Reker i bolle

Hei!
Jeg har nylig fått tak i en bolle på 20 liter, og etter litt om og men har jeg bestemt meg for å ha reker i den. Har aldri hatt fisk, eller for den saks skyld reker, før, og har dermed noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Ideen om å gå for reker kom fra denne tråden, og diverse andre tråder som anbefaler at man heller har reker enn fisk i boller.

Spørsmål:
1. Åpningen på bollen er 20 cm, og bollen rommer 20L. Holder det med et bunnfilter som har en diameter på 13 cm? Noen som eventuelt har forslag til hvor jeg kan få tak i ett større bunnfilter til bolle? (Finner det ikke noe sted...)
2. Bør jeg bruke filtermateriale som bunndekke? Hvilke typer kan i såfall være aktuelle?
3. Foretrekker reker hardt eller bløtt vann? Har de noen plantereferanser?
4. Hvilke rekearter kan trives godt i en bolle, og hvor mange kan jeg ha?
5. Er det komplisert å holde reker i forhold til fisk, for eksempel kampfisk?

På forhånd tusen takk for alle svar!

Hei!
1. Har du nok luft inn, skal det kunne gå bra med 3cm kant rundt bunnfilteret.
2. Velg et bunndekke som er porøs som f.eks reke soil, det vil være med på filtreringen. Bør da la bollen stå min. 4 uker med flere vannbytter i uken før du har i reker.
3. Hvis du starter med kirsebær reker skal vanlig kran vann som oftest være greit, jeg bruker JBL Biotopol C som vannbehandler for mine reker, og jeg hører flere som er fornøyd med det. Den binder f.eks kobber som reker ikke tåler mye av.
Mose og ferskvannstang liker rekene godt, begge deler selges i rubrikk annonsene. Men jeg ville ventet med å ha det i karet til du har kontroll på alger, utrolig vanskelig å fjerne alger fra de.
4. Kirsebær, Sakura, Rilli m.fl skulle kunne trives godt i en bolle, gitt ukentlige vannbytter og stell.
5. De er mer ømtålelige en fisk, og ihvertfall ikke like "udødelige" som kampfisk, men det er ikke vanskelig.

Lykke til!
Tusen takk for nyttige svar (;

Da har jeg bestilt bollefilter, tenker å sette opp bollen en måneds tid uten reker og planter så fort filteret kommer i posten. Deretter kjøper jeg planter og kanskje ei trerot, og lar bollen stå et par uker til før jeg kjøper rekene.

Har lest litt om bunnfilter, og det virker som de ikke er spesielt effektive... Finnes det tilpasninger jeg kan gjøre for å effektivisere filteret, i tillegg til et bunndekke som hjelper til med å filtere vannet? Kan jeg for eksempel legge et tynt lag med filtersvamp over filteret?
Filteret jeg bestilte kommer med en "kullpatron" i enden av utslippet, bør jeg bruke denne? Noen mener at dette ikke utgjør noe forskjell fordi mengden aktivt kull er så liten, og at det til og med kan bli skadelig da kullet raskt mettes og deretter kan begynne å slippe ut giftstoffer?
Jeg vil så gjerne at rekene skal trives, så jeg bekymrer meg litt for om filtreringen blir bra nok med bare bunnfilter...
Angående kullpatron ser jeg ofte det blir sagt her inne at det ikke trengs så sant man ikke skal fjerne giftstoffer eller medisin fra vannet. Jeg bruker imidlertid kullpose som en del av filteret i mitt rekekar. Jeg forsøkte å fjerne den og sette i mer annet filtermateriale isteden, men ble større dødelighet på rekene da. Så jeg bruker fortsatt kull som en del av filteret (i tillegg til svamp og keramisk materiale), men skifter ut kullposen hver 4. uke. Det fungerer veldig bra. Bunnfilter har jeg dessverre ikke noen erfaring med.
Forresten henger jeg meg på anbefalingen av JBL Biotopol C som nevnes i et annet innlegg. Jeg fikk mye bedre trivsel på rekene da jeg begynte å bruke den tilsetningen. Bruker også temperert vann ved vannbytte, da jeg tror rekene kan være ømfintlige for temperatursvingninger som det lett blir i et så lite akvarium ved vannbytter.

Lykke til med bollen! Ligger an til å bli vellykket når du setter deg så godt inn i tingene på forhånd. Må oppdatere oss på hvordan det går
Jeg bruker ikke kull på noen av mine bunnfilter, heller ikke på karene uten bunnfilter.
Har lest at kvaliteten er viktig på kullet for å unngå metning og utslipp av giftstoffer tilbake til karet. Hvis du skal bruke patronen er det nok viktig med jevnlige skift.
Er enig i bruk av temperert vann ved vannbytter jeg lar vannet stå et par dager før jeg har det i. Har aldri rekedød etter vannskifte da.
Det er også veldig viktig å bytte hver uke med bunnfilter og lite kar, jeg bytter 10-20% ukentlig i mine små kar.
Jeg bruker ikke kull på noen av mine bunnfilter, heller ikke på karene uten bunnfilter.
Har lest at kvaliteten er viktig på kullet for å unngå metning og utslipp av giftstoffer tilbake til karet. Hvis du skal bruke patronen er det nok viktig med jevnlige skift.
Er enig i bruk av temperert vann ved vannbytter jeg lar vannet stå et par dager før jeg har det i. Har aldri rekedød etter vannskifte da.
Det er også veldig viktig å bytte hver uke med bunnfilter og lite kar, jeg bytter 10-20% ukentlig i mine små kar.
Tror jeg ender opp med å droppe kullet, eventuelt ha det i de første par ukene etter at rekene ankommer, for å deretter fjerne det.

Under "modninga" av filteret, hvor mye vann bør jeg bytte og hvor ofte? Jeg har tenkt ca. 1/3 av vannet hver 2-3 dag, deretter 1/2 en gang i uka pluss slamsuging av 1/3 av grusen når rekene er på plass. Høres det passelig ut? Merker meg også at nytt vann som skal i bollen bør stå et par døgn før bytting, skal prøve å få til det.
Det høres bra ut, husk å ha i planter under "modninga" for å unngå alge oppblomstring når du har i reker og begynner å fore.
Hurtig voksende planter som Hornblad, Gulrotgress, Cabomba eller en lovlig "Vannpest" er gode å starte med for å ta unna ubalansene i starten til de permanente plantene begynner å vokse godt og du kan ha i mose, ferskvannstang o.l.
Jeg pleier kun å slamsuge overflaten med svak vannstrøm ved vannbytte. I så små kar kan du bruke en luftslange med et rør foran og klemme slangen for å regulere vannstrømmen.
Bør jeg ha Salmi i vannet under innkjøringa? Bare en liten dråpe om dagen, som "bakteriefôr"? Overkill?
Runa Illøkken
Bør jeg ha Salmi i vannet under innkjøringa? Bare en liten dråpe om dagen, som "bakteriefôr"? Overkill?


Vil fortsatt gjerne ha svar på dette spørsmålet!

For øvrig kom bunnfilteret jeg bestilte i posten for en uke siden, men det var både av dårlig kvalitet, hadde en snodig utforming, og det var for høyt for bollen, så jeg bestilte et annet i dag. Mens jeg venter på det nye filteret skal jeg prøve å få kjøpt bunndekke, noen som vet hvor man kan få kjøpt rekesoil i Trondheim? Eventuelt et godt alternativ?
Hei! Har aldri brukt salmi metoden, så vet ikke. Jeg pleier å kjøre inn med gradvis økning av sandsnegler, de produserer ikke mye belastning men tåler mye. Etter fire fem uker har jeg i ti-tolv reker og øker opp gradvis.
Har sett fluval stratus på tropehagen zoo byhaven, ellers burde akvasia tiller eller tam lade ha soil. Det er blitt advart mot fluval stratus, men jeg har ikke opplevd problem. Har både red/black bee, kirsebær, rilli, multicolor og amano uten død i stratus + topplag.
Mange på fb rekehjørnet som har anbefalt ebishop.se for soil, har heller ikke prøvd de så...
Inverts
Har sett fluval stratus på tropehagen zoo byhaven, ellers burde akvasia tiller eller tam lade ha soil. Det er blitt advart mot fluval stratus, men jeg har ikke opplevd problem. Har både red/black bee, kirsebær, rilli, multicolor og amano uten død i stratus + topplag.


Jeg har også Fluval stratus i rekekaret. Går fint her med det. Jeg har ikke forsøkt det selv, men du kan nok ha litt Salmi i vannet under innkjøringa. Må bruke NH3 test og følge med på det. Søk på det og les om innkjøring med Salmi her på forumet. Eller du kan bruke litt fiskemat/rekemat som "bakterieføde". Sånn jeg har forstått det skal man ikke bytte noe særlig vann under innkjøringa, men ta et vannbytte når karet er innkjørt, før man har fisk/reker oppi.
Rekene er på plass
Da kommer endelig en oppdatering på bollens fremgang; 10 kirsebærreker ble kjøpt i går og bor nå i bollen. Regner med at den forurensingen de fører til ikke blir større enn det mitt enkle bollefilter klarer ta unna. Rekene er aktive og flotte å se på (dog litt bleke etter turen hjem), jeg ser dem til stadighet svømme oppetter bolleveggene, løpe over grusen, gjerne sammen, for deretter å sette seg ned for å spise. Foreløpig får de ikke fôr, da det bør være mer enn nok alger de kan snafse i seg, men jeg regner med at jeg kjøper noe fôr etterhvert.

Over bollen har jeg en helt enkel "spiralsparepære" på 11W. Filteret drives av en TetraTec APS 50 luftpumpe på ca. 2/3 styrke. Bunnlaget er Fluval Stratum som er godt skyllet. Planen er å få tak i javamose til å dekke den store rota som kan sees på bildet, på stenen bak rota har jeg festet biter av en oppdelt algekule.


Vannverdier etter 12 timer med reker:
NO3: 10 mg/l
NO2: 0 mg/l
dGH: >4°
pH: >6,4
Cl2: ~0 mg/l
Jeg tester med strips, så verdiene er neppe 100% nøyaktige.

Spørsmål: kan jeg ha mer enn 10 kirsebærreker/sakurareker i en 20L bolle?
Flott satt opp!
Ja, du kan ha mange flere reker i bollen(40-80 reker totalt), og trives de vil du få det om kort tid.
Du bør skaffe en eller annen type mineral tilsetning for rekene, spesielt om du vil at de skal formere seg.
Selv bruker jeg en kombinasjon av JBL Nano Crusta, Dennerle Nano Crusta mineral og Dennerle Shrimp king Mineral. Vet ikke hvor du kan kjøpe det i Trondheim, jeg kjøper det i Tyskland. Ebay har mineral steiner og tilsetninger, men jeg har ikke kjøpt der enda.
Inverts
Flott satt opp! Ja, du kan ha mange flere reker i bollen(40-80 reker totalt), og trives de vil du få det om kort tid. Du bør skaffe en eller annen type mineral tilsetning for rekene, spesielt om du vil at de skal formere seg. Selv bruker jeg en kombinasjon av JBL Nano Crusta, Dennerle Nano Crusta mineral og Dennerle Shrimp king Mineral. Vet ikke hvor du kan kjøpe det i Trondheim, jeg kjøper det i Tyskland. Ebay har mineral steiner og tilsetninger, men jeg har ikke kjøpt der enda.


Takk for tipset! Har bestilt både JBL Nano Crusta og Biotopol C (bruker foreløpig Aquasafe) på eBay nå, så da håper jeg forholdene blir gode nok til yngel etterhvert.

Jeg har sett rekene svømme mye i ring i dag, hele veien langs bolleveggen, kan dette være et tegn på stress, kjedsomhet, eller noe slikt?
De bare utforsker nytt hjem, helt normalt.
Døde reker
Da har det "uungåelige" skjedd; jeg fant to døde reker i morges. De lå på rygg, og var slappe i kroppen når jeg tok dem opp. Testet vannet og fikk mer eller mindre de samme verdiene som jeg postet tidligere, ingenting som burde gi grunn til bekymring.

Gjennomførte et vannbytte på søndag, som jeg i utgangspunktet har tenkt å gjøre hver søndag, kan det ha ført til endringer som ble fatale for disse to stakkarene?
Vet ikke hva det skyldes hos deg, men jeg fikk rekedød da jeg brukte AquaSana i vannet ved vannbytte. Fikk råd om å bruke JBL Biotopol C, og etter det har jeg hatt null rekedød ved vannbytte. Dessuten formerer de seg som bare det og ser ut til å trives bedre enn før jeg brukte Biotopol C i vannet. Men et råd er også å bruke temperert vann ved vannbytte, de er litt sensitive for brå temperaturskifter. Sett f.eks en vannbøtte på badegulvet om kvelden for temperering, så kan du bruke vannet til vannbytte neste dag.
Vannet var temperert, men jeg brukte AquaSafe, så du er kanskje inne på noe der. Har bestilt Biotopol C, det rekker forhåpentligvis komme frem før neste vannbytte.
Er oppe i fem døde reker nå, hvis utviklingen fortsetter er bollen snart tom (bortsett fra pestsneglene)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap