Skumrede - kampfisk

Hei! Jeg kjøpte kampfisken min i går, den svømmer rundt og tar seg gjerne en powernap i planten sin. Den har foreløpig kun spist 1 flak, tenker den må venne seg til sitt nye hjem. Skal kjøpe frossen mat i dag, kanskje det vil øke appetitten.
Spørsmålet mitt er skumrede.
Fisken vil ikke lage skumrede, jeg puttet den i en kopp da jeg måtte ordne planten som jeg hadde feilet med. Da begynte den å lage skumrede i koppen.
Klippet av en del av planten og lar den nå flyte på toppen i håp om at han kanskje vil lage skumrede der. Noen andre tips til hva jeg kan gjøre?
Jeg har ikke hatt den i 24 timer en gang, så kanskje litt tidlig? Men spør likevel
Den lager ikke skumrede hvis du har sirkulasjon i vannet..
Det er ingen bevegelser i vannet nå.
For tiden ligger den bare helt øverst ved vannflaten helt stille. Svømmer rundt innimellom, men så tilbake til toppen. Jeg ser han har bæsja i løpet av natta, så den delen fungerer hvertfall.
Han blåser bobler nå å da, men ser ut som de fleste sprekker
Hva slags filtrering har akvariet? Selv om kampfisk som en labyrintfisk puster luft (de er avhengig av det, selv om de også har gjeller..), er det viktig med rent vann. At han blåser bobler som sprekker kan bety at "puster", rett og slett. Kampfisken bruker det labyrint organet for å lage bobler for et rede også.
Jeg har ingen filter, kun ei lampe som står på å varmer om dagen. Har termometer som viser 25 grader. kjøpte enda en plante i dag, han fikk litt liv og undersøkte kriker og kroker. Men nå ligger den på toppen igjen.
fikk høre at de egentlig ikke gjorde så mye ut av seg, og at de lå ved overflaten pga at de da er nærmere overflaten til å puste.

Han har vært i en lånt bolle, men er nå flytter over til et 6-kantet akvarie. Håper han vil kvikne etterhvert og ønsker å spise.
Tips!
Skaff deg skikkelig akvarium, 60L +++
Med filter, som du kjører inn, skikkelig lys, så plantene trives, sand i bunnen, noen huler og røtter.
Da skal du se du får en kampfisk som trive, en som viser seg fra sin beste side, og lager skummrede, passer yngel og er sånn den skal være. Disse små beholderne uten filter og skikkelig utstyr, kan i mine øyne sammenlignes med ett skap fullt av klær og søppel.
Skift vann daglig, hvis du ikke har filtrering..
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap