Noen spørsmål ang sammensetning av maller, og hold av disse.

håper denne tråden vil hjelpe meg til og få noen tips og litt bedre oversikt over den kombinasjonen jeg har av fisker osv i 300 literen per dags dato. (litt usikker på om dette er rette stedet for denne tråden, så gi lyd om den bør flyttes)

har per dags dato følgende fisk i karet:
Som "hovedfisk" har jeg en L025 Scarlet Pleco på ca 20cm.
Stim med 5stk Sølvhai på ca 13cm.
Stim på 10stk Rødmunntetra ca 3cm.
1stk L240 ca 7cm.
1stk L027 Royal Pleco. ca 8cm.
2stk L128 ca 8cm.

mallene sitt for består i hovedsak av malle tabletter, frossenfor og tørket kjøtt. sølvhaiene spiser også litt av dette, men har et eget måltid med flakfor på dagtid i tillegg. mallene blir matet etter at lyset er slukket på kveldstid.

det er veldig lite knuffing og slossing om plassen slik som det er satt opp, og ønsker og skaffe 2stk til av L240 på ca 11cm. alle har steder og hjemme seg, og flere huler kommer snart på plass.

planen er og skaffe større kar om et års tid (ca 550L).

filtreringen i karet består av 1stk fluval fx-6 og 1 stk dolphinc-1000. totalt 4500L/T.
Så det skal ikke være noe og si på filtrering/sirkulasjon i karet.

så hoved spørsmålet mitt er vell om dette oppsettet vil gå bra i et års tid, frem til jeg får større kar (ca 550L)? og om det vil gå bra om jeg putter oppi 2stk til av L240 på ca 11cm.
setter veldig stor pris på andre tips og forslag utover dette.

(det finnes bilder av karet på min profil om interesse)
Plussmedlem
Både Pseudacanthicus (L025) og Leporacanthicus (L240) kan være rimelig territorielle og hissige. Det samme kan etter min erfaring L128 være når de kommer litt opp i størrelse.
L025, L240 og L027 blir alle store og rent personlig hadde jeg ikke holdt disse sammen, selv ikke i et 5-6-700liter. Jeg hadde holdt meg til en av de.
Sølvhai blir store og kan være veldig nervøse. Mine vokste fra 6-7cm og til å være for store for en 600liter i løpet av litt over 1 år. Får de stellet sitt vokser de FORT.
ja, jeg vet at L025, L240 og L027 er noe teritorielle, men har hørt flere si at pga stor forkjell i størrelse (L025 på 20cm) vil di ikke komme i konflikt. prøver også og ha mange huler og gjemmesteder til dem for å lette litt på stemninga hehe. når det er sagt så ser jeg jo hva du mener også... angående sølvhaien har jeg hørt at di ikke vokser seg større en hva karet tillater? men da er ikke dette tilfellet altså?
Plussmedlem
Å si at sølvhai ikke vokser seg større enn det karet tillater er bare tull. Det blir som å si at hvis man kjøper seg en Irsk Ulvehund som valp og lar den bo i et bittelite bur så blir den ikke større enn en chihuahua.
Gener som styrer dette, ikke størrelsen på karet.
ok. har du forslag til annen stim fisk me litt størrelse på (ca 10cm) som kan gå sammen med mallene og rødmunntetraene mine?
Jeg hiver inn et spm her
Jeg har nettopp vært heldig og fått med 3 store l-240 maller. 15cm +

jeg ble fortalt når jeg kjøpte dem, at det var en hanne og 2 huer.
satte inn 3 store huler og dem har bosatt seg i hver sin. jeg legger merke til at alle tre ligger og vifter med finnene. Kan huer gjøre det? håper ikke det er 3 hanner
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap