- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva slags fisk??
Hva slags fisk??
Postet 30.05.14 kl 22:16
Postet 30.05.14 kl 22:39
Endret: 30.05.14 kl 22:41
Postet 30.05.14 kl 23:00
Siden karet er lite så er jo otocinclus en grei algespiser. Blir rundt 4-5cm og er best med en 5-6 individer.. Veldig vennlig fisk som går fint sammen med Corydoras Pygmaeus. Kjempe artig fisk som vimser rundt. Disse blir ca 2cm og er stimfisk så en gruppe på 10 burde gå greit i et 60l kar.. Disse holder seg for det meste på bunn men også litt langs glasset. Otocinclusene er der de kan suge seg fast og momse alger. Ellers i midt/toppsjiktet så kan du ha f.eks titeya(Cherry) barber. Nysgjerrige, sosiale skapninger på ca 5cm. Gruppe på 6-8 er vel greit.. Eller en fargefull tetra type.. Husk at en del "søt" fisk i butikken kan bli ganske stor og at "slemme" fisker som f.eks tigerbarber er best i store kar.. Ha litt godt med planter og gjemmesteder for at fiskene kan gjemme seg og føle seg trygge. Det er da de er mest fremme.. Men.......... når det er sagt, så les hva tante Astrid skrev... Vær helt sikker på at akvariet er innkjørt ellers så dreper du fisken din. Les om innkjøring du og ikke kjøp all fisk på en gang..
Lykke til
Lykke til
Postet 31.05.14 kl 06:51
Postet 31.05.14 kl 18:27
Postet 31.05.14 kl 20:24
Postet 31.05.14 kl 20:53
Postet 31.05.14 kl 21:50
Postet 31.05.14 kl 22:02
Kampfisk er kjempe fine om du vil ha en litt fargerik og spennende fisk i akvariet. De går ikke så godt sammen med andre fisker som har mye farge /slør. Men en flott kampfisk hann staser veldig opp i akvariet. De er ofte gjerne veldig oppmerksomme på deg utenfor akvariet og derfor hyggelig for store og små. Ville unngått å ha hunner sammen med hann pga. De ofte kan sloss. De kan fort anbefale på dyrebutikk å ha noen hunner sammen med hannen, men av erfaring har jeg lært at man bør man ha backup akvarie i hus før man tester om det går bra..
Postet 31.05.14 kl 22:21
Corydoras er en stimfisk som Lissuz skriver men trenger litt plass, så hvis de har så anbefaler jeg Corydoras Pygmaeus istedet.. Blir max 3cm og går knallbra sammen med store. Artige småtasser som vimser overalt.. Mine svømmer inn i hånden min ved mating Corydoras går også bra sammen med kampfisk og der finner du noen utrolig fine.. Anbefaler deg å google de å bestille en du liker.
Postet 01.06.14 kl 08:56
Dere er supre!! Veldig flott at en amatør som meg kan komme men noen, helt sikkert dumme spørsmål, og dere tar dere tid til å svare Først blir det noen flere panasemaller, så får vi se hva som finnes i butikkene rundt Ålesund Jeg er ikke overveldet over utvalget her i området, ei heller kunnskapsnivået på selgerne.. Er mye på farten, så jeg kommer til å besøke endel butikker på vestlandet de neste ukene
Postet 01.06.14 kl 09:35
Postet 01.06.14 kl 10:56
Postet 01.06.14 kl 11:21
Så bra...da skulle det ikke være noe problem så lenge du ikke overbefolker
Jeg spurte fordi det er mange som ruser ut og kjøper fisk fordi akvariebutikken forteller dem at de kan sette inn fisk når det er gått en uke. Har ikke tall på hvor mange fortvilte spørsmål som dukker opp her når fiskene dør på grunn av dette.
Jeg spurte fordi det er mange som ruser ut og kjøper fisk fordi akvariebutikken forteller dem at de kan sette inn fisk når det er gått en uke. Har ikke tall på hvor mange fortvilte spørsmål som dukker opp her når fiskene dør på grunn av dette.
Postet 01.06.14 kl 11:30
Da vi for 4 uker siden kjøpte dette akvariet fikk vi også den beskjeden i butikken!! 2-3 dager så kunne vi ha algeetere, og etter ei uke kunne vi ha "alt mulig" I brosjyren vi fikk, sto det 1 uke.. Heldigvis har jeg vært inne og lest på diverse forum, stilt dumme spørsmål og forberedt meg litt Føler jeg har basiskunnskap nok til å holde disse fiskene, men jeg har ikke stålkontroll...
Postet 01.06.14 kl 11:37
Postet 01.06.14 kl 11:45
Postet 01.06.14 kl 11:56
Postet 01.06.14 kl 19:31
Postet 01.06.14 kl 19:36