Lekasje neste??

Jeg har kjøpt brukt akvarie, og skulle til med å vaske det da jeg oppdaget at det har sivet skitt mellom/under silikonen rundt kanten. Det kommer fra sprekken i overgangen mellom platene, ikke mot bunnen. Akvariet har vært i bruk helt til nå og er tett.

Hva gjør jeg med dette? Formen tatt i betraktning (romdeler) tror jeg at å fjerne all silikonen og gjøre alt på nytt er utelukket. Vet ikke hvor jeg skulle starta engang.

Er dette dømt til å bli katastrofe om jeg fyller det?? [External Image]
Et bilde til. Går det i det hele tatt an å resilikonere slike rammeakvarium?

[External Image]
Mear
Akvariet har vært i bruk helt til nå og er tett. Hva gjør jeg med dette? Formen tatt i betraktning (romdeler) tror jeg at å fjerne all silikonen og gjøre alt på nytt er utelukket. Vet ikke hvor jeg skulle starta engang. Er dette dømt til å bli katastrofe om jeg fyller det?? [IMG]https://dl.dropboxusercontent.com/u/15784633/20141111_190959.jpg[/IMG]

De er alltid utfordrende å svare på denne type spørsmål.

Det vil sannsynligvis holde noe lenger men du kan også få en ubehagelig overraskelse. Etter en tid vil gamle silikon fuger kunne "slippe" og du opplever det du gjør nå. Ofte så er et nettopp flytting fra et sted til ett annet som er utløsende faktor - hadde akvariet stått stille ville det kunne holdt vesentlig lengre.
Nå skal det sies at denne type skade på silikonfugen trenger ikke umiddelbart å være farlig - det er limet mellom glassplatene som må være tett. Men jeg kan ikke annet enn å si du har fått et forvarsel på å skifte silikonfuger i nær fremtid, da er egentlig valget ditt. Hva tror du selv som har sett det, kanskje spør en glassmester eller en annen som kan ta akvariet i nærmere øyesyn for å vurdere silikofugene.
Dessverre varer ingen ting evig...

Tror du vil finne linker her på AF som enkelt forteller hvordan du kan resilikonere selv.
Takk. Om man skal sove om natta er det vel ingen vei utenom. Ikke keen på basseng i nye huset.

Det virker i utgangspunktet ikke superkomplisert, men å få lirket en kniv under de tynnere remsene med glass i bunnen langs kanten kan bli en interessant utfordring. Litt redd for at jeg skal ødelegge noe eller ikke få det ordentlig på plass igjen.

Det er altså slik at akvariet er festet med silikon mellom alle platene og at det ikke er noen sjanse for at det kommer til å bare falle samme, eller bli veldig ustabilt, om jeg fjerner silikonen inni og ikke klarer å få det ordentlig på plass? I verste fall, om jeg ikke tuller det til ordentlig, så blir det lekk og jeg må gjøre jobben på nytt?

Jeg må vel kanskje også ta alle sidene på en gang? Siden silikon ikke fester på silikon er det vel ingen mulighet for å ta bare bunnen, for det vil vel lekke i overgangen oppover sidene?
En annen ting er at du trenger strengt talt ikke å skifte alt silikonlimet. Men du må ta det du mer lekk / skadet...

Du finner mye fornuftig her;
Ok. Jeg kan ikke helt skjønne at det ikke vil bli lekkasje mellom overgangen mellom ny og gammel silikon. De vil jo ikke hefte sammen. Men uansett tror jeg jeg tar hele karet, siden det er mest for vedlikeholdet sin del. Hadde vært fint å vite at alt holder noen år.

Har kjøpt blå isopropanol. Mener å ha lest etterpå at fargestoffet kan lage en hinne, men ser også at mange bruker det. Noen tanker? Burde jeg gå tilbake med den og få aceton istedet?
Help...
Fikk meg en overraskelse når jeg begynte å fjerne silikon. I motsetning til alle eksemplene jeg har sett hvor sidene ligger oppå bunnplata, ligger her bunnplata MELLOM sidene. Det er ganske tight, men jeg har jo vært imellom med kniv ganske mye for å få løs glass-"remsene" over. Hva gjør jeg med det?? Må jeg ta bunnen helt løs for å putte ny silikon mellom bunnen og veggen?

Det eneste som mangler er om bunnen et limt fast i ramma under... :-\ Nå er det søren meg på tide med vin.
Vet ikke om dette produktet også vil egne seg for å fjerne silikonrester i et akvarium, men det funker veldig bra på bilen...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap