Realfagsstudent vurderer akvarium

Hei!


Jeg bor på en hybel og reiser mye, så kjæledyr er ikke så enkelt å få til. Tidligere har jeg hatt akvarium, og det er betydelig enklere å se for seg.

Nå tar jeg fagene kjemi 1, fysikk 1, matte R1 og biologi 1 på videregående, og om jeg skal ha et lite akvarium vil jeg benytte anledningen til å sette meg godt inn i prosessene som kan relateres til disse fagene. Fra tidligere har jeg lest mye om vannverdier og det har hjulpet meg mye på skolen.

Det jeg lurer på er om dere akvarister har noen tanker rundt hvordan en kan gjøre akvariehold mest mulig realfagsrelatert og lærerikt? Hvilke ting er viktige å ta hensyn til?

På hybelen har jeg lite plass, slik at jeg vil tro 60-80 liter er maksimalt.
God ide...
Det du vil ha nytte av akvariet til er å bli mer kjent med de biologiske og kjemiske prosessene som foregår i akvariet. Jeg vil tro at kjemien blir mer interessant - her kommer pH, nitrogensyklusen og diverse inn - og det kan være interessant med målinger...

Biologisk er det mye snacks. Det er jo et økosystem i miniatyr, og du vil nok få mye god artskunnskap, systematikk - og diverse annet. Fiskeatferd er jo kanskje åpenbart; og det har sammenheng med evolusjon og genetikk....

Kjør på - du trenger et akvarie for å se forbindelseslinjene til fagene!
(og nå har du kanskje gjettet hva jobben min er....)
Noen få tips til.
Jo større jo lettere. Et 80 liters akvarie er mye bedre enn et 60 liters. Kanskje du kan få tak i noe brukt?

Og dersom du søker på engelske begreper når det gjelder din akvarieutdanning så lærer du deg engelsk, og får muligheten til å spekulere litt på hvordan ting egentlig henger sammen. Involver læreren din i biologi.
Oi, her er det masse å ta av Så kult! Jeg har mye kjemi/biologi på universitetet, så tilgi meg om jeg ikke husker helt hva jeg lærte i tidlige og sene fag. Uansett, her kommer hauger med spørsmål jeg har selv/jeg vet svaret på og synes er dritkule:

Plantenæring er flott kjemi og biologi Hvilke salter kan godt brukes til plantenæring? Hvilke konsentrasjoner liker plantene? Hvor mye må du tilsette av hvert salt for å få riktig konsentrasjon? Gjør det om til mol også, bare for regnestykkets skyld (viktigste tingen du lærer i kjemi!) Er saltet løselig i slike konsentrasjoner? Hvilke salter kan du ikke bruke fordi de er giftige for fiskene? Er det noen syrer/baser som vil fungere bedre enn salter om du i tillegg ønsker å endre pH?

Ren kjemi:
Svake syrer og baser og deres relasjon til karbonathardheten (KH) og pH, og hvorfor KH virker som en buffer for pH (vet ikke om du får om buffere før i 3 klasse, men det er finfin kjemi). Hvordan henger CO2 tilførsel og pH sammen?
Hvordan kan du best heve/senke pH i akvariet, hvilken effekt har ulike syrer og baser.
Hvordan fungerer egentlig aquasafe?
Er det noen sammenheng mellom giftighet av amoniakk og pH?

Zoofysiologi (biologi) har hauger med muligheter: hvorfor trives noen fisk med høy GH? Hvilken likevekt har en fisk med sine omgivelser? Hvilke ulike måter takler fisk det osmotiske trykket (aka forskjellen på klovnefisk, molly og corydoras) Hvordan skiller fisk ut overflødig nitrogen, og hvordan påvirker dette akvariemiljøet (aka, hvorfor har du filter...) Hvordan puster en fisk?

Og realtert til det siste zoofys-spørsmålet vader du rett inn i fysikk/fysikalsk kjemi: gasstrykk, likevekt mellom vann og luft, overmetting og masse annet snacks.

Og i biologien får du i tillegg til hele haugen om nitrogensyklusen også hvilke bakterier er det som er aktive i et akvarie? Hva er det som skjer under en kickstart av et filter? Hvordan fungerer egentlig de små vidundermidlene på flaske som dyrebutikkene selger som skal gjøre karet klar for inflytting neste dag?

Kjøp deg noen gode dråpetester, de vil hjelpe med å overvåke de ulike parameterne i akvariet, og også la deg sjekke om det faktisk henger sammen slik du lærer. Vel og merke tror jeg mange slike "hjemmeforsøk" burde utføres i vannglass istedet for i akvariet, fisk liker stabile forhold.
Spør meg gjerne om du trenger en dytt i riktig retning for å finne informasjonen du trenger
Der fikk du et godt svar...
... fra rette person. Forrige innlegg inneholdt MASSE...

Kom på en nettside som jeg har sett før:
http://www.juliantrubin.com/fairprojects/zoology/fish.html

Jeg kan ikke gå god for alle eksperimentene der av flere grunner, noen er nok i strid med etikken rundt dyrevelferd. Men som inspirasjon kan den fungere

Lykke til!
Tusen takk for gode svar! Rekker ikke lese gjennom nå, men skal se på det om jeg setter i gang et kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap