Lysrør til malawi-kar
Jeg skal bytte ut to T8 lysrør (58w) i mitt 530-liters malawikar og trenger noen gode råd. Jeg har lest tidligere tråder på forumet om samme tema, men ønsker råd fra dere som har malawi-kar i praktisk bruk.
Jeg ønsker mest mulig naturlige farger på fiskene, og som samtidig ikke gir mye algevekst (har ingen planter i karet).
Har fått anbefalt Grolux-rør, men er redd for algevekst. Noen med gode råd eller erfaringer?
Jeg ønsker mest mulig naturlige farger på fiskene, og som samtidig ikke gir mye algevekst (har ingen planter i karet).
Har fått anbefalt Grolux-rør, men er redd for algevekst. Noen med gode råd eller erfaringer?
Postet 12.10.14 kl 17:07
Lysrør
Kommer selv til og teste ut grolux ved neste vannbytte, har kar med lite krevende planter og opplever lite alger hos meg, da kjører eg med 4 x54w i 325 liter to av dem er arcadia plantpro, og hagen ett eller annet på ca 10k kelvin og sylvania i samme kelvin område.
Har blitt annbefalt fra flere hold om at syvania grolux er bra lys og at dem gennerelt gir fra seg lite/ingen algevekst.
Har en bekjent som kjører en kelvin som er langt høyere en 10 k i sit malawi kar,og såvidt eg har fikk med meg er det lite alger der selv om han ønsker seg litt mere av den slags.
Har blitt annbefalt fra flere hold om at syvania grolux er bra lys og at dem gennerelt gir fra seg lite/ingen algevekst.
Har en bekjent som kjører en kelvin som er langt høyere en 10 k i sit malawi kar,og såvidt eg har fikk med meg er det lite alger der selv om han ønsker seg litt mere av den slags.
Postet 16.10.14 kl 09:27
Postet 18.10.14 kl 18:32
Postet 18.10.14 kl 19:58
Min Malawi kunnskap er ganske begrenset, men er ikke de også herbivore? Ville da tro de ville sette pris på litt alger? Men så er jo spørsmålet mengden alger selvsagt. Selv synes jeg "litt" alger bare gir ett naturlig preg på karret. Litt grønt på steiner osv. Men er hele front glasset grønt så er det jo i overkant. Har du ancistrus e.l i karret?
Postet 18.10.14 kl 22:55
Hei, og takk for svar. Jeg har Mbunas i karet der mange er herbivore, og har også 6-7 ancistrus som gjør en bra jobb. Det er ikke så mye alger på glasset, men i overkant mye på bakgrunnen og steinene synes jeg. Ellers er jo litt alger helt ok. Skal nå på anbefaling fra Webzoo forsøke ut 2 stk. Osram 965 lysrør (6500 kelvin) sammen med litt mindre foring, og håper at dette vil gjøre situasjonen bedre. Er spent på hvilke farger disse rørene gjør i karet, har sett bilder fra andre sine kar med godt over 10000 kelvin som ser flotte ut. Får testet ut i løpet av uken og håper det beste.
Postet 19.10.14 kl 11:54
Postet 19.10.14 kl 14:12
Karet har gått i ett og et halvt år, og alle vannverdier er flotte og har vært det hele tiden. Akvariet er kjøpt brukt og det var noe alger på bakgrunnen som vi ikke greide å fjerne godt nok, mulig det kan være litt av årsaken. Planter skal ha mer rødt lys etter det jeg har lest meg frem til, og rødt lys er lenger nede på Kelvin-skalaen. 6500 kelvin blir vel betegnet som dagslys med et lite blåskjær, men mulig jeg tar feil. Webzoo anbefalte disse med bakgrunn i lite algevekst og naturlige farger.
Postet 19.10.14 kl 14:34