Innmkjøp av co2 anlegg

Hei alle sammen!
etter mye klunder med mitt akvarium er alle problemene mine bort.
Unntatt et problem planten mine vokser neste ikke.
nå lurer jeg på om jeg skal gå til innkjøp av Co2 annlegg skal kjøpe

http://imgur.com/gallery/rieRo/new

her har dere bilder av plantene som ser ut som de dør av Co2 mangel. hva tror dere?
(litt grumsete i vannet pga av mating 5 min før bilde var tatt)
Jeg lurer også om på om det er noe annet jeg burde kjøpe også (flytend gjødsel til plantene eller noe?


I slike tråder er det også veldig kjekt med litt opplysninger:

Hvor stort er karet, hva slags lys bruker du, antall rør og type, gamle er rørene (hvis du bruker lysrør), reflektor? osv.

Uansett ville jeg kjørt på med plantenæring og ev. nye rør før man går til innkjøp av co2.
Litt mer info
Beklager det. her er litt mer info:

Lido 120 akvarium.
cirka 4 år gammelt
2 lys rør Juwel HighLight Day 24W

har ikke byttet dem siden jeg fikk karet for 2 år siden

Hva slags plantenæring burde jeg kjøpe evt.? jeg bruker ingen ting for øyblikket men har tenkt på http://tropica.com/en/plant-care/liquid-fertilisers/premium-fertiliser/

burde jeg bytte lysrør? hva er siåfall bedre en det jeg har?
Du har definitivt ikke mye lys...snarere tvert imot, siden Lido er et høyt kar. Å sette opp CO2 til et kar med så lite lys har lite for seg.
Ser ut som du har sverdplanter...hvilke andre planter har du ? Til sverdplantene bør du kjøpe noen rot-tabletter og legge innunder røttene, for det ser mer ut som de lider av næringsmangel enn CO2-mangel.
Nye lysrør, reflektorer og plantenæring framfor co2 er nok en bedre løsning.

Nå er jeg ikke direkte nøytral i saken ang. plantenæring, men jeg har brukt PMDD de siste ~4 årene og er meget fornøyd med det. Har også en salgsannonse på forumet for det.
PMDD eller EI, whatever....fine saker til å dosere i vannet. Men holder ikke riktig til bladplanter/rosettplanter, de vil gjerne ha næring via røttene også.
PMDD ? Hva slags lysrør bør jeg kjøpe evt?
PMDD = Poor Man's Dosage Drops eller Poor Man's Dupla Drops...en kopi av vekstnæring lansert av Dupla for mange år siden.

Det er vel begrenset hva slags lysrør du kan få inn i armaturet ditt, siden watt-styrken er fastlagt av lengden på armaturet. Skal du ha mere lys, må du til med LED eller HQ-lamper.
takk for svar. håper det går greit at jeg spør såmye =)


HQ lamper har du et eksempel på det? evt led?
Planter
vet ikke hva de planten heter eller jeg husker ikke
her har du et bilde av alle plantene



Mulig det er plass til å ettermontere ett ekstra lysrør i lokket ditt ? Noe sånt som dette vil hjelpe littegrann...

Metallhalid lys (HQI) er slike som du ser her.

Hvis det er en stund siden rørene ble byttet, vil nye rør hjelpe. Og som Torbjørn sa, hvis du ikke har reflektorer i lokket, bør du ettermontere dette...det hjelper også en god del !
takk for svar igjen =)


virker som kanskje jeg ikke har så mange alternativer til lido 120 har sett litt på nette nå å jeg tviler på at jeg finner noe extra lys som passer ..

60 cm er det på toppen ikke mye som vil passe der =/ får prøve med gjødsel å det snakket om i røttene på plantene. http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Reflectors-Clips/HiFlex-438-mm-T5-24W-T8-15W-Refl-438-mm.html vet ikke om dette er noe å tenke på?


Forresten lagde en veldig styg reflektor med alemiumsfolie etter litt research på nettet vil det hjelpe noe? http://imgur.com/2U5AomL
Sa jeg ikke i innlegget over at du burde ettermontere reflektorer ..

Forøvrig burde det være plass til den single armaturen jeg linket til.
haha jo må nok lære meg å lese =P

Arcadia T5 1x 24 mener du?
er det verdt det ? tror du 24w vil hjelpe?
Ja, noen ganger blir jeg forskrekket over hvor lite folk får med seg av svarene de får

En økning på 33% som tar deg fra 0,4 W/liter til 0.6 W/liter...det hjelper nok Sammen med reflektorer blir det enda bedre.
Om det er verdt det, det er opp til deg.
Da har jeg en nødløsning som kanskje vil hjelpe
jeg kjøpte litt remedier på butikke som jeg skal teste.

har noen noe erfaring med disse produktene?
Jada, har brukt begge. Tropica sin er bra. Begynn litt forsiktig (ikke full dose). Og så følger du med på plantene...de forteller deg hvordan de har det hvis du ser .-)

Men flytende gjødsel er stort sett mye vann for en dyr penge, så jeg bruker tørre kjemalier og får nøyaktig de stoffene jeg trenger når jeg trenger dem.
Hei Igjen! lenge siden siste men måtte se om noen månder vil hjelpe på plantene med remedier.
Det gjorde det ikke !

så da har jeg bestillt meg et extra lido 120 armatur som jeg skal sette inn i karet! dette vil jo dobble lyset som sikkert også vil hjelpe en del.

nok om det!

jeg lurer på om jeg skal øke sand mengden i karet siden. jeg tror i utgangspunkte atjeg har itt for lite sand der. har målt det til 1.5 cm. kanskje planten vil få litt mer å gro i på 2.5 cm.
evt også legge til mer bunsubtrat

hva tror dere?



Ja, 1.5 cm sand er absolutt ikke nok til god rotutvikling hos plantene...særlig gjelder dette rosettplanter som tar mesteparten av næringen fra bunnlaget, for stengelplanter er det ikke fullt så kritisk.

2.5 cm er også i minste laget, ville minst doblet dette. Gjerne med noe næringssubstrat i bunnen.
Takk for svar ! =)
da kjører vi på i helgen med ny sand å Substrat
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap