i sånn et oppsett?
B) hva slags planter er anbefalt? Har lest her på AF delen om hurtigvoksende planter, så det er nok det jeg begynner med. Noe lure andre planter?
C) trenger jeg sandsnegler? Hvis ja, hvilken?
D) kan noen anbefale en butikk i Stavangerområde? Har vært hus Zoo1 på Hinna og hadde en god inntrykk om kunnskap der.
E) noen som har sånn et oppsett som ligner dette vi planer. Trenger ideer til planter og "aquascaping". Skal jo ikke bare funke men også ser bra ut. Ikke at jeg skal drive med aquascaping helt seriøst, mer at de fiskene som skal inn har det som naturlig som mulig.
F) innkjøren av akvariet, hvilken fisk skal jeg bruke? Tenker enten 2-3 av mallene i første omgang og øke antallet til 6-7 i to tillegstrinn. Eller blir det for stressende for fiskene hvis de ikke er 6-7 med en gang? Eller er det lurt å bruke Algespisere (2-3) som lever aleine?
G) liker også reker veldig god, er det mulig å ha de i sammen med det jeg har planlagt?

Satser pris på alle råd jeg kan får og gjerne vær kritisk mot det jeg planlegger. Som sagt er jeg helt fersk på temaet.
Ingen ekspert men her er noen tanker:
A) Det er viktigst at utløpet fra pumpa i filteret holder vannoverflaten i bevegelse, det øker oksygenopptaket.
C) Noen synes sandsnegler er en plage men de spiser matrester og holder sanda i bevegelse slik at anaerobe lommer ikke så lett danner seg. Sandsnegler får man gjerne 'med på kjøpet' når man handler planter, enten man vil eller ikke.
E) Jeg har et kar med røtter og stein på sandbunn. Karplantene (Anubias, Cryptocoryne) er bundet fast (med fiskesene) langs sprekker i røttene slik at de ser 'naturlige' ut når de vokser, mosen binder jeg i utgangspunktet rundt mindre rotbiter, og etterhvert fester det seg. Ved å ha alle plantene på røttene så blir de ikke så lett rotet opp av fisk, og det er lett å flytte dem ved slamsuging. Med bra lysforhold så vokser mosen til et kratt slik at man til slutt ikke ser trebitene.
F) Hvis du skal ha innkjøring med fisk bør du bruke filterguffe fra et allerede innkjørt filter, ellers skades fiskene.
G) Reker går nok bra, viktig med mose og rekesikkert filter.
Om dere skal ha guppy så vil de fort formere seg så antallet dere begynner med er helt ok. Velger dere tetra istedenfor, eller i tillegg, så kan du gjerne ha 10-20 stykker. De er stimfisk og trives i større antall.

Luftestein er sjelden nødvendig. Det er nok at utstrømsrøret fra filteret er plassert slik at det skapes litt bevegelse i vannskorpen uten at det direkte piskes. Mye bevegelse, som når man bruker luftestein, lufter ut co2 fra vannet og plantene trenger en del co2 for å trives. Velg forresten gjerne et filter som er beregnet for et dobbelt så stort akvariet. Det gir mindre vedlikehold og mer stabile forhold.

Sandsnegler er ingen nødvendighet. Noen synes de fort blir ufyselig mange og har man først puttet de oppi er det ikke lett å bli kvitt de igjen. Selv er jeg av de som synes at sandsnegler gir et naturlig inntrykk og de er fantastiske renholdere om man skulle komme til å mate litt mye Her er en kort video som viser slamsuging, og vedlikehold, av sand i et akvarie uten snegler: Renhold av sandbunn.

Jeg håper du ikke har tenkt å ha fisk i akvariet under innkjøring Det er direkte mishandling av levende vesen og om fisken er heldig nok til å overleve kan den få varige skader. Det tar rundt fire uker til filteret er innkjørt, men bakteriene trenger noe å leve av slik at de blir mange nok til belastningen som kommer når du putter fisker oppi. Du kan mate forsiktig og sørge for at det er litt avfall fra planter og slikt, eller bruke salmimetoden som beskrives her.

Med en del tettvokste planter eller mose, kan du muligens ha reker i karet. Ikke sikkert de formerer seg siden rekebabyer er for fristende for de fleste fisk. Større reker som amano eller viftereker kan gå greit om de har nok plasser å gjemme seg bort i, men de formerer seg heller ikke.

Ellers så anbefaler jeg deg å lese artiklene i akvarieskolen (under Artikler her øverst på siden). Les også om fiskene du ønsker å skaffe deg i fiskebasen og legg spesielt merke til om de passer overens når det gjelder vannverdier. Du kan også søke på akvarier i din størrelse og se om du finner ideer til oppsett og planter der. Og er det noe du lurer på så spør og grav til du finner ut av det

Lykke til!

Edit: Gakk var raskere enn meg ser jeg Og han har nevnt noe jeg glemte. Kickstart av filter med filterguffe fra et godt innkjørt filter, noe som gjør akvariet klart for fisker nesten umiddelbart.
Ikke noe å utsette på de rådene du har fått her! Våger meg allikevel frempå med et par ting.

Du bør anskaffe dråpetester for å passe på vannverdiene. Anbefaler JBL fordi de har en mer fingradert skala, i alle fall for NO2 (nitritt). Du bør ha tester for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2), nitrat (NO3) pH samt GH. Dette kjøper du billigst i nettbutikker, f.eks. webzoo eller aquamanias. Når du har brukt opp det første settet, kan du kjøpe refiller, de blir mye billigere. (Du trenger komplett sett i starten pga. fargekart med skala samt prøveglass mm.)

Som man nå i disse dager ofte hører, djevelen bor i detaljene. Derfor, hvis du kickstarter filteret, hvilket er en god ide hvis filtergrumset kommer fra et godt innkjørt, friskt akvarium, bør du sørge for å holde liv i bakteriene til du har i fisk. Det kan du gjøre ved å gi litt fiskefor daglig (en liten klype) eller ved å tilsette et ca 3 ml av Lilleborgs Salmi (husholdningssalmiakk, bruk for sikkerhets skyld ikke andre merker).

Med dråpetester i hus, kan du på denne måten sjekke at filteret er klart til å
håndtere avfall fra de fiskene du skal ha. Hvis du setter til 3 ml Salmi og testene viser null (NULL) NH3/4 og NO2 dagen etter, er filteret innkjørt. Om du ser spor av en eller begge stoffer, tilsett nye 3 ml Salmi og fortsett til du ser null for begge dagen etter siste tilsatte dose. Da er du sikker på at fiskene dine får en god start i sine nye omgivelser.

Lykke til med en fin hobby, og du, tenk gjerne på hvor du vil sette ditt akvarium nr 2...
Plussmedlem
Ser ut som du er godt i gang med masse gode råd her.
Masse lykke til med en flott hobby...
Lært noe
Hei!

Takk til god råd så langt. Her noe oppdatering:
1) Innkjøring uten fisk. Har lest med opp om Salmi metoden og den blir selfølgelig brukt! Hvor finner jeg Salmi? I en hver Rema 1000 eller noe spesiell butikk? Etter litt leting kom jeg fram til at 4 ml/dag skal være dosen som trengs til et 125 L akvarium. Dette blir kjørt til nitritt kommer opp også redusert til 2 ml/dag. Skal sjekke og med dråpetest at jeg kommer opp til 5 ppm og ikke mer totalt (som Chris Cow, PhD beskriver). Skal kjøre dette selfølgelig til fiskene kommer, ikke at bakteriene dør i mellomtiden! Har jeg forstått det riktig: Etter denne prosedyren kan jeg sette inn alle fisk samtidig uten å gå i fare at jeg overbelaste bakteriene (med andre ord, det er nok bakterier til stede og de takler de fisk jeg skal sette inn)?
2) Et spørsmål til Astrid: Har lest at jeg skal ikke ha mer en 1 inch per gallon av fisk i karet. 125 L er 33 gallon, og 33 inch er da 84 cm. Med 20 tetraer er jeg på 120 cm fisk, så langt over 84 cm. Er det en såpass "tynn fisk" at et akvarium tåler mer av de? Dessuten har jeg lest at tetraer (a) ikke formerer seg (b) trenger lavere pH en de andre fisk jeg skal ha og (c) ofte ikke lever lenge (har jeg lest en annen plass). Så jeg foretrekker guppyer mer akkurat nå, men er langt ifra at jeg har en oversikt. Men en plass må jeg jo begynne. Så dette er planen nå:

6-7 metallpansermaller (omtrent 40 cm)
2-3 algespiser (omtrent 25 cm)
8-9 guppier (omtrent 50 cm)
Totalt 110 cm, litt over de 84 cm. Går det greit? Igjen, hadde tenkt på en 125 L kar. Regner jeg riktig eller gjør jeg en feil her?

3) JBL dråpe test sett er på lista og skal bestilles snart.
4) Endå en til Astrid: Juwel Rio 125 L blir levert med BioFlow 3.0 (3 Liter filtervolum) og en 500 L/h pumpe. Dette er et helt sett, så den skal egentlig være i riktig dimensjon. Leste og at totalvolumen av karet skal gå gjennom filteret 4 ganger i timen. Med et 125 L kar og 500 L/h er det "spot on" if forhold til reglen.

Angående sandsnegler så ser jeg først om jeg trenger de, eller om jeg får de som bilde passasjerer med noen planter.

Da er jeg et stykke videre. Takk skal dere ha!

God kveld, Wolfgang
Du har helt rett når det gjelder det du sier om tetraene. De har ikke levd lenge her hos meg heller. Med guppy i karet vil du imidlertid stå i fare for å overbefiske det ganske fort (Mine tre guppy ble til rundt 200 i løpet av få måneder!) For å unngå det kan du velge å bare holde enten hanner eller hunner.

Når det gjelder den regelen med 1 inch per gallon så må den tas med en stor klype salt. Antall/mengde fisk man kan ha i et akvarie avhenger både av størrelsen på fisken, arten, størrelsen på filteret, type og mengde fôr, hvor ofte vannbytter, og antagelig enda flere ting jeg ikke kommer på i farten.

Etter hvert som du blir kjent med de forskjellige fiskenes oppførsel, hvordan de oppfører seg med andre arter og hvordan de utnytter områdene i akvaret så får du en større forståelse av hva slags sammensetning som passer og om antallet er greit. Veldig smart at du er forsiktig med antall fisk i begynnelsen. En slik tankegang liker jeg Vær imidlertid klar over at de fleste fisker er ungfisk når du kjøper de så vent med å øke antallet til de er utvokst så du ser hvor mye "plass" de tar i karet.

Jevnlig måling av nitritt og nitrat ved økning av bestanden vil gi deg et hint om belastningen er for stor. Nitritt-utslag i et kar med innkjørt filter tyder på at filteret ikke er godt nok for å takle mengden belastning. Høy nitrat før vannbytter (bør ikke overstige 25-30) forteller deg at du enten har for mye fisk i karet, fôrer for mye eller har for sjelden vannbytter.

Når det gjelder filteret i Juwel så har jeg liten kunnskap om det. Håper noen andre har erfaringer og kan svare deg.

Har ikke brukt Salmi metoden selv, har ikke startet opp noe nytt kar siden metoden ble oppfunnet, men har forstått at det er Lilleborgs Salmi som bør benyttes. Ser den finnes hos Rimi ihvertfall, men regner med at du finner den flere steder
Bare en liten (men viktig !) detalj når det gjelder salmi-metoden : Vi snakker ikke om 4ml Salmi pr dag. Dette er kun startdose ! Etter at startdosen er gitt, er det opp til deg å gjøre målinger av NH3/NH4 og kun tilsette nok Salmi til at nivået holder seg jevnt på 4-5 ppm.

Ellers er egentlig ikke ditt valg av pansermaller + guppyer så ideelt. Coryene vil gjerne ha bløtt vann med pH litt på den sure siden, mens guppyer vil ha hardt vann og pH over 7.
Så fint med en nybegynner som virkelig orienterer seg og stiller gode spørsmål fra start!

Regelen om cm fisk/liter vann eller inch/gallon er som Tante Astrid sier noe man skal ta med en stor klype salt. For å ta ytterpunktet, i et kar på 80 liter skulle du kunne ha én fisk på 80 cm eller to på 40, hvilket alle skjønner ikke er noen god ide. Dette er en seiglivet myte, en av flere i akvarieverdenen.

Det dreier seg imidlertid ikke bare om den plassen fiskene trenger for å kunne svømme på en mest mulig naturlig måte, men også størrelsen på fiskene og derved mengden mat de spiser og behovet for filterkapasitet. Noen fisker griser mer enn andre, gullfisk og enkelte maller for eksempel.

Om du tenker at du har plass til for eksempel ca 40 neontetra på hver 3 cm, kan du ikke ha plass til 20 fisk som er 6 cm hver. Normalt vil en fisk på 6 cm ikke være dobbelt så stor som en neontetra, men kanskje 6 eller 8 ganger så stor fordi den vil være både høyere og tykkere.

Jeg ville valgt et litt tynnere lag sand, spesielt foran der du forer og der det vil kunne samle seg en del skitt. Jeg er av dem som ikke kan tenke meg sandsnegler, men heller bruker et plastrør (som leveres til utvendige filtere for eksempel) for å rote litt i sanda noen få ganger i året slik at det ikke oppstår mange gasslommer. Når du velger Biltemasand vil også avfall legge seg oppå sanda og det er lett å fjerne det om du vil.


Hei og takk igjen!

Ja, det med maks 5 ppm NH4 hàr jeg med i tankegangen. De beregninger er ikke så presis mtp innredning (eksakt volum av vann), at det er ikke kjent hvor mye % NH4 er i Samli osv. Derfor har jeg tenkt å begynne med 4 mL og måle etterpå. Da kan jeg regne tilbake og etter jeg har målt dagen etter beregne hvor mye jeg trenger i tilleg at jeg kommer på 5 ppm igjen.

Og takk for det med hardhet, en masse ting som må sjekkes. Ikke så lett i begynnelsen. Og at guppier eksploderer sånt er nesten utrolig. Men det set ut at jeg må finne noen annet, siden hardhet er i område ligger rund 3 (etter litt søk på forumet her). Det er vel mest praktisk at hardhet i akvariet ligger på samme niveau som kranvann.

Noen anbefaling til en pen fargerik Stimfisk som elsker bløt vann da? Skal og lete i fiskebasen . Kommer mer og mer i gang å bruke den informasjonen som er tilgjenglig her.

Ikke at det passer "helt" til ferskvann, men vil jeg få problemer med 4-5 stykk kamskjell (ikke levende, men som gjemmesteder) i karet?
Ja, hvis du har sett på min salmi-kalkulator, er det enkelt å regne ut startdose. Til en 125 liter kan du regne med 100 liter vann, tenker jeg. Lilleborg Salmi ligger på 9%, men kan variere litt i produksjonen. Hold korken på flaska tett, slik at ikke vann fordamper.

Skjell i akvariet kan avgi kalk til vannet, særlig i surt vann, og du vil kunne få øket hardhet i vannet. Hvis du absolutt vil ha skjell, vil jeg foreslå kunstige. Men det er bedre å lage gjemmesteder ved hjelp av røtter og steinsammensetninger.
Hørtes ut som du kunne tenke deg noen fargerike, enkle fisk. Ta en titt på Cherrybarber. Jeg har aldri hatt denne selv, men hatt lyst på .

Den virker som en hardfør fisk, yngler lett, med litt tilrettelegging selv i akvariet de går i (klikk på oppdrett og deretter medlemmer som har registrert så får du opp alle de forskjellige metoden medlemmen har brukt for å få de til å yngle). Hannene spesielt er røde og flotte, og vannverdiene skulle være innenfor det du ønsker å ha. Det eneste er at den er ingen typisk stimfisk, de sprer seg mer rundt om i karet. Bare et forslag
Hei!

Har nå vært i en butikk og sporte om forskjellige fisk. Så nå er jeg litt forvirret.

Utgangspunkt er vannverdier vi skal ha her i Sandnes:
KH på 1
GH på 3
pH på 8

Nå jeg leter i fiskebasen så er det bare noen få treff. Han i butikken meinte at det går greit med alt de selger ... fra pansermaller til guppier. Men det er nok ikke helt optimal, det ser jeg. Hvor "nøyaktig" må en holde seg innfor de angitte verdier i fiskebasen? Eller er han fra butikken bare interessert i selge fisker, de dør og jeg kommer å kjøpe flere?

Nå er jeg den som ikke tar sjanser med et liv, uansett hvor små eller billig det er. At det ikke er mulig å få 3-4 forskjellige fisk i ett kar som alle har ideelle betingelser sånn at de får unger skjønner jeg, men det hadde vært kjekt hvis 1-2 klarer det. Tror det er viktig til gleden og for å holde interesse av jentungen opp.

Eller må jeg begynne å trikse med kemi hver gang jeg tar vannbytte?
Hei. Min erfaring med fiskedatabasen er at filteret ikke er helt stabilt. Jeg pleier som regel bare å sette antall liter, så går jeg inn på de fiska jeg vurderer å ser på verdiene.
Fiskene trives best i de anbefalte vannverdiene og selv om de ikke stryker med så kan de svekkes og dermed bli mer utsatt for sykdom og tidlig død. Les gjerne denne artikkelen om vannverdier om du virkelig har lyst til å sette deg inn i det.

Vent med å bestemme deg til du får testet ut vannet i kranen din selv. La det stå over natten før testing. Og ja, selgere er alltid ute etter å selge
Pfiffikus25
Hei! Utgangspunkt er vannverdier vi skal ha her i Sandnes: KH på 1 GH på 3 pH på 8 Eller må jeg begynne å trikse med kemi hver gang jeg tar vannbytte?

Måtte stikke før jeg egentlig ble ferdig med innlegget i sted så jeg må bare nevne en gang til at du bør vente til du har fått sjekket vannet ditt selv. Kh og ph følger hverandre, så om verdiene du har postet er korrekte burde en kh på 1 gi langt lavere ph. Mengden oppløst co2 påvirker imidlertid forholdet mellom de to verdiene (her er en tabell som viser det).

Jeg har fått forklart at enkelte vannverk bruker co2 på en finurlig måte for å øke ph slik at det blir mindre korrosjon i rørene pga surt vann. Jeg sier finurlig for i akvariesammenheng så vil vi normalt vente surere vann ved å tilsette co2 (som vist på tabellen jeg linket til). Hvordan dette gikk for seg husker jeg ikke lenger, men i alle fall så lar du vannet fra kranen stå et døgns tid i en flat beholder eller med en luftpumpe og luftestein så co2 kan luftes ut før du måler slik at du er sikker på å få korrekt resultat.

Selv om det alltid er greiest å tilpasse fiskene etter vannet du har i kranen så er det ikke noe stort problem å trikse med kjemien (så sant det ikke dreier seg om senking av gh som krever et reversert osmoseanlegg, RO anlegg). Senking av ph/kh kan gjøres ganske enkelt med for eksempel tilsetning av eikebarkekstrakt. Om kh verdien stemmer og er på 1 er det derimot mulig at du vil få det motsatte problemet. Kh på 2 eller mindre kan gjøre ph ustabilt og du kan fort ende opp med ph helt nede i 5 på veldig kort tid. Been there, done that :-P

Nå høres det jo ut som det å holde akvariefisk er veldig innviklet og vanskelig, men det er nok mer trøblete i teori enn i praksis

Dobbeltsjekk alltid info du får i dyrebutikker. De har mange dyr de skal kunne litt om og det er ikke alltid du treffer på de med mest kunnskap i akvariehold. I tillegg er det en del som blir hardt presset fra både sjefer og kjeder når det gjelder salgsresultater og inntjening, som overalt ellers i salgsbransjen.

Må forresten berømme deg for å sette deg inn i ting og sette hensynet til fiskenes velferd først! Det gjør meg glad rett og slett
Tante Astrid : Er du sikker på at du har hørt rett ang. CO2-bruk hos vannverkene ? Tror ellers de bruker lut (NaOH) for å heve pH for rørenes skyld.
Plussmedlem
SilverShaded
Tante Astrid : Er du sikker på at du har hørt rett ang. CO2-bruk hos vannverkene ?

CO2 -gass for korrosjonskontroll av drikkevann.
Ah...ja, da skjønner jeg De bruker det som buffer til surt vann, slik vi bruker natron. Takk !
Hei!

Ja, de bruker lut her i Sandnesområde til a heve pH sånn at rørene blir beskyttet.

Men nå går jeg inn i tenkeboksen igjen og har tatt kontakt med noen som driver akvarier her i område. Der kan jeg spørr alle praktiske ting angående vann om mye mer.

Så dere hører nok fra meg igjen om en liten stund når jeg har litt mer peiling om så mye ting. Vanntestsett er og bestilt

Tusen takk til alle som hjalp meg her!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap