Massedød?

Hei,

Jeg har hatt et stabilt 120L akavarium nå i over 1 år. Jeg har hatt corydoars aneus, ancistrus oppdrett, sverddrage, vinkeltetra og neontetra. De har triveds godt uten problemer. Både ancistrusene og coryene har ynglet.

Forrige tirsdag kjøpte vi ny pumpe, eheim. Jeg kjoblet den sammen på onsdag, og hadde den oppi akavariumet i vel et døgn sammen med den andre før jeg tok ut den gamle. Hadde da ikke byttet vann på et par uker, og tenkte at jeg skulle la pumpen kjøre en ukes tid før jeg tok vannbytte. Akvariumet er godt innkjørt.

Vi kjøpte også noen fisker på dyrebutikken, 6 platy og 3 svarte molly. Etter noen dager så begynte de nye fiskene å dø, men vi tenkte ikke noe over det, da det har skjedd flere ganger før at de en av de nye ikke tålte flyttingen.

Noen nå de siste dagene så har vi kun 3 igjen av platyene, ingen mollyer. Har også mistet ett par vinkeltetra og neontetra.
Hittil i dag har jeg tatt ut en vinkeltetra og en neon.
Prøvde å studere de, kan ikke se noen form for sykdom/endring på de. Eneste jeg la merke til at buken så litt oppblåst ut på de to jeg tok ut i dag. Om det er pga døden eller om de fikk det før, er jeg usikker på.

Corydorasen og ancistrusen og den ene sverddragen vi har lever enda og er ikke noen av de omkomne.

Målte vannverdier i går.
PH lå på 5 (så her har det skjedd noe, har normalt ligget på rundt 7, 7.5.
NO2 lå på 0.3mg/l. Ligger vanligvis på under 0.3mg/l.

Gjorde et 40-50% vannbytte i går, hvor jeg hadde oppi litt aquasafe og to nanocatappa blader for å få opp PH.

I dag er verdiene litt bedre:
PH en plass mellom 5 og 6.
NO2 ligger fortsatt på 0.3mg/l, men er litt gulere i fargen enn i går.
(Alle testene er dråpetester).

Noen som har idea om hva det er som skjer?
Glemte å skrive at vi kjøpte også noen planter, to stk.
Et døgn er alt for kort tid til at filteret har fått bygd opp bakteriefloraen som skal være der. De 2 filterene burde gått sammen noen uker.
En mulig forklaring :
En ny pumpe (filter) tager ca. 3 uger før den er biologisk aktiv, så du skulle ikke have fjernet den gamle før den nye var kørt ind.
Når nyindkøbte fisk dør , er det ofte fordi der er en sygdom i det akvarium de kommer til. De gamle fisk er ikke syge men de nye bliver det.
Når så de nye fisk bliver syge opformeres sygdommen og når der så samtidigt er et filter der ikke er i ligevægt (det nye) , ja så kan det forklare det du oplever.
Å plassere platy og molly i et akvarium med pH på 5, er helt forkastelig. Dette tåler de ikke...de vil ha pH på over 7.
I tillegg har du altså plutselig sittet der uten noen form for biologisk filtrering, i og med at det fungerende filteret ble fjernet. Dette leder uvergelig til ammoniakk og nitritt i karet, noe som garantert bidro til at fisker døde.

Med en pH på 5, har sikkert karet gått lenge uten vannbytte og kontroll av vannverdier. Man får da "old tank syndrome", hvor pH faller grunnet nitrogensyklusen pluss fallende KH. I tillegg bygger det seg opp høye nitrat-verdier og andre avfallsstoffer som vannbytter holder i sjakk.

Generelt sett er det lurt å finne ut hva slags vannverdier "dine" fiskearter trives ved, slik at man ikke ender opp med tetraer og levendefødere i samme kar. Tetraer og corydoras vil helst ha vann på den sure siden, mens levendefødere bør ha pH over 7.
Hva med å hjelpe til også og å komme med løsninger? Når jeg var aktiv på den siden her så pleide man å finne ut både problemene og løsningene.

Her må du gjøre noen vannbytter og kjøre noen tester av vannet fremover.
Ja, vi gjør fremdeles så godt vi kan for å hjelpe folk med løsninger

OP ba om forklaringer...løsningen kom hun jo med selv : vannbytter. Noe jeg også skriver om i min post. Dette blir jo som en form for ny innkjøring, desverre med fisker i karet. Men med litt arbeid vil det nok ordne seg.
Oppdatert gh og kh verdi
Da har jeg fått målt GH og KH verdi
GH: 3 (3 dråper i 5ml vann)
KH: 1 (1 dråpe ble gul med engang både i 5ml og 10ml)

I følge diagrammet mitt på CO2, så ligger jeg høyt.

Må altså tydeligvis få opp PH verdien?
Og KH verdien?

Sjekket KH i vannet fra springen og den var likt som i akvarievannet.
Skjønner.

Trodde at siden karet var innkjørt, så kunne jeg bytte pumpen uten problemer.

Jeg har to "gamle" pumper, Fuval 3 plus som har kjørt i 120L og Fuval 2 plus som har kjørt i 60L - yngleakvariumet. Jeg tok svampene fra 2 plus og satte de 3 plus, og satte 3 plus pumpen i 60L akvariumet.

Vil det hjelpe å sette den gamle pumpen tilbake i stor akvariumet og ha de kjørende samtidig? Eller er det for sent?
Tenker da å sette tilbake 2plus i yngleakvariumet med halvparten av svampene og 3plus med andre halvparten i 120L.

SilverShaded
Å plassere platy og molly i et akvarium med pH på 5, er helt forkastelig. Dette tåler de ikke...de vil ha pH på over 7. I tillegg har du altså plutselig sittet der uten noen form for biologisk filtrering, i og med at det fungerende filteret ble fjernet. Dette leder uvergelig til ammoniakk og nitritt i karet, noe som garantert bidro til at fisker døde. Med en pH på 5, har sikkert karet gått lenge uten vannbytte og kontroll av vannverdier. Man får da "old tank syndrome", hvor pH faller grunnet nitrogensyklusen pluss fallende KH. I tillegg bygger det seg opp høye nitrat-verdier og andre avfallsstoffer som vannbytter holder i sjakk. Generelt sett er det lurt å finne ut hva slags vannverdier "dine" fiskearter trives ved, slik at man ikke ender opp med tetraer og levendefødere i samme kar. Tetraer og corydoras vil helst ha vann på den sure siden, mens levendefødere bør ha pH over 7.

Må innrømme at det er lenge siden jeg har sjekket vannverdiene, fordi jeg ikke har hatt noen problemer. Regner også med at kanskje PH verdien var ok før jeg byttet pumpen.

Og jeg burde kanskje ha gjort flere undersøkelser i forhold til fiskearter, stolte for mye på de på dyrebutikken når jeg fortalte hvilke fisker jeg hadde fra før og hvilke jeg kunne ha sammen med de jeg hadde.
SilverShaded
Ja, vi gjør fremdeles så godt vi kan for å hjelpe folk med løsninger :-) OP ba om forklaringer...løsningen kom hun jo med selv : vannbytter. Noe jeg også skriver om i min post. Dette blir jo som en form for ny innkjøring, desverre med fisker i karet. Men med litt arbeid vil det nok ordne seg.

og

juventus
Hva med å hjelpe til også og å komme med løsninger? Når jeg var aktiv på den siden her så pleide man å finne ut både problemene og løsningene. Her må du gjøre noen vannbytter og kjøre noen tester av vannet fremover.

Hvor ofte bør jeg ha vannbytter?
Tenkte 10% hver dag i 1 uke?
En feil:
Det var Guppy jeg kjøpte, ikke Platy.

Du må nok bytte mer vann en det... Bytt ca 30 - 50% om dagen siden du har fare for nitritt. Slik må du gjøre i noen uker framover, og deretter ha faste dager i uka da du bytter vann.
Du kan nok regne med at pH har vært lav lenge...at du fjernet det opprinnelige filteret virker ikke inn på pH. Men fisk som lever i et slikt vann der pH faller langsomt men sikkert, de blir gradvis tilvendt vannets verdier og klarer seg derfor. Men nye fisk får sjokk av plutselig å bli satt inn i de samme verdiene. Derfor skal man aldri gå ut fra at alt er okay bare fordi man ikke ser noen problemer. Vannverdiene bør sjekkes samtidig med rutinemessige vannbytter, som gjerne bør taes ukentlig.

Det viktige fremover er å holde daglig kontroll på ammoniakk og nitritt, til karet er "friskt" igjen. Som Cylithren sier, daglige bytter på 40-50% burde holde fiskene i live. Pass på at vannet du bruker har noenlunde samme temperatur som i akvariet, dette er viktig nå som fiskene er i faresonen og ikke tåler så mye ekstra belastninger.
SilverShaded
Du kan nok regne med at pH har vært lav lenge...at du fjernet det opprinnelige filteret virker ikke inn på pH. Men fisk som lever i et slikt vann der pH faller langsomt men sikkert, de blir gradvis tilvendt vannets verdier og klarer seg derfor. Men nye fisk får sjokk av plutselig å bli satt inn i de samme verdiene. Derfor skal man aldri gå ut fra at alt er okay bare fordi man ikke [I]ser[/I] noen problemer. Vannverdiene bør sjekkes samtidig med rutinemessige vannbytter, som gjerne bør taes ukentlig. Det viktige fremover er å holde daglig kontroll på ammoniakk og nitritt, til karet er "friskt" igjen. Som Cylithren sier, daglige bytter på 40-50% burde holde fiskene i live. Pass på at vannet du bruker har noenlunde samme temperatur som i akvariet, dette er viktig nå som fiskene er i faresonen og ikke tåler så mye ekstra belastninger.

Ser på akvaforum sin side at de "gamle" fiskene kunne fint ha en PH rundt 6.
Men noe må ha skjedd siden de ikke bare var de nye fiskene som omkom, men også noen av de gamle tetraene, kanskje de var de "svake" som når jeg byttet pumpe omkom.

Vil du ha noe for seg å installere det gamle filteret, som jeg beskrev over?
Ja, hvis det gamle filteret er oppegående, er det bare fint å sette det tilbake i karet !

De "nye" fiskene har nok dødd pga. lav pH og ammoniakk/nitritt. De gamle datt nok over kanten da det ble utsatt for ammoniakk/nitritt. Tetraer kan væe følsomme for vannkvalitet.
Ja det gamle filteret kjører i yngleakvariumet.
Da får jeg splitte svampene inni filteret og håpe på at det går bra.
Skal gjøre det med engang, samt et vannbytte.

Har det noe for seg å kjøpe slik PH tilsetning? Eller er det bra nok med vannbytter?

Sitter å ser litt på fiskedatabasen, slik jeg ser det så hvis jeg skal ha flere fisk, så kan det passe med øksefisk, ciklider, killi og tetraer selvsagt???

Skal også ringe til dyrebutikken jeg handlet på om si at det var dumt å anbefale at jeg kunne ha platy og guppy sammen med de jeg har fra før.

Vannbyttene vil få pH opp etter hvert, så ikke bruk noen tilsetninger, ihvertfall foreløpig.

Killis passer dårlig i et selskapsakvarium, dette er ganske spesialiserte fisk. De andre kan du ha, alt etter hvilke arter det er snakk om. Ikke alle tetraer er skapt likt, og det er enda større forskjell på ciklider. Så det kan lønne seg å planlegge godt...spør heller her før du handler
Plussmedlem
En veldig kort forklaring her.
Ph-scalaen er logaritmisk. Så en forandring i ph fra 7.5 og ned til 5-5.5 er ikke akkurat det samme som om temperaturen skulle falle et par grader.
For fisk som er vant til å gå i ph 7 blir det å havne i ph 5 omtrent som å bli kastet i et syrebad.
Ph-senk må derfor tas veldig langsomt.
Det er ikke fullt like farlig med ph-økning, men denne bør også tas relativt langsomt. Ved å bruke tilsetninger i vannet er det ikke alltid man klarer å styre dette.

Catappa senker ph, de hever den ikke. Samme med røtter, eikeblader osv. Alle senker ph.
SilverShaded
Vannbyttene vil få pH opp etter hvert, så ikke bruk noen tilsetninger, ihvertfall foreløpig. Killis passer dårlig i et selskapsakvarium, dette er ganske spesialiserte fisk. De andre kan du ha, alt etter hvilke arter det er snakk om. Ikke alle tetraer er skapt likt, og det er enda større forskjell på ciklider. Så det kan lønne seg å planlegge godt...spør heller her før du handler :-)

Ok, da gjør jeg det. Har byttet 45L nå. Og satt inn den "gamle" pumpen, så nå kjører begge pumpene. Hvor lenge bør de stå slik?

Når jeg har kontroll på akvariumet igjen så skal jeg se etter flere fisk. Har mistet rundt 12-15stk nå, det synes. Skal spørre her da før jeg kjøper nye

Jeg vet at ciklider kan være sære, at de helst vil ha samme art. Får lese litt om de.

Tusen takk for hjelpa så langt, det setter jeg pris på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap