Guppy yngel

Hei. Vi er "førstegagnsfødende" og har et spørsmål. Skal guppy ynglen ha foring med en gang eller har de med seg en innebygd "matpakke" til å klare seg et døgn.
Yngel av guppy kan mates med en gang. Les mer i kunnskapsbasen:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4274&tab=2
Det finnes spesialfór til yngel (viss du har dei i "fødeboks"), men den er litt dum å mate med fordi den er så fin (ikkje flak). Er lett å gi for mykje mat og fødeboksen har ikkje so mykje sirkulasjon til å få vekk left-overs...
Flakfôr
Hei! Det beste fôret jeg gir er knust flakfôr! Knuser det slik at det er pudderaktig, dette er snadder for småtassene
Siden yngel trenger ekstra mye næring for å vokse som de skal og i riktig tempo, ville jeg unnet dem noe annet enn det relativt næringsfattige flakfôret mange bruker. Yngel vokser uhyggelig sakte på flakfôr....!
Like enkelt og greit er det å gi yngelen avskallede artemiaegg! Dette er supert yngelfôr som de vil vokse mye bedre av. Siden guppyer spiser fra overflaten, er avskallede artemiaegg veldig godt egnet, da det flyter hele tiden til det blir spist opp (de avskallede artemiaeggene er frysetørket, og det gjør at det flyter).

Jeg ville prøvd å få til fôring to ganger i døgnet, med ca 12 timers mellomrom. En gang morgen, og en gang kveld, det er passe. Igjen; dette er yngel som skal vokse, og da trenger de god mat-tilgang. Men ikke overdriv og husk å skifte litt vann ofte. Høye nitratverdier er gjerne forårsaket av overdreven fôring og mange fisk på liten plass. Vannbytter er også vekstfremmende, rent vann gjør nemlig at yngelen vokser bedre.

Du får kjøpt små poser med avskallede artemiaegg både i nettbutikker og i vanlige zoobutikker som regel. Men akkurat nå ser det ut til at hverken Webzoo eller Aquamanias hadde det inne i sine nettbutikker, ellers skulle jeg linket til det.

(obs ! Husk at de skal være avskallede for å kunne spises direkte, du skal ikke ha vanlige artemiaegg med skall!) En pose har veldig lang holdbarhet, flere år, så lenge du passer på at det ikke kommer fuktighet til fôret for det ødelegger det. Så oppbevar gjerne ziplock-posen i en tett boks med lokk etter at du har kjøpt den.

Lykke til

SE BILDE: sånn ser posen de selges i ut som regel. Fargen er også oransje. Det gjør det lett å ikke ta feil, for vanlige artemiaegg er brunbeige. De avskallede som du skal ha, som altså er fôr som kan spises som det er, er oransje av farge slik bildet viser.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap