- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malwi som gnir seg ned i sanda?
Malwi som gnir seg ned i sanda?
Postet 18.12.13 kl 14:15
Jeg tror nok dette dessverre er en form for sykdom.
Bestill/kjøp medisin. Esha exit og esha 2000 kan brukes i kombinasjon. Sikkert lurt å skaffe seg dette ganske raskt. Kanskje bør du bruke noe som er kraftigere også?
Skjer det ofte, og virker det som om de gjør det fordi noe klør veldig?
Skjer det ofte, og virker det som om de gjør det fordi noe klør veldig?
Postet 18.12.13 kl 22:28
Postet 19.12.13 kl 09:11
Postet 19.12.13 kl 14:45
Lars Petter JensenHar et par fisker som svømmer ned og gnir siden på fisken ned i sanda. Er dette vanlig, eller er detnoe de gjør for å markere seg? eller er det noe som irriterer fisken? De gjør det er par ganger, og så svømmer de vanlig videre. Hva tror dere. Det er snakk om Golden og en Rød Zebra.
gamlingen har et kar med malawi, har både golden og zebra. her gjør fisken dette under lek så det er normal atferd så vidt jeg vet, ihvertfall om fisken ser frisk ut ellers.
Postet 19.12.13 kl 16:33
Postet 19.12.13 kl 20:59
Postet 22.12.13 kl 08:17
Når du sier du har fisk fra mange prestegjell oppi karet - hvilke vannverdier har du da? Kh og Gh? Malawiciklider skal ha veldig hardt vann som ikke passer til de fleste andre akvariefisk. Om de går lenge under feile vannverdier vil nok dette kunne føre til kløing etterhvert som fisken begynner å slite med å opprettholde saltbalansen.
Postet 08.01.14 kl 22:02
Pål SørensenNår du sier du har fisk fra mange prestegjell oppi karet - hvilke vannverdier har du da? Kh og Gh? Malawiciklider skal ha veldig hardt vann som ikke passer til de fleste andre akvariefisk. Om de går lenge under feile vannverdier vil nok dette kunne føre til kløing etterhvert som fisken begynner å slite med å opprettholde saltbalansen.
Det jeg mener er at jeg har kjøpt fisker fra mange forskjellige steder. Det er bare Malawi i karet. De har riktig vann. Beklager hvis det var litt dårlig forklart.
Postet 09.01.14 kl 14:59
Postet 09.01.14 kl 23:15
Postet 10.01.14 kl 13:14
Postet 10.01.14 kl 17:32
Ikke bry deg om ph, sats på at KH er på minimum 4-5 (gjerne mye høyere) så er du safe. Buffre vannet kun etter delvannbytter.
GH er ikke like viktig, men likevel viktig
Litt kløing er normalt dersom det ikke skjer hyppig - forutsetter følgelig at fiskene ellers ser ok ut.
Dersom du ikke bruker aquasafe eller lign, så kan dette hjelpe enkelte ganger.. Ikke alle vannverk har uv og tilsetter gjerne mer "fystoffer" periodevis ut i fra egne målinger.
GH er ikke like viktig, men likevel viktig
Litt kløing er normalt dersom det ikke skjer hyppig - forutsetter følgelig at fiskene ellers ser ok ut.
Dersom du ikke bruker aquasafe eller lign, så kan dette hjelpe enkelte ganger.. Ikke alle vannverk har uv og tilsetter gjerne mer "fystoffer" periodevis ut i fra egne målinger.
Postet 10.02.14 kl 23:10