Fiskesammensetning i 450 l

Hei! Har vært akvarist i et drøyt år nå, etter 20 års avbrekk. Ett ble til to ble til fire akvarier før samboer satte ned foten, og nå har vi ett harmonisk 60-liters og et nokså nyoppsatt 450 l emed fisk fra tre akvarier. En del ble dog gitt bort, og jeg turte til slutt ikke sette over blå acara-paret mitt av frykt for de andre fiskene. Nåværende sammensetning er derfor altfor mange maller (klarte ikke få meg til å selge/gi bort fler), en del kuhli-ål, et black molly-par, et scalare-par og 3 røslige SAE. Bunnen er mettet, men jeg vil gjerne ha noen farger i øvre vannlag. Karet er høyt (75 cm), og altså på 450 l.

Så jeg trenger rett og slett forslag. Vurderte praktbotia, men ser at de er nokså uforutsigbare og nok vil slåss mer om bunnplassen enn jeg trodde (?). Helst nokså fargerike fisker med litt personlighet, om mulig. Ph 7.0. Temperatur 27-28. Skifter vann ukentlig eller oftere pga malle-armeen ( 6 ancistrus, 3 golden nugget, 5-6 otto, 4 hypancistrus contradens, 4 sjokoladesebra)

Forslag mottas med takk!
Skal bare mase én gang, men jeg står rett og slett fast her. Jeg syns det er vanskelig å spå hva som vil fungere på sikt, og jeg har gjort for mange pinlige brølere så langt.

Så har noen et forslag til aktive og morsomme og fargerike fisk som går sammen med scalarer og et drøss med maller. Sistnevnte utelukker vel dessverre sommerfuglciklider, som jeg nok ellers ville gått for. Og tigerbotia virker som risikospill med masse planter i akvariet, samt at de later til å bli aggressive om man er uheldig OG vil kjempe om bunnplassen med mallebanden.
Kanskje ikke det svaret du ønsker deg: Jeg vil ikke råde deg til å skaffe flere fisker, selv om ditt akvarium er stort. Fiskene du har er store, selv om de fleste lever på bunnen. Tenker scalarene dine ikke har lyst til å dele tanken med flere. Ser det "tomt" ut burde du plante en skog av fine planter til scalarene dine!
Planter
Kanskje ikke det svaret du ønsker deg: Jeg vil ikke råde deg til å skaffe flere fisker, selv om ditt akvarium er stort. Fiskene du har er store, selv om de fleste lever på bunnen. Tenker scalarene dine [I]ikke[/I] har lyst til å dele tanken med flere. Ser det "tomt" ut burde du plante en skog av fine planter til scalarene dine!


Tja, jeg er takknemlig for alle svar, jeg Og det kan godt være du har rett. Men av mallene er bare 3 av ancistrusene store, og nuggets vokser sakte. Og jeg savner virkelig noen farger i øvre vannlag...
Har du sett på Profilen til Scalare her inne på akvaforum og hvilke andre fisk forlk her inne har sammen med de?
Du kunne jo hatt en stim med feks neontetra?
Neontetraer vil nok bli spist av scalarene; de har diiigre gap.
Jeg har 5 scalarer sammen med 7 sverdrager og 7 molly og det går helt fint det, men de har levd sammen fra de var små.
Dinnaz
Jeg har 5 scalarer sammen med 7 sverdrager og 7 molly og det går helt fint det, men de har levd sammen fra de var små.


Måtte fått fullvoksne, store neon i så fall. Og håpte mer på et genialt forslag om en "artigere" fisk, om så finnes... Kunne noen barbevarianter kanskje ha dugd, eller vil de knives om bunnen med mallene?
Artige fisk??? Corydoras da???? Morsomme, vimsete og fredlige skapninger som roter rundt i bunnen og på glasset.. Hvis du har sand eller veldig fin avrundet grus så er disse bra.. Mange kule typer å velge i og så lenge du ikke skal ha oppdrett så kan du blande.. Dette er stimfisk så en 30-40 individer går bra. Disse er ikke i konflikt med verken sugemaller eller scalarer. Og de "renser" bunnen din..
Dinnaz
Artige fisk??? Corydoras da???? Morsomme, vimsete og fredlige skapninger som roter rundt i bunnen og på glasset.. Hvis du har sand eller veldig fin avrundet grus så er disse bra.. Mange kule typer å velge i og så lenge du ikke skal ha oppdrett så kan du blande.. Dette er stimfisk så en 30-40 individer går bra. Disse er ikke i konflikt med verken sugemaller eller scalarer. Og de "renser" bunnen din..


Glad i corydas, men skulle tro bunnlaget mitt var "mettet" som det var? Fiskene går sikkert bra overens, men fins det ingen bra alternativer til "øvre vannlag"? Vet jeg er vrien nå, men står litt fast. Trenger farger, trenger mer liv. 2 scalare, 2 molly og 3 SAE er alt som farter rundt der nå.
Sånn umiddelbart så tenker jeg på Danio når du vil ha liv og farger i øvre vannlag, noen av artene er såpass store at de ikke står i fare for å bli spist, men de kan kanskje bli for aktive? Noen av tetraene går også høyt, slik som vinkeltetra, men den er ikke spesielt fargerik.

Har du prøvd å lagt inn søk i fiskebasen som du finner under Kunnskap her øverst på siden? Der kan du spesifisere vannverdier, størrelse på akvariet og vannlag


Tante Astrid
Sånn umiddelbart så tenker jeg på Danio når du vil ha liv og farger i øvre vannlag, noen av artene er såpass store at de ikke står i fare for å bli spist, men de kan kanskje bli for aktive? Noen av tetraene går også høyt, slik som vinkeltetra, men den er ikke spesielt fargerik. Har du prøvd å lagt inn søk i fiskebasen som du finner under Kunnskap her øverst på siden? Der kan du spesifisere vannverdier, størrelse på akvariet og vannlag :)


Ikke dumt. Her skal det søkes.
Flere alternativer blant danioene, gitt at sjappa har dem. Og at de er store nok.

Tanker om regnbuefisk, forresten? Kunne de passet? Ser jo hva som står, men vet ikke i hvilken grad de kan "stresse" scalarene? Og fins det andre potensielle problemer jeg bør ta med i betraktningen? For regnbuefisk har jeg sett flere steder.
De fleste artene av regnbuefisk krever litt hardere og mer alkalisk vann enn feks scalarer, men det gjør jo mollyen og sverdragerene du har også (sjekk anbefalte vannverdier i fiskebasen). Fisk dør kanskje ikke umiddelbart av feil vannverdier, men de kan svekkes, få kortere levetid og blir lettere mottagelige for sykdom.
Forresten så vil de fleste dyrebutikker være villige til å bestille arter om de ikke har de inne, så sant deres leverandør har de på listene sine. Det er bare å spørre
Regnbuefisk varierer en del i sine krav fra art til art. Mange arter utsettes for alt fra alkaliske forhold til skikkelige survannsforhold.i løpet av årstidene. Her har de gåt fint i pH rundt 6.7 og bløtt vann. Men de er ganske aktive, beveger seg mye og kan virke litt "stress-aktige", noe som kan irritere andre fisk. De er også utrolig glupske. Tre stykker tømte rekeakvariet mitt for carbon rilli på to dager...dyr fiskemat
Takk for mange gode svar, atter en gang! Bare én siste ting - fins det noen velegnede barber? Med svaret på det i bakhånd kan jeg gå til akvariesjappa godt forberedt på det meste. Også eventuell bestilling - tenker å skrive en "ønskeliste", men kanskje slå til på noe et stykke ned på den om de har arten inne.

Har forøvrig ikke sverddragere, bare mollpar, 3 store SAE og et scalarepar i øvre vannlag.
Mange barber napper og passer antagelig dårlig sammen med scalarer. De eneste "snille" jeg kommer på for øyeblikket er cherrybarber.
Puntius denisonii er flott, og ikke så rampete, men trenger god sirkulasjon/strøm. Everetti (klovnbabe) er flott, har ikke plaget noen her hos meg. Stoliczkanus har heller aldri oppført seg dårlig hos meg. Odessa/ticto barbe er veldig fin også.

Fins så mange barbearter, problemet er å få tak i dem
Hmm, hadde visst et siste spørsmål...

Kan dere tenke dere noen ciklide som kunne fungert i denne konstellasjonen?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap