Platy dør, de andre artene har god helse - hva kan det være?

Akvariet mitt har fungert fint uten døde fisker i månedsvis og ingen sykdom på langt over et år, men nå har alle mine platyer (sju-åtte) dødd i løpet av tre uker. De kom fra tre forskjellige "kull", så det kan ikke være en naturlig grunn til at de dør omtrent samtidig. Platyene hadde ikke andre symptomer enn at noen "mistet balansen" på slutten og det kan se ut som om noen hadde utspilede gjeller. Alle andre arter i akvariet (tre typer tetra, perlegurami, otocinclus, reker og snegler) viser ikke noen tegn til dårlig helse. Og det er det som får meg til å lure på om det kan finnes en sykdom eller spesielle forhold som bare rammer platy/levedefødere (har ingen andre levendefødere i akvariet)?

Alle "vanlige" vannverdier har vært normale i lang tid (pH rett over sju, bløtt vann, ingen kritiske nitrogenverdier) og det har ikke skjedd noen endring bortsett fra temperaturen: Nå i sommervarmen har vanntemperaturen (som lufttemperaturen) på opp mot 28 grader (normalt er det 25), som jo er alt for varmt for platyer, men det bør ikke være nok til å drepe dem?
Inaktiv bruker
Platy blir vell mer og mer i samme gate som guppy, dem er avlet så mye på at de er ikke lenger like sterk som dem en gang var.
28 varmegrader er ganske anstrengende for en liten fisk, spesiellt om det er store svigninger mellom dag og natt.
Platy er heller ikke serlig glad i bløtt og nøytralt vann, noen mener det ikke har noe å si, men jeg mener det har en god del å si, for fiskens imunforsvar og trivsel.
Jeg vil råde deg til å holde deg til fisker som liker bløtt og surt vann, selv om platy formerer seg, betyr det dessverre ikke at den trives.
Sommertemperatur
Takk! Det høres rimelig ut. Da må jeg kanskje vurdere om jeg paradoksalt nok bør skru opp termostaten i denne intense sommervarmen, for å unngå store svingninger mellom natt og dag (nå er innetemperaturen på dagtid på over 30 grader).
Inaktiv bruker
Nå vet ikke jeg hvor stort/lite akvarium du har, men jo mindre vann det inneholder jo lettere svinger temperaturen og andre vannverdier, og omvendt igjen når det er snakk om større vannmengder. Du bør hvertfall finne på noe for å holde tempen stabil, litt svingninger takler dem, det er helt naturlig. Nå har jeg ingen tall på hva mye eller lite er, sikkert noen som har det, men vil tro at over 3 grader eller mer i svingninger på et døgn er mye. Så er det også viktig å ha skikkelig måleutstyr, og ikke disse klistermerkene dem kaller for digitale, de er bortkastet og måler tempen mellom luft og glass i rommet akvariet står i.
Vet jeg selv har holdt nede vanntemp med å legge poser med is i vannet, men da må man også følge GODT med så det ikke blir for kaldt og svinger andre veien igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap