Oppstart

Hei, jeg er nybegynner og har noen spørsmål
Jeg har fått en 112 liters akvarium og jeg fylte det med vann i går for oppstart uten fisk. I dag merket jeg at fordampet vann setter seg på armaturen rundt lyset.. Er dette normalt eller gjør jeg noe feil? vil ikke fordampet vann skade lyset som er i armaturen?
Før jeg fylte på vann har jeg også skylt godt grusen i rennende vann, men etter jeg fylte vann i akvarium ble vannet litt tåkete og er sånn til nå.

Skal tåket gi seg etter et par dager, eller burde jeg gjøre noe for å bli kvitt det?

Jeg holder på å varme opp vannet og filteret fungerer som det skal, skal også sette i bakterier og vente en uke før jeg setter noen få fisk i.

Bør jeg bytte vann før jeg får fiskene oppi eller trenger ikke å gjøre det ennå?

Burde jeg også sjekke verdiene til vannet før jeg kjøper fisk?

Etter jeg får plantene i vannet, må jeg ha lyset på hele tiden eller ikke?
I mine akvarier har jeg aldri observert at fordampet vann, som så kondenserer på lysrør eller reflektorer, har gjort skade. Armaturen er laget for akvarier, og skal tåle dette.

Tåken fra tilført substrat i oppstarten vil etterhvert synke til bunns eller filtreres. Jeg antar at du nå med igangsettingen også har filter gående.

Filteret må kjøre i minst fem uker for å få modning. Du kan tilføre filterbakterier fra annet filter for å hjelpe til. Filteret må mates underveis. Noen her på forumet vil sikkert fortelle om innkjøring med salmiakk.

Vannverduene må sjekkes før du putter i fisk. Dette er avgjørende for hvilke typer fisk du kan holde, og trivselen deres. Ang planter avhenger lysmengden av hvilke krav plantene har til lys, men generelt er åtte til ti timer lys per dag nok.
Nå har jeg fått 5 kobbertetra i akvariet for å se om de klarer seg. jeg sjekket vannverdiene og alt var ok. Jeg vet nå at jeg har gjort en stor tabbe å la seg bli overtalt av selgeren til å kjøpe disse søte finnenappere som vil mest sannsynlig ta livet av fisk som jeg ønsker å ha videre i akvariet slik jeg har lest meg til på forum Det er synd og jeg tror jeg blir nødt til å levere de tilbake da jeg synes at fisk med lange finner er mest nydelige å ha i akvarium, og jeg ønsker ikke å ha aggressive fisk... selgeren sa at disse tetraene er rolige og kan være med andre fisk, men har ikke nevnt noe om at de kan være aggressive.
Jeg lurte også på en ting - I butikken stimet tetraene veldig fint og de holdte seg i gruppen hele tiden. Jeg ble anbefalt å ta 5 stk av fisken for at de skal trives, men det ser ikke som om de trives i min akvarium likevel... de stimer ikke og svømmer sine egne veier, av og til jager de eventuelt hverandre, men ellers er de ikke så interessert. Eneste situasjon hvor de stimer er når jeg holder på å vaske glasset inne i akvarium og de blir redd hva kan være grunnen til dette? er 5 stk for lite for at de skal stime?

Jeg lurte på om dere kunne også anbefale meg noen langfinnete og litt større fisk enn guppy som jeg kunne ha i min akvarium, og som trives godt sammen? hvilke fisk er flinke stimere, og hvilke fisk bør jeg unngå å kjøpe?
Etter min mening er kobbertetraene en nydelig tetra, og jeg har et kar med slike selv. Hadde stor bestand før, men har hatt frafall med årene og lite påfyll. De få jeg har nå går sammen med sitrontetra. Jeg ser at de er noe mer urolige enn andre tetra. Første bud her er altså å ha nok kobbertetraer. Da vil de krangle internt framfor med andre fisk. De får flott farge og er kjent for brukbar stim ved nok fisk. Du bør øke bestanden til 15 etter min mening, eller levere og finne en annen art.

Rødmunnstetra er en fin tetra, og selvsagt kardinal- eller neontetra. Etter min erfaring er begge to en del utsatt for hvitprikk, men jeg har aldri hatt dette på andre arter tetra. Andre artige arter er svart fantomtetra, keisertetra eller svart neontetra. Colombiatetra er derimot min favoritt nå, og her har en gjeng som stimer brukbart og som farger veldig godt i tett beplantning.

Av andre gode stimfisk ville jeg sjekket sebrafisk. De blir noe større en en del tetra, stimer utrolig godt (mange nok) og skaper masse liv. Jeg ville tatt en titt i fiskebasen på tetra, og sett på egenskaper og krav/kompatibilitet. Lykke til.
jeg synes også at disse tetraene er veldig fine fisk, og jeg begynner å få mer og mer sympati for disse... men hvis jeg bestemmer å beholde dem, kan jeg også ha andre typer fisk utenom tetra sorten? hvilke fisk vil det da være? mener du at om jeg kjøper 10 stk av kobbertetra til så vil de la være å nappe på f.eks. guppier?

De vil sikkert stime bedre om det finnes andre typer fisk i akvariet, fordi det ser ut som om de stimer bare når de er usikre, stemmer det?

hvilke algespisere passer sammen med kobbertetra?

Vet at en del har Kobbertetra sammen med Guppy, men da i litt større grupper så de hakker på hverandre.

Vanlig Ancistrus, eller Ancistrus L144 algespisere skal vel gå fint?
så bra jeg tror at jeg skal prøve å beholde dem og se hvordan det kommer til å bli. Jeg ønsker også å kjøpe flere hunn-kobbertetra til akvariet da jeg har bare 1 hunnfisk som blir jaget så fælt av de resterende hannfisker og de vil sikkert føle seg bedre i større gruppe. men er det greit å ha flere fisker i akvariet nå, siden bakteriekulturen er ikke ferdigutviklet ennå? vannet står til sammen i bare 2 uker nå. Går det greit om jeg kjøper flere fisker? jeg har også fått en ancistrus i tillegg til kobbertetraene mine, og et par planter i.
Som du har fått svar på i annen tråd så er ikke karet ditt skikkelig innkjørt enda. Du har vært ærlig på at du har satt i fisk etter en uke og spurt om det har gått greit, selv om hovedspørsmål har dreiet seg om fisk.

Dessverre har ingen plukket dette opp og advart deg. Et kar tar 5-6 uker å innkjøre uten fisk, søk på forumet. Du har nå fisk i akvarie og må for all del ikke tilsette mer. Du har havnet i klassiker nybegynner felle, og vil snart merke at det ikke er så gøy. Du vil få nitritttopp (No2) med fiskedød som resultat. Og det kan ta motet fra en.

Du bør skifte opp i mot 50% vann hver dag og skaffe deg dråpetest, helst fra JBL, og teste vannet for Nitritt. Med mye vannskifte kan du være heldig å komme deg noenlunde helskinnet gjennom dette, men det er ikke så gøy. Fisken går mest sannsynlig i en giftbombe, dessverre.
Arve Grude
Dessverre har ingen plukket dette opp og advart deg. .


Joda, i post #2 ble dette sagt, og tydeligvis ignorert. Jeg så også et potensielt problem, men tenkte at 1 slik kommentar var nok. Tråden dreide seg egentlig heller ikke om innkjøring, me tydelig at TS ikke hadde satt seg inn i dette.
Ah, det høres ikke bra ut til nå er fiskene i akvariet i 5 dager og de ser ut til å ha det bra, men jeg byttet vann bare 1 gang i løpet av denne tiden... Jeg fikk også råd fra noen erfarte akvarister om at det er ikke så farlig hvis jeg setter noen få fisk etter 1 uke, så lenge de ikke er altfor mange og jeg bytter vann hver 3/4 dag, så jeg trodde at dette vil gå fint.. Jeg har brukt også filterstart (bakterier) inne i filteret for å gi den litt boost, men selvfølgelig skal jeg vare forsiktig de neste ukene. Jeg kjøper testen imorgen og skal bytte vann så snart jeg får sjansen.. tusen takk for advarsel, jeg håper at med hyppige vannbytter skal fiskene overleve det
Kjøp vanntester fra JBL, de er bedre enn Tetra sine.
Hvis du er flink med målinger (NH3/NH4 og NO2) og vannbytter, vil nok fiskene klare seg, skal du se Men ikke sett inn flere fisk ! Og ikke tenk på å ha levendefødere sammen med tetra...de skal ha ulike vannverdier.

Hvis NO2 går over 0,3 ppm, bytt 50% av vannet. Blir det mere enn 0.5-0.6 er det bra å bytte to ganger per dag. Men vær nøye med at temperaturen på byttevannet stemmer med temperaturen i akvariet. Helst bør vannet lagres over natten med lufting. Mange hurtigvoksende planter i karet vil hjelpe til med å fjerne avfallsstoffene.

Ja, deter mye jobb du har foran deg, den vanskeligste perioden begynner nå som avfallsstoffer bygger seg opp. Det er derfor det er mye enklere å bruke fiskeløs innkjøring...og selvsagt på grunn av fiskenes helse (fisk kan få varige skader selv om de overlever). Les deg opp på innkøring og spør heller her hvis du lurer på noe...særlig ansatte i dyrebutikker må du ikke stole på !
Jeg har nå fått byttet halvparten av vannet igår og testet den idag for nitritt som viser 0 mg Jeg lurte også på en ting. Jeg har kjøpt noen algetabletter for min ancistrus, men jeg ser at kobbertetraene mine spiser også tabletten! spesielt hunnfisken. Er det greit, eller burde jeg ta tabletten vekk? vil den ikke overspise seg på tabletten?
Kobberteraene klarer vel ikke svelge tablettene, de gnager av tabletten når den løser seg opp. Dette er ikke farlig for dem, de har også godt av variert mat, både levendefor og grøntfor !
takk for svaret så lurte jeg også på en annen ting. noen av steinene i akvariet blir helt grønne med veldig lys farge. er dette alger eller er det noe annet?
Det høres rart ut...det ser nesten ut som glass. Hva slags bunnlag er det du har der, det ser litt suspekt ut...ser ut som noe marmor. Marmor er kalkstein som vil høyne pH og GH.

For å se om det er alger kan du bare ta steinen ut og sjekke om du kan gni det bort.
Dette er grus til akvarier kjøpt på et akvariebutikk.. Jeg har gniket litt på steinen og det visste seg å være alger. Fargen så litt merkelig ut kanskje pga sterk lys, men når jeg tok steinen ut fra akvariet, var fargen mye mørkere. Jeg har ikke akkurat lest på pakningen hvilke type grus det var, jeg visste ikke at dette har noe å si... men det ser ut at det finnes ulike typer steiner der, det er kanskje derfor algene samler seg bare på noen steiner fortere enn på andre.
Noen som vet hva dette her er???? jeg fant det i akvarium idag og har ikke peiling på verken hvordan det fant veien inn til akvarium eller hva dette kan være?? den kryper sakte oppå steinene og kan krype på glasset også... ligner litt på en snegl, men kanskje tar jeg feil? dette her er veldig små og er vanskelig å ta bilde av. Kan det være skadelig?
Pest snegle som formerer seg hurtig og spiser på planter..
Vanlig plagånd i akvarier og er gjerne blindpassasjerer med nyinnkjøpte planter..
takk.. jeg måtte nok få de sammen med sverdplanten jeg kjøpte... blir de store? jeg har lest litt om dem og det ser ut som om de er ikke farlige og kan være nyttige å ha. Håper det stemmer
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap