Innkjøring m salmi metode - noen spørsmål om tester og ph

Jeg holder på med innkjøring med salmiakkmetoden. Akvariet ble satt opp 2 juledag. Bunnsubstrat et er tmc nutrasoil som ifølge pakningen avgir noe amoniakk de første ukene. Jeg har satt inn en del planter- noen steiner jeg har funnet ute samt en redmoorroot. Sistnevnte er har en del sopp- men denne har blitt redusert og vannet som ble melkeaktig er nå relativt klart. Jeg har idag også satt på co2 via diffuser. pH i krana er 7.5- i akvariet 5. NH4 (jbl) 0.4Målte også dette igår ca 1 time etter at jeg hadde tilsatt 15 ml salmiakk.Da var verdien mellom 0.6 og 1
NH2 (tetra dråpetest )
Del 2 av forrige innlegg
Skjedde noe rart m teksten i forrige innlegg så fortsetter her:

NH2 (tetra dråpetest )
mindre enn 0.3
Det er mulig jeg har misforstått noe. Men hadde forventet lavere NH4 og stigning i NO2.
Videre er jo pH en svært lav! Bør jeg gjøre noe for å øke denne? (Evnt. hva). Har forstått det slik at vannbytte gjerne kan vente til bakteriekulturen er på plass?



Takknemlig om noen med litt erfaring kan veilede litt til en litt forvirret nybegynner...
Det ble vel fremdeles ikke riktig ? NH2 ?? Du mener NO2 ?

Må være et digert kar, siden du bruker 15 ml Salmi ?
En pH på 5 er langt fra ideelt for innkjøring, så noe stemmer ikke her, tror jeg.

Edit : skrev før du endret forrige innlegg.
Mengde salmiakk
Jeg brukte 15 ml fordi jeg tenkte at det ville gi meg en god indikator på hvorvidt nitritt nedbrytningen fungerte med en slik dose. Mulig det var dumt, men jeg tenkte at så lenge jeg ikke har fisk i kan det ikke skade? Men kjenner at jeg ikke helt har grepet på kjemidelen enda...
Ja, det kan skade. Ammoniakk i konsentrasjoner over 5ppm er faktisk skadelig for både amminoakk-spisende og nitritt-spisende bakterier. Vi bruker jo ammoniakk til desinfeksjon/rengjøring, ikke sant ? Dessuten er det mange planter som skades. Under innkjøring bør NH3/NH4 derfor ikke gå over 5 ppm.

Hvor stort er karet, da ? TMC Nutrasoil har pH-senkende egenskaper, og nitrifikasjonsprosessen bidrar også til å senke pH. Men etter 15 ml salmi burde pH ikke vært 5, med mindre karet er megastort. Noe stemmer ikke her.
akvariet er på 300 liter, beklager, trodde det sto i første innlegg. Er det et poeng i å bytte vann og begynne litt på nytt? Kranvannet har jo pH7.5
Ja, du bør gjøre et stort vannbytte for å få opp pH. Du bør også skru av CO2, av samme grunn. Og som sagt, hold NH3/NH4 på rundt 4ppm, ved justering 1 gang per døgn til omtrent samme tid..
Ja det skal jeg gjøre! Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg skal få NH4 opp uten å bruke enda mer salmiakk?
Det har vært andre som har hatt problemer med JBL's ammo-test i det siste. Test testen...ha en slump Salmi i 1 liter vann og test utslaget. Fungerer den, tar vi det derfra.
Ok- tusen takk for tålmodighet og svar!!! Skal teste testen imorgen.

Har forøvrig tatt alle testene på nytt ved utløp fra filter samt ristet ekstra godt på flaskene før testing- fikk likt testresultat som tidligere.
Så da er resultatene...?
Problemet med denne typen soil er at den "spiser opp" ammoniakken...den lader opp bunnlaget og vil frigjøres senere. Dette kan også være årsaken til at du får så lavt utslag på ammoniakk. Slike akvarier kan være notorisk vanskelige å kjøre inn og oppfører seg uforutsigbart, i forhold til akvarier med inert bunnlag som er ren plankekjøring.
Hei ANCO! I likhet med deg er jeg nybegynner midt i en Salmi-innkjøring. Jeg hadde en defekt JBL NH4-test som viste akkurat det samme som din: 0,6-1 ppm, og da hadde jeg tilsatt 5 ml Salmi til 112 liters akvarium. Jeg anbefaler deg å følge rådet til Silvershaded - test i sterkere løsning. Da jeg gjorde det, fikk jeg enda lavere utslag på testen, hvilket jo er helt ulogisk. Nå har jeg fått tak i en annen test, og den fungerer som den skal.

Evt. andre årsaker skal jeg ikke uttale meg om

Lykke til med innkjøringen!

Takk for innspill begge to! Har nå testet to ganger med like deler vann og salmiakk og resultatet er er blekere farge enn det laveste utslaget på jbl fargeskalaen så er helt klart noe galt med testen. Så skal kjøpe meg ny test!
Men Silvershaded nevnt også utfordring knyttet til bunnsubstrat et. Det var ikke jeg klar over så skal prøve å være ekstra obs. Rekker ikke å ordne vamnbytte og kjøpe ny test nå. Men skal legge ut resultat når det er på plass.
Bra vi er flere nybegynnere som holder på med det samme og at det er flinke folk her som er villige til å forklare (med teskje ) ?
Da var det som jeg mistenkte, ja. Vel, da kommer vi ikke så my lengre før ny test og riktige tall er på plass.

Bare hyggelig å hjelpe. Kanskje jeg burde bytte nick til teskjekjerringa...
Har fått byttet Ca 3/4 av vannet- medregnet volumet i bunnsubstratet. Fikk ikke tak i ny test på den lokale dyrebutikken så får ikke testet før tidligst søndag.pH etter vamnbytte var 7.
I og med at du har byttet så mye vann, er det en ide å tilsette litt Salmi, f.eks. 3 ml, bare for å sikre at ting fortsatt utvikler seg. Noe stort forbruk fra bakterienes side er det nok ikke enda, siden startdosen var bare en dag eller to siden. Men viktig å få testen på plass til ca. 5.dag.
Jeg var bortreist et par dager så fikk ikke fulgt opp tråden og rådet. Kom hjem lørdag kveld til stummende mørk stue og et akvarium som har stått en periode uten strøm. Det var en sikring som hadde slått ut og i jakten på årsaken til dette måtte vi tømme akvariet før vi fikk sjekket at det ikke var noe fukt el. lignende i stikkkontakten bak. (Det var en ledning koblet til et stikk på verandaen som var den skyldige, men den tenkte vi ikke på før etterpå... )
Ikke fikk jeg tak i test for amoniakk heller før idag.
Endte opp med å kjøpe en tetra test for NH3/NH4. Har vært innom flere dyrebutikker men har kun funnet tetra sine tester.
Nå vurderer jeg om jeg skal kjøpe et testsett fra JBL fra en nettbutikk- men har skjønt at NH4 testen deres har sviktet ved flere anledninger.

Dagens testresultat viser Ph 5 (Igjen og tiltross for 2 vannbytter. En kilde til dette kan ha vært at jeg ble fristet til å prøve meg med CO2 påslått igjen som følge av ok pH etter siste vannbytte. )
NO2:
Flere eksempler på det jeg kaller "brukerfeil" her, ser jeg
Du fikk jo råd om å stenge av CO2 under innkjøringen pga. pH, så klart du får pH-senking av CO2. Særlig hvis du kjører kontinuerlig. Har du nattestengt, burde det ikke være så ille...kan tyde på at du bruker for mye. Strup det ihvertfall ned !

Tetra sin ammoniakktest er grei nok til innkjøring, den er bare litt for "grovkalibret" til å fastslå om man er nede på null ved/etter innkjøring. Ellers har jeg ikke sett så mye om sviktende JBL-test på utenlandske forum. Det kan ha vært en batch med tester som enten har hatt produksjonsfeil eller bliitt feilbehandlet og som har havnet hos en norsk webshop....jeg vet ikke. Kjøper du fra JBL burde det gå bra.
SilverShaded
Ellers har jeg ikke sett så mye om sviktende JBL-test på utenlandske forum. Det kan ha vært en batch med tester som enten har hatt produksjonsfeil eller bliitt feilbehandlet og som har havnet hos en norsk webshop....jeg vet ikke. Kjøper du fra JBL burde det gå bra.


Leste om det et par steder tidligere men finner ikke igjen det, men fant denne istedet som er litt urovekkende:

As some may have read in another thread, I have had a recent, and very annoying, problem with a JBL Ammonia (NH4) test kit. JBL acknowledged the problem and provided me with a new kit. The new kit also appears useless.
McSteen : Den posten du linker til er vel fra omtrent samme tid som det dukket opp her forrige gang. Det er fullt mulig at tester fra samme batch har oppholdt seg på lager hos forhandler eller i en norsk butikk, men det kan selvsagt ikke verifiseres med mindre man kan få tak i innkjøpslogger fra forhandler/detaljist, eventuelt sammenligne utløpsdatoer. Men hvis JBL har vedgått problemet burde det jo være mulig å reklamere på testene.
Mine siste innkjøp av ammoniakk-test (fra Aquaristikshop i Tyskland) var i februar 2013 og juni 2014. Ingen av disse var affisert av problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap