Skifte på filter

Var i butikken i dag og fikk dette til svar når en skal skifte på de forskjellige filtrene:

Vent to uker etter vannbytte, så skifter du ut det du skal, også venter du nye to uker og gjør vannbytte.

Jeg gjør jo vannbytte hver uke...Så hva er korrekt med tanke på bytte av filter?

Skal snart bytte den sorte som heter active charcoal sponge.
Og er det bare ¨bytte og ikke tilsette noe?
Du trenger ikke bytte så ofte
Du kan ta ut active charcoal sponge. Det er ganske sikkert et kullfilter. I Norge har vi så rent vann at du ikke trenger den hvis du ikke har medisinert karet og ønsker å fjerne medisinrester.

Du bør ta ut denne før det har gått fire uker. Etter det kan den begynne å avgi foruresning som den har tatt opp.

De andre svampene kan du bare skylle litt i akvarievann dersom de begynner å bli veldig skitne.

Hvis ikke kan du bare la dem være.

I et nyinnkjørt filter er det en fordel ikke å fjerne svampene. Filterbakteriene som dannes i filtersvampene bidrar til å rense vannet for amoniakk og nitrit.
Som gurimalle sier, bytt filtermedier minst mulig. Det holder lenge å skylle dem i akvarievann når du bytter vann. Men du trenger ikke gjøre dette ved hvert vannbytte, kun når du ser at gjennomstrømmingen begynner å bli dårlig.
Hvis du MÅ skifte filtersvamper, bytt for all del ikke alle på en gang. Og fjern karbonsvampen, den er ikke til daglig drift, og heller ikke egnet å bruke under innkjøring.
Tusen takk Gurimalla og Silverhead. Søren også..da har jeg kastet bort penger på kullfilteret Men, kan jo bare returnere den da og få pengene tilbake vil jeg tro har jo tatt vare på kvitteringen.

På "bruksanvisningen" som fulgte akvariet står det hvilken filter som skal skiftes når..altså ene hver tredje måned og den andre hver sjette måned. Ellers har jeg gjort som dere har beskrevet, skyllet de andre svampene i akvarievann.

Ok. da vet jeg hva jeg når jeg absolutt må skifte på dem.
Er så glad denne nettsiden eksisterer
Dyrebutikken vil selvsagt si at du må bytte ut svampene både titt og ofte, da får de jo solgt deg mere stæsj ..
Produsentene av filtere og akvarier vil gjerne at folk bytter filtermedie i hytt og vær, for da tjener de jo penger på folks uvitenhet Derfor skriver de det i bruksanvisningene sine. Bare tull, selvsagt. Svamper skal aldri byttes, kun skvises litt i en bøtte akvarievann og så settes tilbake på plass i filteret.

Grønne svamper og blå svamper tar man vare på. De skal stå der "til evig tid". De inneholder verdifulle biologiske bakterier som akvariet trenger for å være i balanse og ha giftfritt vann. Kaster du disse svampene og setter inn ny, får du nitritt (gift) oppblussing som varer i ukesvis. Så IKKE skift disse. Som sagt; bare lett skylling når de er så skitne at du merker det er redusert utblås på filteret, og så sett tilbake.

De filtermediene du skal bytte er vanlig hvit filtervatt, som er der for å fjerne partikler, ikke for å bli grobunn for biologiske filterbakterier. Denne skiftes når det er behov for det og den ser passelig "gjørmete" og full ut. Skift med ny og kast den gamle. Filtervatt koster "ingenting", så det har ingen hensikt å drive og søle med og prøve å rense den. Dette er bruk & kast materiale.

Kullfiltere: kjennes igjen på den svarte fargen. Kun kullfiltere er svarte i et filter. Skal kun brukes en veldig kort periode og med en viss hensikt. Har du brukt medisiner i akvariet? Da kan noen vannbytter og en ukes tid med kullfilter i drift fjerne medisinrester. Kastes ALLTID! etter bruk. Forsøk aldri å skylle og gjenbruke kullfilter. Det går ikke, og det er potensielt en giftbombe, fordi man ikke kan klare å skylle vekk det kullet har absorbert. Har man røtter i akvariet og får gulfarget vann, kan det hjelpe å filtrere over kull et par uker. Det kan klarne opp vannet. Men igjen; kun for en kort periode og kast etterpå.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap