Slørhaler

Kjøpte meg tre slørhaler, som jeg hadde i en bolle. Siden han i butikken sa det var heeelt greit. Men så døde den ene, og så kjøpte jeg meg et akvarium på 54 liter, siden jeg satt 3-4 timer den natten å leste om fisk. Men nå har det seg slik at de to slørhalene har begynt å slåss. Jeg har en vanlig en (rød/oransje) og en svart en.. Den svarte har heletiden vært bortpå den oransje og nappet borti ryggfinnen, så jeg satte den svarte tilbake i bollen- så den oransje skulle få litt ro.. Men nå ser det nesten ut som den oransje (som fortsatt er i akvariumet) holder på å dø.. Jeg har ikke vært hjemme inatt, så har ikke fått fulgt med.. Men når jeg dro igår kveld, så lå den ''oppreist'' på bunnen i hjørnet, og når jeg kom hjem nå- så lå den sidelengs, og så fort jeg skrudde på lyset igjen, så reiste den seg opp.. Og så tittet jeg vekk, og tittet tilbake- så lå den sidelengs igjen.. Så den driver å bytter litt på sidelengs og oppreist.. Noen som vet hva som kan være feil? Eller eventuelt hva jeg burde gjøre..
Gullfisk bør ha 200 liter eller mer.

Har du filter i akvariet? Er filteret innkjørt?

Uansett kan du begynne med å skifte vann.
Vet..
Det er det jeg har lært, i etterkant.. Syns jo det er vannvittig at en fisk som trenger 200 liter, blir anbefalt av disse "ekspertene" at kan holdes i en bolle på 14 liter.. Filteret er innkjørt, og har to Guppyer i samme kar. Har lagt den "skadede" i bollen på 14 liter for å slappe av, og det virker som den har blitt bedre over natten.. Men burde jeg levere tilbake Slørhalene, ettersom at jeg ikke har mer enn 54 liter, og dessverre ikke har plass til noe annet? Har akvariumet på rommet, skjønner du.. Eller hva synes du? Begge så helt fine ut, frem til den svarte begynte å nappe på den andre.. Prøvde motsatt plassering (skadd i akvarium, bølle i bolle), men så ingen tegn til forbedring, da den bare ble duttet rundt av pumpa..
Glemte å si at jeg har byttet vann. Byttet ut ca 28 liter. Har hatt oppi Nitrivec og Aquasafe
Ja, jeg tror dessverre at det beste vil være å levere gullfiskene tilbake. Det går an å få slørhaler til å overleve i bolle en god stund, og i et 54-liters akvarium enda lenger, men jeg tviler personlig på at de kan trives noe særlig med så liten plass.

Syns jo det er vannvittig at en fisk som trenger 200 liter, blir anbefalt av disse "ekspertene" at kan holdes i en bolle på 14 liter..

Det er faktisk en god forretningsmodell på kort sikt, så lenge man ikke bryr seg om dyrevelferd: Kunden kjøper gullfisk, og butikken tjener penger. En uke eller to etterpå, når fisken har blitt syk, kjøper kunden medisiner, og butikken tjener enda mer penger. Noen dager eller uker senere, når fisken er død, kommer kunden tilbake og kjøper flere fisk, og butikken fortsetter å tjene penger.

Ja, det er forkastelig og helt jævlig. Det er også etter min erfaring en veldig utbredt forretningsmodell blant akvariebutikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap