Kyssegurami og svevealger - noen sammenheng?

Jeg er rimelig ny i dette gamet og håper at det er noen som kan forbare seg over meg:
Jeg har bl.a. fire kysseguramier og en del annen fisk, og skulle gjøre det ene akvariet mitt rent, et 190 liters, fordi jeg trodde det var noe feil med filterpumpen, Am Top 3338
Dette medførte bl.a. at jeg måtte fjerne en del fisk fra karet, og kyseguramiene var noen av de. (I selve akvariet hadde jeg skiftet vann tre uker tidligere, men forstod ikke hvorfor vannet var blitt så grumsete og grønt så fort. Derfor denne "totalrengjøringen")

Jeg hadde kysseguramiene over i et lite kar, og da jeg kom å skulle se til de litt senere var vannet skikkelig grønt. Etter ytterligere 15 min var det nesten umulig å se fiskene gjennom vannet.
Ikke noe av vannet hos de andre fiskene som jeg hadde i tilsvarende kar var blitt grønt og ugjennomsiktig på denne måten, det var like blankt.

Etter at jeg hadde gjort rent karet og hatt fiskene tilbake i karet, sammen med de som var blitt tilbake der før rengjøringen (og konstatert at det ikke var noe galt med pumpen) tok det ca en ukes tid før vannet ble grønt igjen.
Nå kan jeg nesten ikke se fiskene...
Jeg har ingen planter og ingen snegler. Har mørklagt karet i en uke og gjort alt slik jeg er blitt anbefalt. Ingenting nytter.

Er det de rosa små (som aldeles ikke er små lenger) som er skyld i dette, eller er det bare jeg som leter etter litt for enkle løsninger
Takknemlig for svar fra dere som er mer erfarne. Er dette svevealger eller ei?

Hvordan er det med vannbytte rutinene? Bytt 1 gang i uka. Gjerne oftere.
Foring? Kan være de får for mye mat. Mange planter kan redusere problemet litt, ved at de bruker noe av den ekstra næringen.
Hvor lenge har du på lyset?
Hvor stort er karet, og hvilken pumpe/filter har du?
Ser du skriver amtop3338. Ingen planter? Det bør du ha. Mange!
Jeg har en Am Torp 3338 som er opplyst beregnet på et kar på 500 l. Dette er et på 190 -(200) l.
Jeg fyller jevnt opp med planter, men tar restene like jevnlig ut (nesten hver tredje dag) da et par gullfisker ikke klarer å la de være i fred.
Har forsøkt med planter som ikke gullfisker liker, men mine er visstnok altetende. Da de var i et 60 l. kar hadde jeg bl.a. 6 kardinaltetra, men 5 forsvant om natten, og jeg forstod ikke hvem som tok de, det var jo bl.a. en kampfisk i karet også. Helt til en ble spyttet ut halvfordøyd om morgenen av den ene gullfisken, da jeg forsøkte å fore fiskene... Og da var denne lille gullfisken en normal på en "gullfiskbolle" størrelse....

Nå forsøker jeg å friste de med salat o.l. istedet for plantene, men det blir bare liggende å forurense. Nå er de søte små på tur å vokse ut av det største karet. Nå krever de enda større kar.
Jeg innbiller meg at jeg ikke overfôrer de, dette er et problem som oppstod så og si "over natten" (om du skjønner hva jeg mener) men jeg var bortreist en fire -fem dager i forb. med jobb. Er det noe som kan ha kommet da eller? En venn stod for matingen.
Jeg har hatt akvariene en tid, men ikke vært plaget med noe. Har heller ikke all den kunnskap som skal til da dette med akvarier er mer en livsstil

Har forresten en del maller også. De svømmer opp til overflaten og legger seg opp-ned i vannflaten og spiser flakforet. I grunnen ingenting interessert i tablettene som synker til bunnen, de tar gullfiskene seg av. Så jeg har stoppet med med å gi disse.
Kan avføringen til fiskene bli for næringsrik slik at dette gir et vannproblem?
Jonas76
Ser du skriver amtop3338. ;) Ingen planter? Det bør du ha. Mange!


Ja, har kastet esken den kom i og husket i hva den het. Så jeg lette den opp på nettet der jeg kjøpte den, fant navnet der. Ble anbefalt denne. Fra akvariebutikken.no
Var det feil?
Rettelse
Sitat: Jeg har hatt akvariene en begrenset tid, men ikke vært plaget med noe. Har heller ikke all den kunnskap som skal til da dette med akvarier er mer en livsstil

Ordet begrenset falt ut. Beklager.
Svevealger kommer av ubalanse i vannets innhold av næringsstoffer, som regel for mye nitrogenforbindelser som skylfes overforing. Særlig ammoniakk-topper kan utvikle svevealger.Og siden du ikke har noen planter, er det ingen som tar seg av nitrogen-overskuddet. At du ikke SER noen problemer, betyr ikke at du ikke har noen. Bare regelmessige vannmålinger kan si noe om status på vannforholdene.

Disse algene er utrolig vanskelige å bli kvitt. For det første ville jeg prøvd et stort vannbytte, etterfulgt av en sulteperiode for fiskene med lite eller ikke noe lys.
Hvis dette ikke hjelper, gjenstår egentlig bare et UV-filter eller et diatom-filter.

Når det gjelder å ha en hobby som "livsstil", vil vel de fleste være interessert i å skaffe seg mest mulig kunnskap om emnet ?.
Kan nok være at denne vennen har syntes at de ikke fikk nok mat. Og foret litt ekstra, for å være snill med dem.

Problemet kan være forårsaket av lyset ditt. Jeg fikk en gang voldsomme problemer med svevealger, og prøvde absolutt alt over mange uker: mørklegging, vannbytter, null mating osv. Ingenting hjalp, helt til jeg fikk riktig lysrør i posten og kunne veksle ut det som var blitt feil levert, og som hadde hatt alt for høy kelvin. Svevealgene var borte på et blunk.
Kjerstilise
Problemet kan være forårsaket av lyset ditt. Jeg fikk en gang voldsomme problemer med svevealger, og prøvde absolutt alt over mange uker: mørklegging, vannbytter, null mating osv. Ingenting hjalp, helt til jeg fikk riktig lysrør i posten og kunne veksle ut det som var blitt feil levert, og som hadde hatt alt for høy kelvin. Svevealgene var borte på et blunk.


Jeg har jo som beskrevet ovenfor fulgt samme råd som det du gjorde, men ingenting har nyttet.
Jeg har også skiftet lysrør, det stemmer det. Fikk ikke tak i samme typen som opprinnelig var i karet, så jeg måtte skifte ut begge to i rask rekkefølge.
Takk for tipset, skal forsøke å skifte.
Så tenker jeg å sette inn et UV-filter i alle fall

Men konklusjon fra dere blir altså at kyssegurami ikke har noen ting med svevealgene å gjøre til tross for at vannet i deres lille kar (som de var i da jeg gjorde rent i hovedkaret) ble helt grønt etter kort tid?
Jonas76
Kan nok være at denne vennen har syntes at de ikke fikk nok mat. Og foret litt ekstra, for å være snill med dem.


Ha ha, ja det kan så godt være.. hun maser stadig om hvor lite mat jeg gir fiskene mine og at de støtt er sultne fordi de kommer til glasset og ser ut som de vil spise henne
SilverShaded
Svevealger kommer av ubalanse i vannets innhold av næringsstoffer, som regel for mye nitrogenforbindelser som skylfes overforing. Særlig ammoniakk-topper kan utvikle svevealger.Og siden du ikke har noen planter, er det ingen som tar seg av nitrogen-overskuddet. At du ikke SER noen problemer, betyr ikke at du ikke har noen. Bare regelmessige vannmålinger kan si noe om status på vannforholdene. Disse algene er utrolig vanskelige å bli kvitt. For det første ville jeg prøvd et stort vannbytte, etterfulgt av en sulteperiode for fiskene med lite eller ikke noe lys. Hvis dette ikke hjelper, gjenstår egentlig bare et UV-filter eller et diatom-filter. Når det gjelder å ha en hobby som "livsstil", vil vel de fleste være interessert i å skaffe seg mest mulig kunnskap om emnet ?.


Takk for info.
Ja, jeg har gjort det meste, unntatt UV-filter. Er helt enig i dette med å innhente kunnskap, derfor forsøker jeg å skaffe meg informasjon så godt jeg kan, og leser stort sett alt jeg kommer over
SilverShaded
Svevealger kommer av ubalanse i vannets innhold av næringsstoffer, som regel for mye nitrogenforbindelser som skylfes overforing. Særlig ammoniakk-topper kan utvikle svevealger.Og siden du ikke har noen planter, er det ingen som tar seg av nitrogen-overskuddet. At du ikke SER noen problemer, betyr ikke at du ikke har noen. Bare regelmessige vannmålinger kan si noe om status på vannforholdene. Disse algene er utrolig vanskelige å bli kvitt. For det første ville jeg prøvd et stort vannbytte, etterfulgt av en sulteperiode for fiskene med lite eller ikke noe lys. Hvis dette ikke hjelper, gjenstår egentlig bare et UV-filter eller et diatom-filter. Når det gjelder å ha en hobby som "livsstil", vil vel de fleste være interessert i å skaffe seg mest mulig kunnskap om emnet ?.


Takk for info.
Ja, jeg har gjort det meste, unntatt UV-filter. Er helt enig i dette med å innhente kunnskap, derfor forsøker jeg å skaffe meg informasjon så godt jeg kan, og leser stort sett alt jeg kommer over
Ser at du har gjordt disse tingene, men de må gjøres samtidig, eller i rekkefølge rettere sagt. Først et STORTvannbytte gjerne 60%, deretter rett på med mindre lys og null foring i en ukes tid. Det vil fjerne en god del av livsgrunnlaget for svevealgene. Men som du har sett : de kan formere seg eksplosivt.

Hva slags fargetemperatur har du på rørene dine ?
SilverShaded
Ser at du har gjordt disse tingene, men de må gjøres samtidig, eller i rekkefølge rettere sagt. Først et STORTvannbytte gjerne 60%, deretter rett på med mindre lys og null foring i en ukes tid. Det vil fjerne en god del av livsgrunnlaget for svevealgene. Men som du har sett : de kan formere seg eksplosivt. Hva slags fargetemperatur har du på rørene dine ?



Nå har jeg 18000. Tidligere hadde jeg 2800. Jeg fikk ikke tak i andre lysrør i området.
Au-au...det er alt for mye ! Da skjønner jeg ihvertfall at du får svevealger. Bytt dem til 6500K asap. Ingen problemer å bestille på nett, hvis du ikke har tilgang i den lokale dyresjappa.
SilverShaded
Au-au...det er alt for mye ! Da skjønner jeg ihvertfall at du får svevealger. Bytt dem til 6500K asap. Ingen problemer å bestille på nett, hvis du ikke har tilgang i den lokale dyresjappa.


Åhh, er det så enkelt.. tusen takk. Hadde nesten gitt opp det hele. Butikken jeg kjøpte de av sa det overhodet ikke var noen problem med disse. Da blir det utskifting av lysrør samt UV-filter
Hvis jeg var deg, ville jeg nøyd meg med å skifte lysrør i første omgang. Hvis rørene dine har 18000k, antar jeg at det er problemet. UV-filter er kostbart. Dumt å gjøre akvariehobbyen dyrere enn den trenger å være. (jeg vurderte også UV-filter da jeg sleit med svevealger. Har aldri vurdert det igjen etter at jeg skiftet til riktige lysrør. Mine har 6400k.)
Kjerstilise
Hvis jeg var deg, ville jeg nøyd meg med å skifte lysrør i første omgang. Hvis rørene dine har 18000k, antar jeg at det er problemet. UV-filter er kostbart. Dumt å gjøre akvariehobbyen dyrere enn den trenger å være. (jeg vurderte også UV-filter da jeg sleit med svevealger. Har aldri vurdert det igjen etter at jeg skiftet til riktige lysrør. Mine har 6400k.)


I første omgang blir det nok bytte av lysrør ja.
Tenkte uansett å bestille UV-filter på qcxXC--X 22 Har hørt at det kan lønne seg, og at de er minst like effektive.
Venter på nye lysrør, som selvf. var utsolgt, men nå er de på tur i posten. Men i forgårs begynte vannet i akvariet å bli klarere. Jeg har gitt fiskene litt mat i de siste dagene, da det virket som de var på tur gjennom glasset
I dag er vannet helt krystallklart, helt av seg selv, uten vannbytte den siste tiden, og jeg har lys på ca to timer. Gjett om det er aktivitet.
Gleder meg til nye lysrør - for mørkleggingen hjalp som ved et trylleslag. Men det så jammen mørkt ut noen uker ;D
Eller er det en annen årsak til at vannet brått ble krystallklart? Farer lurer som kjent bak hver en sten...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap