Holder på å bli gal av vannverdiene kh og gh

Jeg har nylig startet med akvariet - så har jeg merket for noen uker siden at fisken er mye oppe i vannoverflaten. Jeg trodde først det var O2, men det er det altså ikke. Når jeg sjekker vannverdiene er KH og GH noe lav, men ikke kritiske. Det er heller ikke spor av nitrit.

Jeg har i dag prøvd med natron for å øke KH - skal måle på ny i kveld. Er annå litt usikker på hvordan øke GH, noen anbefaler alabaster gips.

Men jeg er usikker på om dette er forklaringer på hvorfor min venus stim holder seg i overflaten, samt at vannet får en slik melkehvit farge ?

Utover dette har jeg noen ikea plastplanter oppi, men kan ikke forstå at det er dette som medfører farge og fiskens adferd.

Jeg blir gaaall
Hvis du nylig har startet opp akvariet, og du holder venusfisk….
Ikke tenk på modifisering av vannet. Tenk på at du må bytte vann. Viktige spørsmål her nå er hvor stort akvarie du har, hvor lenge det er siden det startet opp, og hvordan står det til med filter og vannbytterutiner?

Husk at om du bruker strips, så er ikke disse helt pålitelige. Testsett der du tilsetter kjemikalier til vannprøver er bedre - men dyrere.

Om fiskene holder seg veldig mye i overflaten, kan det være årsaker til dette som du lettest bøter på ved å bytte vann. En regel jeg ofte har sett går på at man ALDRI bør modifisere vannet uten at man tar et delvannbytte. Mulig jeg tråkker deg litt på tærne nå, men har du lest artiklene under "Akvarieskolen" her på forumet?

Og hvorfor må du modifisere vannet? Har du veldig bløtt vann i forhold til hva fiskene dine skal ha?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap