Hjørnefilter i 350 liter

hei

har lyst til å lage hjørnefilter i mitt neste akvarium(muligens rio 300)
er det sånn at det vil flagre med brune slim klatter osv(in lack of better words)fra
dette filteret? ønsker jo at det skal se fint ut i karet selv om det også skal være så
optimalt og funksjonelt som mulig også

Er det bare å pøse på med blåfilterterninger bak dette hjørnefilteret også, eller kan det bli for mye av det gode?

Lurer på om denne løsningen er like safe som vanlig innvendig filter?
Jeg har dette i 12 kar samt en variant i et 250 liters kar. Hjørnefilter (Hamburger Mattenfilter) fungerer supert hos meg. Det er effektivt, rimelig sammenlignet med utvendig filter med tilsvarende kapasitet og trenger lite vedlikehold.

Det finnes flere tråder på AF om dette, bare å søke. I mellomtiden kan jeg gi noen tips. Filtermatten bør ikke være for tykk, jeg bruker ca. 3 cm. Avhengig av type fisk du skal ha, bør du velge enten middels grov eller grov. Jeg har Sør-Amerikanske chiklider og bruker middels grove matter.

Bruk helst glasslister, gjerne 5 - 6 mm tykke og 30 mm brede. Lim fast mellom 1/3 og 1/2 inn fra hjørnet og spenn matten mellom disse slik at du har en tilnærmet 90 grader vinkel, selvsagt med en god runding. Om du vil gå mer vitenskapelig til verks, kan du google HMF. Det er skrevet mye i Tyskland hvor ideen dukket opp, om optimal tykkelse, gjennomstrømmingshastighet etc.

Del matten i to, en del som er høy nok til å rage over bunnsubstratet og en del som går opp til dekkglasset om du har dette. Hvis ikke, litt over høyeste vannivå. Grunnen er at du da kan ta ut den store biten for skylling (etter et par år om nødvendig) uten at sanda renner inn i hjørnet.

Om du vil være ekstra forutseende, kan du også dele matten i to på tykkelsen slik at du kan skylle den ytre delen som er den som fanger opp de løse partiklene og kan gå mest tett, uten at fiskene gjemmer seg inne i hjørnet.

Sett en slange på pumpen som er slik at du kan ha pumpen nede i filterkammeret og utblåset nær vannflaten for å få bevegelse i denne. Jeg har på de siste seks karene forlenget slangen ca. 20 cm utenfor matten for at det skal være minst mulig nylig filtrert vann som suges direkte inn igjen.

Disse filtrene er, littavhengig av hvilken pumpe du velger, behagelig støysvake.

Du får kjøpt svarte matter i danske nettbutikker, de er mindre påfallende i karet i starten, men også de blå blir dekket av slam etc. slik at de ikke er så synlige.

Det blåser ikke slim etc. fra filteret, men det blir selvsagt en del detritus på utsiden. Enkelt å suge vekk med heverten i forbindelse med slamsuging. PÅ den annen side, om du skal ha fisk og gjerne vil ha yngel, blir det er fint mikroliv på matten som ny yngel kan beite på.

Jeg ville droppet filterterninger bak matten, men satt av plass til varmekolben. Skal du ha fisk som søpler svært mye, kan det jo stille seg annerledes, men jeg ville i alle fall forsøkt uten først.

Etter å ha hatt vannlekkasje i slangetilkoblingene til et utvendig filter i et 530 liters kar med påfølgende totalskifte av gulv i kjellerstua (heldigvis dekket av forsikringen) ser jeg at innvendige filtre i denne sammenhengen er trygge!
Hjørnefilter funker!
Har ikke lang erfaring , men har laget to hjørneløsninger etter "Hamburger mattenfilter" metoden. et i et 250 liters Akvastabil, og ett i en 60 liter. Begge går med en liten pumpe og er meget støysvake. jeg brukte medium porestørrelse på mattene, og 5 cm tykkelse. for å slippe å skjære glasslister, kjøpte jeg ledningslister på Clas Ohlsson. Brukte den dype delen som jeg kappet i samme høyde som akvariet. Limte den på med silikon. da er det bare å måle opp matta slik at den blir stor nok til å stå litt i spenn fra list til list. Delte også matta i to, da får du som det i forrige innlegg påpekes , en barriere mot sand hvis du skal rense filteret. nå etter et år er det fin mosefarge på filteret. Vannverdiene er dønn stabile i begge karene. vannet er rent, ingen gørr å skue. ingen fiskedød.
Det finnes mange artikler både her på forumet og ute i den store verden, bare å lese og kose seg.
tusen takk for informative svar!
da skal jeg prøve meg på hjørnefilter ved kjøp av neste akvarium.
Er det noen tommelfinger regel for hvor store pumper en bør ha?
Plussmedlem
Nei, egentlig ikke... Kommer mest an på karet og hva slags fisker du skal ha.. Mange tror at mest mulig l/t på et filter er best, men det er feil. Filterbakteriene må få tid på seg til å "jobbe" med vannet også....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap