Grunnleggende malawihold

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg bare lurer på grunnleggende malawihold, vannverdier, substrat, planter osv....
Bare sleng med så mye dere vet(som er grunnleggende for å starte med malawi)

Takker for svar!!!
For det første trenger du et stort nok akvarie.
Jeg startet med hold av Golden og Hongi i 125 liter. Det var for smått. Mye krangling, nesten som en boksering når fiskene vokste opp.

Deretter prøvde jeg å holde noen Golden i en 250 liter. Også her var det slik at det var knapt med plass. Ut fra det jeg kunne se, så hadde disse "fredelige" Malawiene ingen problemer med å jage hverandre slik at det var litt ukoslig å se på. Det er særlig lengden på akvariet som blir for knapp om du har hissige fisker. Og - bare for å ha sagt det - fine farger = hissige fisker. I alle fall når det gjelder Malawi.

Nå har jeg et akvarie på 429 liter, og der ser det ut til å være greit å være Malawi. Når det oppstår jaging, så klarer fisken som vil rømme å komme seg langt nok unna til at fisken som skal "ta den" slakker av på farten. Dette akvariet er 1 meter og 30 cm. langt. Mitt 250 liter er bare 1 meter langt, og det blir egentlig i korteste laget for voksne Malawier.

Oppsummert: Du får mest glede av å ha Malawi om du har et stort akvarium. Dersom du har et akvarie på under 200 liter, da er det ikke mange som vil anbefale Malawi. Og det er pga det heller er andre fisker som passer bedre... Bare så det er sagt: med visse Malawiciklider KAN det gå greit i et akvarie på 200 liter, men da bør du vite litt om hvilke fisker dette er før du kjøper. Det er ganske begrenset....

Bruk søkefunksjonen og søk på "Malawi", da får du vite ganske mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap