Syk eller skadet kampfisk?

Vår kampfisk har fått dette såret nesten over natten. Er det noen som kan si oss hva dette kan være? Den bor alene, med unntak av to små ancistrus. 19l akvarie med "perfekte" vannverdier...
Sjuk fesk
Godagen du!
Trur den der fesken din har fådd epilepsi! d e typsk før kampfesk å få en kul på nakken etter et epilepsiannfall på grunn av muskelkrampa. da håvne nakkemuskeln opp å fesken ser ikje ut. feskeepilepsi kan plutseli oppstå helt uforklarlig. dette er meget farlig og veldig smittsomt. kan smitt tel menneska jennom spytt. bare en ting som jælp, elektrisk nervestimulator!
lykke til!
Jeg tror kanskje det er en skade likevell. Fikk tatt ett bedre bilde av den dagen etter. Mens det var lyst ute. Litt usikker på hva jeg skal gjøre, men virker ikke som den lider. Og kan se ut som såret har grodd litt i dag:-s
Har lest tidligere at maller har sugd seg fast til fisk og skadet den. Ser ikke så veldig ut som et slikt sår, men er jo mulig.
Hva slags Ancistrus har du? Vet ikke om det spiller noen rolle, men 19l er veldig lite og dårlig plass for disse 3. Det kan være årsak til angrep.
Men et akvarie på 50-70l pleier å ligge på rundt 500kr og er mye mindre jobb en det du har. Du må jo skifte vann hver dag.
Bruker du dråpetest?
Vi har mistet en av mallene, så nå er det bare en igjen sammen med kampfisken. Vi bruker strips når vi tester, av merke JBL Easytest. Vi skifter sjeldent vann, da vanner er fint nesren hele tiden.
Inaktiv bruker
Stipstest er nok dessverre ikke mye å stole på. Kan være heldig at man treffer, kan også være uheldig at dett er helt på jordet.
Det beste er nok dråpetest.
Vannet bør byttes regelmessig, uavhengig av vanntest, for å opprettholde stabil og god vannkvalitet.
Med små akvarier blir det fort svingninger i vannklvliteten og vannverdiene, i tillegg til at det er liten plass, derfor er det lurt med større kar.
Ancistrus maller griser veldig og forurenser vannet. Jo mindre akvarie, jo mer grisete vann så jeg anbefaler daglig vann skift på en ca 20% vann.
Vil også på det sterkeste anbefale et litt større akvarie. Bedre for deg og bedre for fisken. Og vær snill å ikke putt flere oppi, siden det blir et veldig dårlig miljø.
Hei, vi har dråpe test også som vi bruker om vi får gale resultater på stripstest, vi måler vannet 4-5 i uka, siden dette er et lite akvarium.. Har hatt lite akvarium tidligere å aldri hatt noen problemer med dette.så lenge jeg fulgte med på vannverdier. Vi har også ett akvarium til på 57l (tror jeg, sånn nybegynner akvarium), men kunne ikke ha kampfisken i for den gikk dårlig med de andre fiskene vi har. Eneste fisken den har gått overens med er den som er oppi med den nå, de er alltid på hver sin side av akvariumet, den ene oppe og den andre nede. Den Ancistrus mallen er bitte bitte liten enda, 3, 5 cm. Det var dyrebutikken som anbefalte meg å ha denne oppi.

Vi har kjøpt nytt akvarium på 190l men venter på levering.

Tusen takk for svar, såret ser ut til å gro, Og den ser ut til å være tilfreds. Så ser ut som den klarer seg fint likevell.
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap