Bytte til et større akvarie

Lurer på hvordan man gjør det rent praktisk ved bytte til et større akvarium. Tenker da på når skal man sette over planter, røtter osv. Det nye akvariet trenger innkjøring.
Tar man innkjøringen bare med vann og sand, og setter fisk, planter pluss resten samtidig?
Om du har ett akvarium fra før kan du bruke filtguffe og gjerne litt av vannet i det nye og tilsette fiskene med engang, men det er alltid lurt å ta noen vannprøver en liten stund fremover for å holde øye med det.
Har du ikke filtguffe eller kan få tak i noe rundt der du bor så er det nok lurt å vente med fiskene til alt er ferdig innkjørt. Planter, røtter, steiner osv kan du legge i akvariumet med engang.
Om du flytter over filtersvampen eller deler av den til det nye karet trenger du ikke å tenke på innkjøring.
Det hørtes greit ut. Hvis man tar med litt av det gamle vannet, så er man vel sikker.
Utvendig eller innvendig pumpe?
eg gikk fra ett 222L til ett 375L kar i fjor, gjorde det lett.

satt den nye pumpa oppi det gamle akvariet sammen med den gamle og lot den stå sammen i ca 30 dager, så tok eg og satte på plass 375L karet og flyttet alt fra 222L over, sand, vann, planter og fisk. det manglet litt vann for og toppe opp karet så det gjorde eg over 1 uke gradvis. fønket fjell det.

det er ein måte og gjøre det på hvis ikke forskjellen på str er for stor.
Kristian Dahl
eg gikk fra ett 222L til ett 375L kar i fjor, gjorde det lett. satt den nye pumpa oppi det gamle akvariet sammen med den gamle og lot den stå sammen i ca 30 dager, så tok eg og satte på plass 375L karet og flyttet alt fra 222L over, sand, vann, planter og fisk. det manglet litt vann for og toppe opp karet så det gjorde eg over 1 uke gradvis. fønket fjell det. det er ein måte og gjøre det på hvis ikke forskjellen på str er for stor.


Det er en god metode, hvis man planlegger bra.Men, da skal man være litt obs på at ting kan skje i det "gamle" akvariet når man fjerner det nye filteret, for man tar da vekk en del av filterbakteriene som filtrene sammen har oppnådd likevekt med.
Det har ingen ting for seg når det kommer til innkjøring, men gir fiskene en lettere overgang.
Kontorstol
Det har ingen ting for seg når det kommer til innkjøring, men gir fiskene en lettere overgang. :)


????
Oi, der manglet et sitat. Jeg svarte på "Det hørtes greit ut. Hvis man tar med litt av det gamle vannet, så er man vel sikker".
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap