Hva gjør dere med ynglene?

Nå har corydorasene mine lekt seg igjen og jeg har samlet rundt 100 egg. Har allerede 7 stk 2 ukers corydoras yngler. Syns det er utrolig spennende med dem, men problemet sier jo seg selv, hvis 50% av eggene overlever, hva skal jeg gjøre med fiskene?

Jeg tror det er corydoras Albino som har lagt egg da den har blitt så tynn.
Cecilie Berglund
Nå har corydorasene mine lekt seg igjen og jeg har samlet rundt 100 egg. Har allerede 7 stk 2 ukers corydoras yngler. Syns det er utrolig spennende med dem, men problemet sier jo seg selv, hvis 50% av eggene overlever, hva skal jeg gjøre med fiskene? Jeg tror det er corydoras Albino som har lagt egg da den har blitt så tynn.

Albino og bronse er ganske vanlig i handelen, og det er ikke sikkert det er så vanskelig å levere til en zoo-butikk akkurat disse. Evt, kan du prøve å selge/ gi bort her på AF under rubrikk.

Har selv kjøpt cory under rubrikk, og synes det er kjekkere å handle av
andre privat enn butikk hver gang.

Men de bør bli en del eldre først... Noen selger allerede etter 6 uker... da er de nok bittelitt for små...??
Albino Corydoras er som regel albinovarianten av den vanligste arten i handelen; Corydoras aeneus. De selges som regel ganske rimelig. Jeg så Loffa her på forumet solgte dem i bøtter og spann for en tier eller noe pr stk Men mulig jeg husker feil. Du kan sikkert ta 15-20 kr stk for de, litt avhengig av hvor store de er når du selger.
En god ide kan være å legge seg på halv pris av butikkpris, evt litt lavere enn det hvis du selger dem mens de er veldig små... så ta en tur i zoobutikken, sjekk prisen der og halver den. Igjen, det er avhengig av str.

Husk at små Corydoras-yngel tåler svært dårlig variasjoner i temperatur. Man bør bytte litt vann ofte (daglig) for god vekst, men da med vann som har samme temperatur som det vannet de er i. Så lite som 2°C forskjell kan drepe dem av sjokk.

Når de er gamle nok/store nok til å selges, kan du starte med å prøve og selge dem her, blant fiskeinteresserte folk Det er ikke lov å annonsere inne på forumet, men det finnes en egen plass for det på AF - legg ut annonse under RUBRIKK, og se om folk i ditt distrikt vil kjøpe av deg!

Jeg mener Corydoras-yngel bør være minst 2 - 2½ cm før de selges, men jeg tror det varierer litt. Selv sitter jeg på dem ekstra lenge, så de er nærmest kjønnsmodne før jeg selger. Men det går jo ikke hvis man ikke har plass
Skutlis
Albino og bronse er ganske vanlig i handelen, og det er ikke sikkert det er så vanskelig å levere til en zoo-butikk akkurat disse. Evt, kan du prøve å selge/ gi bort her på AF under rubrikk. Har selv kjøpt cory under rubrikk, og synes det er kjekkere å handle av andre privat enn butikk hver gang. Men de bør bli en del eldre først... Noen selger allerede etter 6 uker... da er de nok bittelitt for små...?? :)

Jeg kan jo prøve å få de litt større, og legge de ut på rubikk.
Nærmeste dyrebutikk er ca 12 mil unna, men kan jo høre med de allikevel, kan jo være de er interesserte.
mona o
Albino Corydoras er som regel albinovarianten av den vanligste arten i handelen; Corydoras aeneus. De selges som regel ganske rimelig. Jeg så Loffa her på forumet solgte dem i bøtter og spann for en tier eller noe pr stk :-) Men mulig jeg husker feil. Du kan sikkert ta 15-20 kr stk for de, litt avhengig av hvor store de er når du selger. En god ide kan være å legge seg på halv pris av butikkpris, evt litt lavere enn det hvis du selger dem mens de er veldig små... så ta en tur i zoobutikken, sjekk prisen der og halver den. Igjen, det er avhengig av str. Husk at små Corydoras-yngel tåler svært dårlig variasjoner i temperatur. Man bør bytte litt vann ofte (daglig) for god vekst, men da med vann som har [B]samme temperatur [/B]som det vannet de er i. Så lite som 2°C forskjell kan drepe dem av sjokk. Når de er gamle nok/store nok til å selges, kan du starte med å prøve og selge dem her, blant fiskeinteresserte folk :) Det er ikke lov å annonsere inne på forumet, men det finnes en egen plass for det på AF - legg ut annonse under [URLBLOCK1], og se om folk i ditt distrikt vil kjøpe av deg! :) Jeg mener Corydoras-yngel bør være minst [B]2 - 2½ cm [/B]før de selges, men jeg tror det varierer litt. Selv sitter jeg på dem ekstra lenge, så de er nærmest kjønnsmodne før jeg selger. Men det går jo ikke hvis man ikke har plass :)

Tusen takk for tips om salgspris Jeg skal sjekke hva den nærmeste dyrebutikken selger de for. De må vel helst selges etter at de er blitt så store at de kan settes rett oppi et akvarium med andre fisk. Mine bare 2 1/2 uke gamle, så må nok vente mye lengre.

Jeg bytter alt vannet hver kveld med nytt vann fra akvariumet, da er jeg sikker på at vannet er det samme og at det har samme temperatur. Virker som om når de står på kjøkkenbenken i en "liten" beholder at temeperaturen ligger på det samme som i akvariumet, 22 grader ca.
mona o
Jeg mener Corydoras-yngel bør være minst [B]2 - 2½ cm [/B]før de selges, men jeg tror det varierer litt. Selv sitter jeg på dem ekstra lenge, så de er nærmest kjønnsmodne før jeg selger. Men det går jo ikke hvis man ikke har plass :)

De begynner å bli ganske store nå, 4 uker snart. Hvor gamle er de når de er kjønnsmodne?

Jeg har et 60L akvarium som vi fikk med på kjøpet, tenkte jeg skulle kjøre i gang det i morgen. Har lest litt rundt, og tenkte å ta litt og litt vann fra hovedakvariumet hver dag, for å få i gang det andre kjapt. Leste også at en kan ta å vri filter svampen i vannet i det nye akvariumet, og la det stå å putre og gå en stund.

De fleste corydoras blir kjønnsmodne når de er 9-12 mnd. gamle ,men noe trenger å bli litt eldre enn det og.

Selv har jeg yngel på orange lasere for tiden ,disse er 5 mnd. gamle og 2,5 cm nå. Vurderer ikke å selge de helt ennå for å si det sånn
Sølvi Gullaksen
De fleste corydoras blir kjønnsmodne når de er 9-12 mnd. gamle ,men noe trenger å bli litt eldre enn det og. Selv har jeg yngel på orange lasere for tiden ,disse er 5 mnd. gamle og 2,5 cm nå. Vurderer ikke å selge de helt ennå for å si det sånn ;)

Tusen takk for svar
Jeg måtte google hva orange lasere var De var jo kjeeeempe fine!

Jeg har ikke tenkt å selge mine heller helt enda. Har akkurat kjørt i gang akvarium nr.2. Har hatt oppi omtrent 60% akvarievann og 40% vanlig spring vann, samt at jeg vridde filter svampen fra det innkjørte akvariumet mitt oppi det "nye"
De er skikkelig fine ja , ønsker deg lykke til videre med yngel
Stemmer det Mona at jeg solgte dem for en 10 for stk. Men tror faktisk du har feil, noe du sjeldent har på cory, om at albinoene som regel er aeneus. Tror faktisk det er paleatus som er den vanligste arten blant albino cory.

Av egen efaring, om en skal drive oppdrett på cory, bør en ha et klekkekar og et oppvekstkar. Svært få cory arter lar eggene ligge fredet veldig lenge.

Lykke til med både klekking og oppforing
Albinoer av både C. aeneus og C. paleatus er dessverre vanlige å se, så eg skal ikke krangle om hvem som er mest vanlig. Men eg tror C. sterbai er nummer 3

Cecilie, albinisme er en gendefekt, altså en sykdom, så eg mener du ikke bør selge fiskene, og heller ikke avle videre. I naturen ville de ikke overlevd, og de sliter også merkbart i akvarium i forhold til friske artsfeller.
For meg er det direkte uetisk å spre slike fisker videre. Eg aksepterer fullt ut at andre mener en fisk bare er en fisk, eller at de er så søte atte, men slik er nå min mening.
Donald
Albinoer av både C. aeneus og C. paleatus er dessverre vanlige å se, så eg skal ikke krangle om hvem som er mest vanlig. Men eg tror C. sterbai er nummer 3 :-) Cecilie, albinisme er en gendefekt, altså en sykdom, så eg mener du ikke bør selge fiskene, og heller ikke avle videre. I naturen ville de ikke overlevd, og de sliter også merkbart i akvarium i forhold til friske artsfeller. For meg er det direkte uetisk å spre slike fisker videre. Eg aksepterer fullt ut at andre mener en fisk bare er en fisk, eller at de er så søte atte, men slik er nå min mening.

Hadde tenkt å kommentere Donald, men skal la det være for ikke å ødelegge tråden....
? Innlegget mitt er, etter hva eg kan se, i høyeste grad trådrelevant. Du er tydeligvis uenig med meg, og det er selvsagt lov på et åpent forum.
Jo da innlegget ditt er relevant det Donald =) Albino varianter drettes som egne arter og har selv hatt flere arter av albino tidligere. Og enkelte albino arter har vært drettet i mange ti år antar jeg. Synes ikke vi som driver på et "litt høyere" nivå som noen vil kalle det, skal rakke ned på akvarister som kjøper, dretter og selger avkom av albino arter.

Akkurat nå er jeg i en situasjonen at jeg ikke engang blander lokasjoner og hybrider er for meg en uting. Er en del på FB og en art jeg synes er litt av et syn er "Flowerhorns", men faktisk er også dette en menneske skapt "art". En lærer mye, noe tar en til seg, annet lar en være.

Selv om jeg trives, slik som deg Donal med å være ganske så aktiv for å holde arter og lokasjoner rene så finnes det andre som gleder seg over ting vi ikke synes er så gjevt eller etisk. La de fortsette med det. Og ja jeg leser at du aksepterer at for noen er en fisk en fisk.

Er ganske så sikker på at om dette hadde vært svaret på et av mine innlegg som nubegynner, hadde jeg vurdert svaret ditt som at dette ikke var noe for meg.

Leser desverre alt for mange av dine innlegg som noe negativt og kan også referere til min egen tråd. Ikke mange innleggene der fra deg som gir positiv gjennklang, heller tvert i mot. Ønsker deg Donald en riktig god jul, samme til trådstarter
LOFFA
Synes ikke vi som driver på et "litt høyere" nivå som noen vil kalle det, skal rakke ned på akvarister som kjøper, dretter og selger avkom av albino arter.

Eg rakker ikke ned på noen, men eg sier hva eg mener om saken. Vi er alle på forum grunnet kunnskapsdeling for bedre fiskevelferd, og da må det være lov å påpeke til en nybegynner noe eg finner helt feil. Det betyr ikke at eg rakker ned på noen som helst, for eg snakker kun sak.
Generelt trenger alle nybegynnere innspill, siden de selvsagt umulig kan vite noe de ikke har lært.

Da mener eg det er helt greit at eg mener hold av albinoer, ekstreme slørvarianter, red tail... er uetisk. Det betyr ikke at det faktisk er uetisk, siden eg ikke sitter på noen som helst fasit. Men det er min måte å prøve og lede en fersk akvarist i rett retning. Andre forumbrukere kommer med sine innspill, og da får man tro nybegynnerne kan dra nok ut fra rådene til at de etterhvert blir ganske så drevne akvarister. Hvis de ikke vil høre på råd, så er det selvsagt også lov

En relevant tråd her.
Selv fikk eg for noen år siden rundt en fjerdedel albinoer på et Ancistruskull. Det var rundt 15 albinoer, og samtlige var døde etter et par uker. De hang rett og slett ikke med i dansen. Ingen andre i kullet falt fra, etter hva eg oppdaget.
Hei!
Som du skjønner er det forskjellige meninger om oppdrett….
Tenkte jeg bare skulle nevne at begge siste debattanter har viktige poeng, men at det kanskje kommer litt sent for deg som allerede HAR yngel. Ofte vil de fleste yngel bli spist opp i et selskapsakvarie….

Selv merker jeg at jeg er svak for yngel, omtrent uansett art og hybrid (krysning mellom to arter). Når det gjelder varianter så tenkte jeg ikke mye over det tidligere men har blitt mer opptatt av dette som "ansvarlig akvarist". Og jeg er forsåvidt enig om at man ikke bør avle på defekter. Albinisme er også en form for defekt, og i naturen vil individer som er albino sjelden ha gode muligheter for langt liv. Noen vil lettere spise dem en de som har normal pigmentering.

I et akvarie er det ikke helt som i naturen. De naturlige fiendene er ikke tilstede, og det gjør at fisker som har defekter lettere kan overleve enn de ellers ville gjort. Ettersom du allerede har et kull, så ville nok jeg prøvd å finne egnede hjem til disse om jeg var deg. Og det er litt drastisk å avlive dette kullet, selv om man egentlig ønsker å avle på de individene som er mest lik de individene som finnes i naturen.

De fleste akvarister er nok opptatt av fargemønster (i større og mindre grad), og det kan godt hende at du finner noen som vil kjøpe disse for en passelig pris. Likevel er det oftest lite penger å tjene på oppdrett av vanlige fisketyper. Du kan prøve å selge de ganske rimelig, og så kan du vurdere neste gang hva du ønsker å få oppdrett av i fremtiden?

Husk at denne tråden har begynt å handle mer om dyrevelferd og hva slags råd man ideellt bør gi til ferske akvarister. Tror begge vil være enige i at det er forskjell på hva man bør gjøre dersom man er klar over at man er i ferd å gjøre noe dumt (f.eks å kjøpe seg gullfisk til en gullfiskbolle), og å gjøre noe som er dumt uten at man er klar over det (som når man ikke vet at det er en dårlig ide med gullfisk i gullfiskbolle)..

Tipper du kanskje har lært et og annet om albinisme som du ikke visste?
Uansett. Gratulerer med yngel!
Hei alle,

Jeg har vært litt borte fra forumet pga div sykdom, en aktiv 2-åring og skiftjobbende mann.

Den første batchen av corydoras var på 7 stk i midten av desember og de lever i beste velgående og ingen av de har blitt albinoer. De har blitt satt opp i hovedakvariumet og lever enda etter 1 uke i nytt miljø. Virker som om de trives. Siden første kullet har albino hunnen lagt egg 4 ganger til. Gang nr to døde alle ynglene pga for mye mat og nå har jeg yngler som er 1 og 2 uker gamle i et ynglekar. Skal etterhvert flytte de over i 60l akvariumet før de flyttes videre til 100l om ett par mnd.

Ser ikke ut til at noen av de "nye" er albinoer.

Jeg skjønner hva dere sier ang Albino og gendefekt. Men dette gjør vel ikke at de har mindre rett til å leve enn de andre. Og dyr/mennesker som er albinoer har ikke mindre rett til å få barn enn de som ikke er det, det finnes utrolig mange andre gendefekter. Har ikke lyst å avlive Albino hoa bare fordi ho e ivrig
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap