Gh er helt klikk!?!

Jeg holder på å kjøre inn et nytt 180 liters Jewel nå og alt så veldig fint ut frem til nylig. De siste få dagene har jeg fått utrolig mye alge i akvariet, og det har stått noen uker nå.

Det gror litt i plantene, men noen viser tegn til å dø.

Jeg målte vannverdiene og de var:

PH 6,7
NH3 0,0 mg/l
No2 Nitritt 0,0 mg/l
Dkh 3

GH? Puttet 20 dråper av greiene i 5 ml glasset og i beste fall så det ut som en dårlig urinprøve, selv om målet var at fargen skulle bli grlønn. Den ble ikke det og derfor ville jeg ikke bruke all væsken min til å teste. Hvordan får jeg ned denne GH`en eller vil det normalisere seg etterhvert?

Jeg har ingen fisker eller dyr der enda. Jula sant og noen lyse stener jeg har funnet ute i skogen som er vasket grundig med klor, resnet og tørket før de er puttet i akvariet.
Har også Co2 gående.
Prøvde å måle gh i springen, der sluttet jeg å telle på 15 dråper da den heller ikke ble grønn. Lurer på om det er mitt laboret testkit som er gammelt eller noe? Det må vel være noe feil med testdråpene?
Jeg har også særpevann, og testet her nå. GH er 3 her.
Hvis du ikke får omslag, er det to muligheter : Testvæsken er ubrukelig...eller du har faktisk så høy GH. Siden du får høy GH på kranvannet tror jeg det må være noe feil med testvæsken (prøvd å riste flaska, forresten ?).
Hei!

Har ikke ristet flaska, kittet fulgte med akvariet når jeg kjøpte det brukt. Kan være at den har stått lenge uten korken på eller noe og blitt dårlig. Hvis GH er over 15 som jeg sluttet å telle på fra springen ville vel KH vært enda høyere sånn logisk sett?

Jeg tror det er testvæsken som er dårlig, haha!
Nå hadde jeg akkurat over 40 dråper i 5 ml kranvann som ikke ble andre nyanser en mørkere og mørkere gult, så jeg tror vi kan utelukke at det er noe feil med noe annet en testdråpene.
Hvis kittet fulgte med et brukt kar er det godt mulig at dråpene er gått ut på dato, ja.
Lys på fargen?
Hvis du ikke har godt lys på testen, kan grønt fort se ut som gult. Men jeg tror også du har fått en dårlig flaske.
Alt det sagt vil jeg holdt et lite overblikket på steiner plukket i naturen. De kan slippe ut mye kalk.Men de var veldig fine.


Min GH test skifter fra rød til gul.
Kan det være mulig at du har 0 i GH. slik at den skifter på første dråpe.
Ja, det kan faktisk være at jeg da har 0 eller 1. Det bare stod på bruksanvisningen at den skulle bli grønn. Tanken slo meg, men siden alle andre fargene stemte, så trodde jeg at det var noe feil.
Jeg hadde akkurat samme problem som deg når jeg skulle teste vannet i et kar jeg gjør om til malawi. Jeg sluttet på 20 dråper og det var mørk gult. Settet mitt er fra Sera tror jeg det var. Er nok dråpene som er gått ut på dato er jeg redd.
Da har vi fått klarhet i det i alle fall, for dine dråper pleide å bli grønne?
Er en stund siden jeg brukte dem nå, men reagerte ikke på dette sist så regner med det ble grønt ja
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap