Hvilken type ??

Hei. Jeg har en fisk i akvariumet som jeg ikke aner hva slags sort det er/ type fisk. Og jeg lurer veldig på hvilken rase den er og om den venter yngel, for den er så stor, og den har fått akkurat vanlig mengde mat. Og den har en rå appetitt. Hvilken rase og venter den yngel ??
Jeg synes det ser ut som leoparddanio.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13533

Og jeg gjetter på at den har fått for mye mat… Dette er ikke en drektig levendeføder, slik at det er nok noe annet enn at den er full av rogn. Hvis den virker frisk ellers, så kan det være en ide og gi mindre mengder mat. Hvis den ikke virker helt pigg, så må du undersøke om den "hoster ut" mat som den har spist. Da kan det være sykdom.

Ellers er dette en stimfisk, slik at den ideellt skulle hatt selskap av flere av sin egen art.


Håper den bare har hatt en snill eier som har gitt den altfor mye mat. Og så må du bli strengere
Ok. Vi fikk den gratis av dyrebutikken, søstra mi fikk den. Så vi viste ingen ting om den.. Men tusen takk. Den hoster ikke ut maten så vidt jeg vei nei. Og den er veldig sprek, svømme myyye rundt om kring, og over alt.
Som sagt over, det er en Leopard danio, eller Danio Frankei som den også heter.
Den du har bilde av der ser ut som ei rognstinn hunn.
Som også blir sagt over bør den ha flere av samme art å være sammen med.

nevner også at disse har lett for å bli forstoppet, så vær forsiktig med formengder og unngå røde mygglarver
Organica
Som sagt over, det er en Leopard danio, eller Danio Frankei som den også heter. Den du har bilde av der ser ut som ei rognstinn hunn. Som også blir sagt over bør den ha flere av samme art å være sammen med. nevner også at disse har lett for å bli forstoppet, så vær forsiktig med formengder og unngå røde mygglarver :)


Ja, jeg tenkte å skaffe meg flere????. Men æ e ganske ny her i fiske verdenen, så hva betyr at det ser ut som en rognstinn hunn ??
Det betyr at hun har rogn i buken, og derfor er hun så tykk
Ok. Og tusen takk. Men hvordan forhindrer jeg at eggene/ ynglene blir spist. Passer hun på de ?? Og hvor legger de som oftest eggene, æ har ikke nå spesielle hjemmesteder, skulla æ ha lakt oppi en kokos nøtt eller noe sånt( vi har 2 stk som er i akvariumet oppe). Og tusen takk for alle svar, setter pris på litt hjelp.
Det blir nok ikke yngel her, ida..
Til det trengs det en hanne. I motsetning til guppyer, mollyer, sverddragere og andre levendefødere, så bærer ikke disse fiskene på befruktede egg inne i sin egen kropp. Det trengs en hann som kan gyte melken sin over eggene slik at den blir befruktet. Så om hun har mye rogn, så er det nok slik at hun venter på en hann…

Og jeg tror nok at det er mange som ønsker seg "kaviar", deriblant foreldrene selv.
Som sagt over, så nytter det ikke å vente på yngel når du ikke har hanner...
For å få lek på disse bør du ha en gruppe på rundt 10 individer. De passer ikke på egg eller yngel, og spiser dem hvis de får kjangsen. De leker lettest om morgenen når lyset kommer på. De kan også stimuleres til lek når sola/lys skinner på skrått inn i karet. De legger gjerne eggene i og rundt planter. For å sikre at ingen eter egg eller yngel, så bør man benytte et eget lekskar, med klinkekuler/mose/buskete planter i bunnen, så forelderene ikke eter dem opp før de fjernes.


Nå er det sånn at selv om hun har rogn i buken, så betyr ikke det at hun kommer til å legge dem sånn uten videre. Fisker må gjerne trigges for å leke, noen ganger må man legge forholdene til rette til punkt og prikke. Andre ganger kan det skje litt mer "tilfeldig".
Noen arter får yngel i akvarium hele tiden, noen arter mer eller mindre aldri. Noen passer på egg og yngler, mens noen spiser egg og yngel.
Så, hvis du ønsker å drive med oppdrett på fisk, så bør du først sette deg inn i grunnleggende akvariehold, og deretter, velge arter du ønsker å drette, og sette deg godt inn i den enkelte arten. Informasjon om hvordan man dretter forskjellige arter finner man enkelt ved å lete litt rundt på internett


Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap