Demasoni

Jeg er rimelig fersk innen malawi, har noen demasoni som driver og svømmer rundt i ring , altså to og to som danser rundt hverandre. Er dette lek?
Tvilsomt...
Hvis det er lek du ser, så vil du se det som om den ene fisken (hannen) står og dirrer. Han ønsker da at hunnen skal gyte eggene, før han skal skille ut melken sin over eggene.

Det som du har sett nå er nok noe som har mer med etablering av rangordning å gjøre. Det skjer jevnlig med Malawier av samme art, og noen ganger også av motsatt art. Dette er en form for "måling av krefter". Det er ritualisert atferd, også kalt halejaging. De jakter på halen til hverandre. Du vil kanskje se at det ender opp med noe som kan skje ut som et kyss, men som er et forsøk på å bite den andre. På mange måter en slags brytekamp. Dette er det neste steget i måling av krefter. Vanligvis ender denne kampen med at en av fiskene blir vinner og jager bort de andre.

Det er i hvert fall det jeg tror er beskrivende for det du har sett
OK takker for svar , den dirring har jeg også observert, rett etter dansingen
Demasoni fan
det er nok som thankthefishtank sier, kamp om dominanse, oftes alfa hannen som blir utfordret av andre hanner, skjeldent kan det være 2 hunner også. hvis du ser på gattfinnen, den helt bakerste nede rett før selve halebladet, hvis den har gule flekker på demasonien er det en hann du har, jafall slik jeg ser forskjell på mine =), mine er Vildt fanget da vet ikke om det er noe anderledes på oppdretts varianter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap