Hjelp! gullfisk m/ hvite flekker & ødelagt skinn

Ja, jeg er desperat! Gullfisken min, den fisken jeg har hatt lengst i hele mitt liv som nå nylig er blitt fem år gammel ser ikke frisk ut.
Jeg la ikke merke til noe slikt igår når jeg tittet på den før jeg la meg.

Den har fått på seg hvite flekker, og noen steder ser man tydelig at skjellene - (huden) har revnet. Dette er tydeligst fra ryggen og helt ned til brystfinnene. Jeg ser også noe hvitt på starten av bakfinnen (om det er det, det kalles.)

Vær så snill, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om denne fisken dør. Den levde alene med meg i to år på starten, og har hatt et godt liv. Den er ikke så veldig stor ifh. til andre gullfisker jeg ser på hans alder. Den er vel rundt 7-8cm tenker jeg, i et 96 liter kar.

(Slapp av, når den blir eldre, vil jeg selvsagt kjøpe et nytt akvarium til den så den kan vokse seg så stor den bare vil, men akkurat nå passer den veldig godt der den er)

Jeg ser ikke noen, har aldri sett faktisk, at den har kranglet med noen av de andre fiskene mine. Har bare fredelige fisker, om ikke du tenker at scalarer er farlige. Scalaren min har nesten aldri en gang nappet på andre fisker, og blir sett på som nærmest et fredsymbol i karet. Så nei, eller jo, sjansen er der, men nei, scalaren har ikke vært innblandet.

Nå ser jeg ikke at gullfisken gnir seg inn i gjenstander i akvariet, og det er IKKE noe spisst der, ingen av dekorasjonene kunne ha skapt situasjonen jeg sitter i nå.

Jeg har et middel som pappa hadde fått med for 6-7 år siden da vi hadde et akvarium i stua. På de står det på engelsk: "For the prevention and treatment of mycoses (saprolegnia, achlya) on fresh water and marine fish, cilicate growths (chilodonella) and protozoan skin irritants. Exceptionally well-proven for injuries of all kinds."

Jeg er usikker nå, skal jeg ta gullfisken ut fra karet og prøve dette på den? Jeg vet ennå ikke hva som egentlig feiler den, så håper på svar fra dere.

Slenger på noen bilder, (Det var nærmest umulig å ta bilder da den hele tiden svømte vekk fra kameraet, og jeg beklager dårlig kvalitet som jeg alltid gjør.)

Dette er en veldig fin fisk, jeg har hatt mye minner med, og bare ikke kan la dø.
Inaktiv bruker
En teori.
En teori kan være at fisken har skadet seg på noen pyntegjenstander som du har i karet, og fått en liten soppinfeksjon.

Man bør ikke, bruke gammel medisin eller mat, det er en grund til at det er dato på det.
Mulig du ikke har sett at scalaren er bøllete, men ser du på karet 24-7?
Dette er også fisker som ikke passer serlig godt sammen, med tanke på vannverdier og gemyt.
Akvariet er også for lite for både scalare og gullfisk, det kan være årsaken til at gullfisken ikke har vokst utvendig, men den kan ha indre skader.
Esha 2000
Det kan se ut som at den har blitt bitt, og deretter fått soppinfeksjon i sårene. Jeg vet ikke hva slags medisin den du har er, men som tidligere nevnt er det nok ikke lurt å bruke en så gammel medisin. Hvis du får tak i Esha 2000, så skal denne hjelpe mot sopp, og den er en mild medisin som du trygt kan ha i selve karet uten at det ødelegger filterbakterier eller skader andre dyr i karet. Har selv brukt denne effektivt flere ganger. Du får den på de fleste seriøse dyrebutikker, og hvis ikke kan den nok bestilles opp. Ellers er det ganske rask frakt på flere nettbutikker. Ville i første omgang holdt meg unna f eks JBL sine medisiner, da disse er ganske sterke og dreper filterbakterier.

I tillegg kan du bruke esha Minaroll eller Optima, som er en slags vitamintilsetning i vannet, og kan hjelpe med å lege skader fortere. Har hatt stor effekt av dette selv.

Jeg ville prøvd dette først og sett om det ble noe bedre, og evt. tenkt på å skaffe et større kar til scalarene da disse trenger et relativt høyt akvarium for å få plass til finnene sine når de vokser seg til.

Av ren nysgjerrighet, hvilke og hvor mange fisk har du i karet?

Lykke til, håper du får den frisk igjen.
Skal prøve meg på anvefalingen din, da jeg også ser at andre anbefaler midlene du angav.

I karet mitt har jeg:

5 kardinaltetra

2 Scalarer (små)

1 Gullfisk (Litt under middels)

3 Sverddrager (Middels)

1 Ancistrus (Veldig liten)

3 Guppy ( Små )

2 Gul Sphenops
Inaktiv bruker
Dette er en klassisk "Fiskesuppe", eller selskapskar om som noen kaller det.

96L er alt for lite for Gullfisk, scalarer og sverddragere, I tillegg til dette passer dem dårlig sammen, Gullgisk er en kaldvannsfisk, scalare og neontetra lever i surt og bløtt vann, molly, sverdragere og guppy liker hardt og alkalisk, altså helt motsatte av hverandre. (Dette er bare som tips, om du øsnsker mest ut av fiskene dine.)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap