Cyrtocara morii, blå delfin spørsmål

Heisann. Jeg har ett ønske om noen råd, jeg har Idag tre stk Cyrtocara morii, disse har jeg hatt i snart 2,5 år di er ikke blitt så kjempe store men er vel rundt en ti cm tenker jeg, men jeg har nå flyttet disse over ifra det gammel 110l lit mitt nye 350l.
Det er jo da litt snaut med fisk nå,

Jeg har derfor lyst på ett større mangfold oppi karet mitt men vet ikke hva jeg skal velge siden jeg har litt lyst på ett harmonisk kar samtidig så synes jeg at mye malawi er flott, har lest mye å forstått at dette med harmoni og flere typer malawi ikke er noe som kommer av seg selv, har jo samtidig litt lyst til å få Cyrtocara morii fiskene til å bære egg.

Så mitt spørsmål er derfor, hva slag fisk burde jeg velge som kan gå med di jeg har fra før? Og hvorfor?

Håper dere kan hjelpe en som er litt forvirret.
Det du må se etter, er fisk som har samme krav til diett og kosthold, samt vannverdiene også, som de fiskene du har fra før. Det nytter ikke å sette f.eks. vegetarianere sammen med kjøtt-etere.
Nå er ikke jeg noen ekspert på Malawi, men det har interessert meg litt så noe har jeg lest og fått med meg. Dette er et av de viktige punktene, og noe nybegynnere lett feiler på. Setter man sammen fisk med ulike krav til kosthold, blir det feil for noen, og de ender som regel opp med å bli syke pga feil mat. Så dør de til slutt.

Malawisjøen er ganske stabil, så vannverdier som gh, ph og temperatur kan være ganske lik. Det som kan variere noe, er temperaturen. Fisk som naturlig holder til inne på grunna, lever i høyere temperatur enn de som lever mye dypere i sjøen. Jo dypere vann, jo kaldere.

Du kan klikke på habitatet til fiskene dine hvis du slår opp på den arten du har i fiskebasen, og så få listet opp alle fiskeartene som er hjemmehørende i sjøen. Det er thumb-nail bilder ved siden av mange av dem, så da kan du bla nedover listen og kikke på de som ser interessante ut, og sjekke hva slags kosthold osv de har før du evt fører de opp på lista over potensielle beboere i karet ditt. Ikke alle Malawiciklider du finner på listen i fiskebasen er like lett å få tak på i norske butikker heller da, så det er lurt å merke seg.
Takk for svar
Ok takk. Vet du noe om det lønner seg å luft i vannet eller dette noe man dropper i malawi akvarie?
Lufte vannet? Før bruk i akvariet, mener du, eller mener du bare luftslange koblet til en luftestein nedi akvariet som gir fra seg bobler?
Hvis du mener det siste, er det ikke nødvendig. Det er bare til pynt som regel.
Det du imidlertid må passe på, er at utblåset til filteret ditt er stilt inn sånn at det rører godt på seg i overflaten i akvariet. Altså vannoverflaten skal bølge ordentlig. Da opptar vannet rikelig med oksygen. En stillestående vannoverflate gjør ikke det. Jo mer bevegelse i vannspeilet, jo bedre oksygen-opptak er det.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap