- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Skyhøye po4 verdier og lave no3 verdier
Skyhøye po4 verdier og lave no3 verdier
Kjøpte test for PO4 i går og ble sjokkert av resultatene, så måtte ta ein full sjekk av alle akvariene.
I 240 literen var verdiene:
PH: 7
NO2: 0,025
NO3: 5
NH4: 0
PO4: 2
64 literen:
NO2: 0,05
NO3: 10
PO4: 10
54 literen:
Har også en 240 liter på jobben som jeg har ansvaret for. Her er vannverdiene:
PH: 5
NO3: 1
NH4: 0,1
Tar ukentlige vannbytter i samtlige akvarier. Men har merket meg algevekst i 3 av akvariene i det siste og noen av akvariene ser ikkje plantene ut til å ha det optimalt. Og det forstår jeg jo nå når No3 og Po4 verdiene ble målt. Har ikke tilført gjødsel av noe slag.
Har lest litt rundt her på forumet og forstått at man kan øke NO3 med Happy life carbo, men er det andre måter også?
Så hvordan kan man øke NO3 og senke PO4?
I 240 literen var verdiene:
NO2: 0,025
NO3: 5
64 literen:
54 literen:
Har også en 240 liter på jobben som jeg har ansvaret for. Her er vannverdiene:
PH: 5
NO3: 1
NH4: 0,1
Tar ukentlige vannbytter i samtlige akvarier. Men har merket meg algevekst i 3 av akvariene i det siste og noen av akvariene ser ikkje plantene ut til å ha det optimalt. Og det forstår jeg jo nå når No3 og Po4 verdiene ble målt. Har ikke tilført gjødsel av noe slag.
Har lest litt rundt her på forumet og forstått at man kan øke NO3 med Happy life carbo, men er det andre måter også?
Så hvordan kan man øke NO3 og senke PO4?
Postet 02.11.14 kl 18:45
For å ta det siste først : Flyende carbo har ikke noe med NO3 å gjøre, det er derimot et "kunstig" CO2-tilskudd for å gi plantene mer karbon. Hvis du vil øke nitrat-verdien, må du bruke kaliumnitrat (KNO3).
Når nitrat og fosfat er i slik ubalanse som du har i alle karene, vil det bli alger. Forholdet mellom disse bør ligge rundt 10 : 0.9.
Man kan da gjøre ett av to : enten øke nitrat-verdien, eller redusere fosfat-verdien. Er det mye fosfat, er beste løsningen å gjøre flere store vannbytter, til fosfat-verdien er nede på 0.5-1ppm, og så bruke KNO3 for å få opp igjen nitart-verdien.
Den andre metoden er å bruke et fosfat-absorberende filtermedium, som Eheim Phosphate-Out, Seachem Phosguard, API Phos-Zorb eller lignende. Personlig syns jeg den første metoden er best hvis man har stor ubalanse...så kan man heller bruke et fosfat-absorberende medium i filteret i ettertid, slik at man unngår lignende litt lettere.
Uansett, dette kan være et tegn på at du mater for mye, og bytter for lite vann. Mulig at det også er noe galt med filtreringen, siden det stadig er litt tilløp til nitritt (lenge siden rens, feiloppsatte medier).
.
Når nitrat og fosfat er i slik ubalanse som du har i alle karene, vil det bli alger. Forholdet mellom disse bør ligge rundt 10 : 0.9.
Man kan da gjøre ett av to : enten øke nitrat-verdien, eller redusere fosfat-verdien. Er det mye fosfat, er beste løsningen å gjøre flere store vannbytter, til fosfat-verdien er nede på 0.5-1ppm, og så bruke KNO3 for å få opp igjen nitart-verdien.
Den andre metoden er å bruke et fosfat-absorberende filtermedium, som Eheim Phosphate-Out, Seachem Phosguard, API Phos-Zorb eller lignende. Personlig syns jeg den første metoden er best hvis man har stor ubalanse...så kan man heller bruke et fosfat-absorberende medium i filteret i ettertid, slik at man unngår lignende litt lettere.
Uansett, dette kan være et tegn på at du mater for mye, og bytter for lite vann. Mulig at det også er noe galt med filtreringen, siden det stadig er litt tilløp til nitritt (lenge siden rens, feiloppsatte medier).
.
Postet 02.11.14 kl 19:48
Takker for svar
Kan prøve først med større vannbytter som du sier. Håpte på å slippe å tilsette alt for mye av forskjellige remedier i akvariene.
Hvor får man tak i kaliumnitrat/ hvilke tilsettinger inneholder dette?
Alle akvariene har utvendige pumper som er store nok for akvariene, alle disse ble også renset for ca en mnd siden. Bytter ut 30% av vannet en gang i uken.
Skal redusere formengden.
Hvor mye og ofte av vannet bør eg bytte frem til fosfat mengden er redusert?
Kan prøve først med større vannbytter som du sier. Håpte på å slippe å tilsette alt for mye av forskjellige remedier i akvariene.
Hvor får man tak i kaliumnitrat/ hvilke tilsettinger inneholder dette?
Alle akvariene har utvendige pumper som er store nok for akvariene, alle disse ble også renset for ca en mnd siden. Bytter ut 30% av vannet en gang i uken.
Skal redusere formengden.
Hvor mye og ofte av vannet bør eg bytte frem til fosfat mengden er redusert?
Postet 02.11.14 kl 20:18
Det ideelle ville være å bytte 50% hver annen dag frem til fosfat er nede, og mate meget sparsomt imens. Hvis du mater mye, og/eller med mye proteinrik mat, kan det nok være på sin plass å bytte mer enn 30% hver uke rutinemessig.
KNO3 er som navnet sier, kun kaliumnitrat i pulverform Ikke noe annet enn nitrat og kalium...og plantene trenger også kalium, ofte blir det for lite av dette livsnødvendige nærings/bygge-stoffet. Men kalium-mengden i KNO3 er relativt beskjeden, og altså ingen ting å bekymre seg over (omtrent umulig å overdosere).
Du får dette hos Haack's. Evt. dosering kan vi komme tilbake til
KNO3 er som navnet sier, kun kaliumnitrat i pulverform Ikke noe annet enn nitrat og kalium...og plantene trenger også kalium, ofte blir det for lite av dette livsnødvendige nærings/bygge-stoffet. Men kalium-mengden i KNO3 er relativt beskjeden, og altså ingen ting å bekymre seg over (omtrent umulig å overdosere).
Du får dette hos Haack's. Evt. dosering kan vi komme tilbake til
Postet 02.11.14 kl 20:27
Tonje_RKjøpte test for PO4 i går og ble sjokkert av resultatene, så måtte ta ein full sjekk av alle akvariene.
Hva slags testkit bruker du ? Om akvarium og fisk ser friske ut ville jeg dobbelt og trippelsjekket verdiene mot andre kits. jbl dråpetester har jeg god erfaring med. Har dårlig erfaring med strips og enkelte leverandører av dråpe tester.
Postet 02.11.14 kl 20:33
Postet 02.11.14 kl 20:35
Postet 02.11.14 kl 20:37
Postet 02.11.14 kl 20:37
Postet 02.11.14 kl 20:46
Postet 02.11.14 kl 20:55
Da er 50% av vannet i akvariene skiftet annenhver dag nå i 10 dager, men får ikke Po4 verdiene under 2. Fiskene har fått minimalt med mat disse dagene og ingen form for kjøttfòr bare litt granulat et par ganger.
Skal eg bare fortsette å skifte vann frem til verdiene er gått lenger ned, eller kan det være noe annet som forårsaker dette?
Skal eg bare fortsette å skifte vann frem til verdiene er gått lenger ned, eller kan det være noe annet som forårsaker dette?
Postet 13.11.14 kl 20:13
Postet 13.11.14 kl 20:23
Har ikke slamsuget nå nei. Har sand som bunndekke i alle akvariene så har ikke lyst på så mye sand i avløpsrørene
Det er ikke mye planteavfall som ligger og råtner, det blir plukket vekk etter hvert. Kan ta å rote litt i bunnlaget og prøve å skifte vann igjen. Kan en pumperens hjelpe?
Har sjekket kranvannet og det er ingen fosfat i det
Det er ikke mye planteavfall som ligger og råtner, det blir plukket vekk etter hvert. Kan ta å rote litt i bunnlaget og prøve å skifte vann igjen. Kan en pumperens hjelpe?
Har sjekket kranvannet og det er ingen fosfat i det
Postet 13.11.14 kl 20:36
Endret: 13.11.14 kl 20:37
Pumperens er greit, hvis det er en stund siden sist.
Pumper du vann direkte fra akvariet til avløpet ? Sand trenger også slamsuging...ellers blir det liggende avfall på bunnen. Det er en viss teknikk med å slamsuge uten å få med for mye sand. Jeg pleier bare å skylle av den sanda som havner i bøtta, og heller den tilbake i karet. Men for mye rooting nedi sanda vil bare føre til ammoniakk og nitritt-topper.
For å hjelpe på situasjonen er det viktig at plantene trives og vokser...da forbruker de fosfat og nitrat. At plantene dine ikke vokser/trives, skyldes kanskje næringsmangel og nærings-ubalanse. Når plantene ikke vokser, er det algene som vinner...
Pumper du vann direkte fra akvariet til avløpet ? Sand trenger også slamsuging...ellers blir det liggende avfall på bunnen. Det er en viss teknikk med å slamsuge uten å få med for mye sand. Jeg pleier bare å skylle av den sanda som havner i bøtta, og heller den tilbake i karet. Men for mye rooting nedi sanda vil bare føre til ammoniakk og nitritt-topper.
For å hjelpe på situasjonen er det viktig at plantene trives og vokser...da forbruker de fosfat og nitrat. At plantene dine ikke vokser/trives, skyldes kanskje næringsmangel og nærings-ubalanse. Når plantene ikke vokser, er det algene som vinner...
Postet 13.11.14 kl 20:49
Postet 13.11.14 kl 21:42
Postet 13.11.14 kl 22:28
Postet 22.11.14 kl 19:58
Hvis vi går ut fra at du har en nitrat-verdi på 5ppm, trenger du å tilsette 10ppm med nitrat. Da vil du få en nitrat-verdi på 15ppm.
Jeg går ut fra 240-literen, og regner at du har 200 liter vann.
Da lager du en blanding med 500ml destillert vann og 81.5g med KNO3.
Av denne tilsetter du 20 ml til 240-literen.
Til 240-literen på jobben (som har ca.null nitrat), tilsetter du 30 ml.
Til 64-literen (som har 10 ppm nitrat) tilsetter du 3 ml.
Til 54-literen (som har 10 ppm nitrat) tilsetter du 2.5 ml.
Dette gir 15ppm nitrat i hvert av karene.
Noen ppm til eller fra spiller ingen stor rolle, men du bør holde øye med nitrat-verdiene i alle karene. De holder seg ikke konstante, så det kan være nødvendig å justere litt på antall ml KNO3-løsning hvis "bakgrunnsverdien" endrer seg.
Det beste er å følge med alle karene i 3-4 uker, og notere verdiene for hvert kar.
Mål etter at du har tilsatt, la karet gå i en uke (eventuelt 2 uker), bytt vann og mål igjen. Da ser du hvor mye hvert kar forbruker (eller eventuelt produserer) hvert intervall, medregnet det som forsvinner ved vannbytte. Antagelig vil dette tallet holde seg noenlunde konstant hver uke med mindre du fjerner mye plantemasse (hard luking).
Da er det enkelt å lage en rutine på hvor mye hvert kar trenger for hvert intervall, forutsatt at du bytter like mye vann og følger intervallene du har satt opp.
Ble dette forståelig ??
Jeg går ut fra 240-literen, og regner at du har 200 liter vann.
Da lager du en blanding med 500ml destillert vann og 81.5g med KNO3.
Av denne tilsetter du 20 ml til 240-literen.
Til 240-literen på jobben (som har ca.null nitrat), tilsetter du 30 ml.
Til 64-literen (som har 10 ppm nitrat) tilsetter du 3 ml.
Til 54-literen (som har 10 ppm nitrat) tilsetter du 2.5 ml.
Dette gir 15ppm nitrat i hvert av karene.
Noen ppm til eller fra spiller ingen stor rolle, men du bør holde øye med nitrat-verdiene i alle karene. De holder seg ikke konstante, så det kan være nødvendig å justere litt på antall ml KNO3-løsning hvis "bakgrunnsverdien" endrer seg.
Det beste er å følge med alle karene i 3-4 uker, og notere verdiene for hvert kar.
Mål etter at du har tilsatt, la karet gå i en uke (eventuelt 2 uker), bytt vann og mål igjen. Da ser du hvor mye hvert kar forbruker (eller eventuelt produserer) hvert intervall, medregnet det som forsvinner ved vannbytte. Antagelig vil dette tallet holde seg noenlunde konstant hver uke med mindre du fjerner mye plantemasse (hard luking).
Da er det enkelt å lage en rutine på hvor mye hvert kar trenger for hvert intervall, forutsatt at du bytter like mye vann og følger intervallene du har satt opp.
Ble dette forståelig ??
Postet 22.11.14 kl 21:16
Postet 23.11.14 kl 21:04
Postet 23.11.14 kl 21:15