Trenger endelige svar...

Kjøpte i god tro en kampfisk i en 4L bolle. Ifølge butikken skulle være ypperlig til den litte, ikke så kravstore fisken. Shanks så skrall ut i den lille koppen han bodde i hos butikken, å fikk etter vært veldig fine finner og sterkere farge.

Begynte etter vært å finne form på nettet som sterkt frarådet å ha noe i en bolle uten varme og filter, selv om fisken bodde i konstant 25 grader på bade, med daglige vanbytter. Og bestemte meg for å kjøpe et lite akvarium når januarstipendet kom inn.

Var storfornøyd da jeg hadde kjøpt ett 20L kar (forumet jeg fant anså dette som en brukbar størrelse), og i tillegg hadde fått en flaske med bakteriekultur som skulle korte ned innkjøringen til bare en uke(fikk beskjed om at det var den rette måten å gjøre det på, av butikken). I tillegg satte jeg inn tre planter og en stor rot, som ga mange små og store gjemmesteder.

Etter en uke flyttet Shanks inn, og like etter flyttet 6 pygmépansermaller inn. Også disse var anbefalt av butikken, da jeg spurte etter om det fantes en liten ryddemaskin, som kunne bo med en kampfisk i en 20L. Hadde lest at pansermaller burde være minst 6 stykk i stim, og var derfor egentlig veldig fornøyd da hun mente dette ikke var noe problem. De flyttet inn i karet, og fiskene virket til å gå sammen fint, etter lit småjaging første 10 min.

Det tok under en uke før jeg la merke til at Shanks hadde fått sopp. å han ble rask flyttet fra de andre og medisinert. I tillegg byttet jeg nesten alt vannet i storkaret og vasket roten for å få ut eventuelle sporer av sopp i hovedkaret.

hadde gjort ett 50% vanbytte etter 4 dager, å forventet å gjøre ett på 80% etter en uke, å får renset bunsubstansen.

Det tok ikke mange dager før jeg så meg nøtt til avlive kampfisken, som sluttet å respondere, og begynte å miste finnene.

De små har klart seg med daglige 25%-50% vannbytter (er bra akkurat en uke siden Shanks ble flyttet fra karet). Og jeg har vært veldig forvirret over hvor sykdommen kom fra, da alle de andre ser friske å fine ut.

Har etter mye lesing lært at nitridac bacteriecultur ikke gir en stabil bakteriekultur, og da det ble flere fisker, i tillegg til en plante som begynte å forfalle før jeg fik luket den ut, gikk nok mengden avfallsstoffer rett opp, med fatale følger. Og grunnen til at resten lever, er grunnet hyppige vannbytter i ettertid...

Har nå sittet å lest i håp om å kunne berge de jeg har igjen mot et innkjørt kar, og har bare funnet daglige 50% vannbytter som løsning. Om noen har noe å lege til her, følere jeg at jeg trenger den hjelpen jeg kan få.

Har lett etter vanntestkitt på nett, og om noen har noe å anbefale, hadde det vært supert.

Ellers begynner jeg å tvile sterkt på sammensetningen av fisk, da det på denne siden er anbefalt å ha minst 12 pygmépansermaller sammen, noe jeg ikke kan tenke meg at det er plass til i et så lite kar. Vil helst kunne beholde de, men blir det bare tull å ha 6 stykker av disse bare? De stimer fint sammen, men av og til legger noen seg til ro mens resten fortsetter ferden rundt, eller noen bryter ut å ser seg om på egenhånd.
Har videre veldig lyst på ny kampfisk, og lurer da videre på om dette er en god kombinasjon? 6 små pansermaller og 1 kampfisk? eller burde jeg bare ha mallene eller kampfisken?
Slik som jeg har lest det her, har jeg egentlig bare plass til en kampfisk. Eller egentlig ikke det engang... mens andre sider mener 20 liter er en fin størrelse til denne typen fisk.

Orker ikke leksjoner om hvor naiv og dum jeg har vært/er. Følere meg dårlig nok som det er, da jeg har vært direkte årsak til sykdom og død...

Det jeg tenker er alternativene er følgene:
1. Som nå; 6 pygmépansermaller i en 20L
2. ny kampfisk; etter at karet er innkjørt. Mallene blir...
3. Ny kampfisk; men mallene blir solgt -Denne virker mest relevant.
4. Flere pygmepansermaller (dette er vel det minst sannsynlige)
5. Finne noe helt nytt, som passer til dette karet. (liker ikke reker)
6. Selge alt, og prøve igjen når jeg har plass til et stort kar...

På forhånd takk for alle relevante svar.
Mitt beste råd nå er; ikke sett inn enda flere fisk i akvariet ditt. Det holder lenge med de 6 du har...! Det er ingen vits å gjøre vondt verre, når man allerede har et knøttlite akvarium (ser du kaller det "storkaret", men en 20 liter er langt i fra det...). Hver fisk forurenser og trenger plass å røre seg på. Ingen vits å stue inn flere.

En fin nettbutikk å handle i er norske Aquamanias. Du finner JBL test-sett her. JBL er et godt kvalitetsmerke du godt kan se etter når du skal kjøpe akvarierelaterte produkter. De holder mer av det de lover enn billige, ukjente Asia-kopier med ukjente navn når det gjelder div. akvarieutstyr osv.

Hva slags filter har du i dette knøttlille akvariet? Er det noe særlig plass til filtermedie i det? Det er mengden filtermedie som avgjør hvor mye plass det er til filterbakterier, som til syvende og sist holder akvariet fritt for giftig vann.

Lykke til med fiskene dine. Neste gang du føler trang til å utvide akvariet, gå for et på rundt 63 liter. De er fine som nybegynner-kar, og da har du plass til en kampfisk i tillegg til noen flere artsfrender av Coryene dine.
Takk for svar
Er fullstendig klar over at dette ikke er et stor kar, men i sammenligning med det enda mindre ble det skrevet slik. beklager...

filteret heter Mini biobox 1, og inneholder blokker med forskjellig materiale som skal skal filtrere vannet. Er dette filteret for dårlig?

tror jeg gir opp hele dette akvariet egentlig...
Det filteret sier meg ingenting, har ikke hørt om det.

Men ikke gi opp Det ER litt plunder sånn i startfasen når man begynner med akvarium, men etterhvert som ting går seg til, vil det være en veldig artig og morsom hobby. Det er jo ikke mye som er mer beroligende for sjela enn å sitte og se inn i et pent innredet akvarium, der fiskene svever rolig rundt Det ER sant, det kommer til å gå bedre, bare ha litt tålmodighet og gjør en nybegynner-innsats, så kommer det seg etterhvert.

Er du villig til å bytte ca en tredjedel av vannet på akvariet en gang i uken i fremtiden? Det er omtrent det stellet som kreves. Litt luking av planter i blant også kanskje, det hender det gror fort, og så sveiper du over frontglasset for å fjerne eventuelle alger en gang i uka toppen. Det tar ikke lang tid.
På daglig basis er det vel stort sett bare fôring en gang pr dag som gjelder, samt å se over akvariet at alle fisk er på plass (telle) og ser ut til å være i fin form. Ser man tegn til sykdom, må man jo iverksette tiltak så fort som mulig.
Er bare dette akveriet jeg tenker å gi opp, ikke hele hobbyen. Er ikke redd for arbeidemengden du beskriver, ikke større arbeidsmengde heller. Men får vont i meg av å vite at dette ikke blir ideelt for de jeg har igjen.
Jeg ville ikke si at akvariet er overbefolket med 6 stk pygmepansermaller. Absolutt ikke. De har det nok bra på den plassen. Men du snakket om dobling av antallet, det var det jeg tenkte ikke var så bra. 6 stk er en grei gruppe, stor nok til at de trives vil jeg tro.

Først å fremst så er det veldig bra at du er så flink til å bytte vann. I følge databasen så skal ikke kampfisk ha mindre en 60 liter. Dog det er veldig mange som har de i mye mindre kar.

Det beste rådet og det aller beste for fiskene dine hadde vert om du fikk tak i et akvarium på 60 liter, for selv om kanskje kampfisken klarer seg i 20 liter så kommer han sammen med de andre fiskene og plantene til å lage for mye avfallsstoffer til det filteret. Et kar på 60 liter kommer til å gjøre underverker på trivselen.

Det er riktig at pygmepansermallen vil helst være 12 eller flere, men er som sagt redd for at filteret ikke kommer til å "rydde opp" etter så mange fisker i et så lite akvarium.

Skaff deg noen vanntester. PH, NH4 og NO2 og behold det du har nå. Bytt vann til NH4 og NO2 verdiene er under grensa om de ikke er det NH4 og NO2 er svært giftig for fisk.

Så når du har penger til det så skaff deg et akvarium på 60 liter. Bra med planter til kampfisken og 6 pygmepansermaller til. Det blir veldig bra tror jeg. Pass på at PH ikke passerer 7 da pansermallene liker litt surt vann. Det er tilsetningsstoffer som senker PH om du trenger det. De er også glad i mat som synker raskt til bunnen og ikke flakfor. Jeg ser ingen problemer med å ha kampfisk sammen med coryer.

Jeg har sett nitridac og masse annet "vidunderstoff" til innkjøring og jeg vet ikke hvor bra de er, men det kan jo hende at kampfisken din rett og slett bare ble syk og døde selv om du ikke gjorde noen feil. Om du velger å kjøpe nytt akvarium vil jeg anbefale å lese om innkjøring av akvarium med salmiakk som er billig og veldig bra, men det kommer til å ta litt tid. Det er litt mye å lære seg i starten, men så fort du får taket på det så er det morro med akvarium og fisk som trives.

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1

Her er en tråd med veldig mye bra informasjon om innkjøring.

PS! husk at hvis vannet du har i kranen blir renset med klor så må du bruke produkter som JBL Biotopol etter Tetra Aquafresh for å nøytralisere kloret.
Sto bare på siden at denne typen trengte å være over 12 individer for å trives. Å som du sier er det ikke plass til dette overhode. Men jeg tror deg når du sier de kan trives, for sprell og lek er det mye av i tanken

Må bare får roet meg ned, da jeg sittet å ventet på massedød de siste dagene... og følt meg forferdelig over kampfiskens død.
dette skal nok gå fint, om jeg bare år karet ferdig innkjørt.

Takk for at du tar deg tid til å svare
Har en multivanntester som ikke har reagert på NO3 eller nitritt, og som angir pH på 6,8. Vet ikke om denne er til å stole på, då jeg har lest flere som mener disse multistripsene er tull.
Er i hovedsak ikke pengene, men plassen på min lille hybel som er begrensende her. Må skjekke om reolen jeg har til rådighet tåler et mye større akvarium. Men skal se hva jeg kommer over i tiden framover, vis ikke blir det nytt kar til sommeren, når jeg flytter til et mer romlig sted.
Har malletabeletter til smårollingene, og har til nå bare fått det flakforet kampfisken har rotet bort
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap