Reke i midlertidig fødekasse

Jeg har et lite nanokar på 30 liter. Filteret i dette er ikke ferdig innkjørt ennå.
Men jeg fikk et godt tilbud på noen kirsebærreker og jeg skal hente i slutten av uken.

Er det mulig å sette 10stk reker i en fødekasse[External Image] med noe javamose oppi et kar på 110liter? Vil gjerne holde dem separert for at jeg skal lettere klare å finne dem igjen når nanokarret er ferdig innkjørt, samtidig er jeg redd fisken i 110litern kommer til å spise dem opp.

Disse rekene blir jo ikke større enn 2,5cm i utgangspunktet og trenger ikke store plassen, men vil det gå greit å ha dem i en litenfødekasse noen uker? eller burde jeg slippe dem fri på bunnen og risikere et festmåltid for de andre fiskene?

Tror jeg allerede har svaret, men vil være på den sikre siden

Inaktiv bruker
Reker er UTROLIG flinke til å klatre så de vil nok ikke være så lenge i den fødekassen. Siden du har et akvarium som er oppe og går ville jeg heller overført litt filterbakterier fra dette karet til det nye for å kickstarte det.
De rekene jeg har hatt med og gjøre har likt veldig godt innkjørt kar.
Lokk
da må du i værtfall få noe lokk lignende på den førdekassa så de ikke klatrer ut eller hopper ut. men gjør som han over skriver å ta litt av bakterie gugga fra filteret i 110l over i det nye filteret å vips har du kickstartet kulturen i nano karret ditt
Har allerede lånt ut filterguffe fra filteret til et annet kar for litt siden, så det er "rent" for øyeblikket.

Men tror jeg må finne en lokk løsning isåfall. Men det vil ikke bli noe problem med tanke på størrelse på fødekassa?
Kirsebærreker er tøffe rakkere som overlever det meste, etter min erfaring. Dersom du skifter litt vann (med vann fra akvariet) i den fødekassen daglig, så burde de greie å overleve der en god stund, faktisk. Bare husk på vannbytte daglig, og å fôre veldig sparsomt (noen få flak fra fiskefôret f.eks.) noen dager i uka, så tror jeg de klarer seg.

Som de andre nevner, så kan rekene klatre, så det er viktig at de ikke kommer seg over kanten og ned i akvariet. Husk at de må ha luft, så ikke pakk inn toppen i glad-pack folie eller noe. Eller, hvis du gjør det; stikk rikelig med små hull i den. De trenger frisk luft.

Lykke til med rekene! De er utrolig artige skapninger som er mye underholdning i å sitte og betrakte i akvariet. Nyttige er de også, de spiser alger og holder f.eks. akvariemosen veldig ren og pen.
mona o
Dersom du skifter litt vann (med vann fra akvariet) i den fødekassen daglig, så burde de greie å overleve der en god stund, faktisk.

Fødekassa blir jo plassert oppi karret, med mange tynne riller på sidene, sånn at vannet kommer igjennom på begge sider. Tenkte å stille en ekstra pumpe mot fødekassa sånn at vannet filterer ennå mer igjennom enn det ville gjort med den vanlige pumpa som står i karret. Dette må jo bli bra
Jeg så ikke at det var riller i siden på den boksen. Da er det jo helt topp. Ikke nødvendig å rette ekstra sirkulasjon mot boksen, etter min mening. Du vil jo ikke risikere å lage "storm i et vannglass" heller
Vil de rillene holde rekene innefor, da ? Utrolig hvor reker klarer å komme seg inn/ut...
Tenkte på det samme, SilverShaded, men de rillene er vel tenkt å holde tilbake bittesmå guppy- og platy-yngel for eksempel, som jo er ennå mindre enn rekene. Så skulle tro de klarte å holde en voksen kirsebærreke innesperret, men dersom de trådstarter kjøper er rekeyngel, KAN det bli smutthull for dem.... Men er det voksne reker, så går det nok bra.
Rillene er veldig små og jeg har hatt guppy yngel som er helt mini å de kommer seg ikke ut derfra. Så jeg tror ikke dette skal bli et problem

Skal se om jeg får lagt ut et bilde av lokkløsningen og hvordan det blir når rekene er i hus. Spennende med nytt prosjekt!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap