Oppstart av nytt akvarium - og hei til allesammen :-)

Heisann

Jeg er kanskje ny her, men jeg er ikke HELT fersk på akvarium. Jeg hadde akvarium som barn og ung, men det er 20 år siden jeg dekommissionerte mitt siste akvarium under min tid på videregående. Jeg husker ikke alting lengre, men jeg leste kilometervis med bøker om akvarium den gangen

Jeg har nå startet opp akvariet mitt på nytt - dvs. det er ganske nytt. Jeg har varmebehandlet røtter i ovnen ved 120 grader i 5 timer og etterpå hatt dem i ett badekar i noen uker - nå synker de omsider og er plassert på sin plass.

Jeg har vann, sand, røtter i akvariet og hadde det en halv ukes tid før jeg satte i planter (for noen få dager siden). Jeg venter nå (u)tålmodig på et par uker går, så jeg kan begynne å sette i fisk

Jeg blir litt usikker nå, for sjøl om jeg driftet mine akvarier i en del år, er det ikke så mange, jeg har satt i gang... Skal jeg gi planterne gjødsel i oppstartsfasen? Jeg brukte aldrig å gjødsle akvariet når det var i drift (en bra bakteriekultur i filteret klarer vel det når der først kommer i fisk), men jeg husker ikke om jeg gjorde det i begynnelsen...

Jeg er også litt usikker på, om det er bra å gi bunngjødsel (sånne tabletter) til planterne? Jeg har inntil nå cabomba, vallisneria, ludwigia, Lilaeopsis og Echinodorus - jeg synes ikke å huske at noen av dem trenger spesielt mye gjødsel...

... og hvis mitt norske ikke er perfekt, er det fordi jeg er født og oppvokst i Danmark - men nå er jeg bosatt i Ålesund og har tenkt meg å bli
Hei, og velkommen hit til oss...og tilbake til denne fantastiske hobbyen

Nå ervi kommet en del lengre i akvaristikken. Ting utvikler seg, og vi bruker ikke lenger innkjøringfisk. Nå bruker vi Fiskeløs innkjøring med Salmi...ihvertfall de av oss som syns det er feil å plage fisk med høye ammoniakk- og nitritt-verdier. Skal du kjøre inn karet fra scratch, tar det 5-6 uker, så glem det der med "et par uker" Les deg opp på fiskeløs innkjøring og begynn innkjøringen...du kan begynne her. Salmi-kalkulatoren min finner du her. Ellers fins det masse tråder her på forumet om oppstart og innkjøring...bare å søke på disse ordene !

Hvis det er null gjødsel-stoffer i bunnlaget ved oppstart, kan det være smart å gi litt næring. Ellers er det ikke så farlig med de helt enkle plantene. De får ofte nok av både nitrogen og fosfor, men det lønner seg å gi ihvertfall mikronæring (jern og sporstoffer), samt kalium.

Noen planter tar hovedsaklig opp næring direkte gjennom vannet/bladene, mens andre foretrekker å ta opp næring gjennom røttene. I den første gruppen hører de fleste stengelplanter...i den andre gruppen har vi planter med store rotsystem, somsverdplanter, cryptocoryner og lignende. Så dine Echinodorus og Vallisneria vil nok sette pris på noen rot-tabletter.
Oisann. Der var masse nytt for meg

Salmiakk i akvariet hadde jeg ikke vurdert eller hørt om før, men når du forteller gir det god mening!

Jeg har 126l og har kun akkurat satt i planter, men jeg skal anskaffe meg testsett (hadde tenkt det men ikke kommet til det enda) og har akkurat kjøpt salmi i dag (9%, 3,5ppm gir runt 4,5ml ifølge mine beregninger og din utmerkede formel).

Jeg er borte på jobb mandag-onsdag men tenker jeg kan ha i Salmi i dag og ha med meg hjem testsett og teste onsdag kveld / torsdag formiddag.

Da skal jeg ikke plage fiskene mine men hellere vente litt mer tålmodig

Litt bunngjødsel til rotplanterne kan sikkert også komme i onsdag kveld - jeg kan sikkert komme meg forbi en akvariebutikk i København etter jobb en dag.

Tusen takk for tipp så langt.
Bare for å ha sagt det : dette er ikke kjemisk sett det som kalles salmiakk. Salmiakk i egentlig forstand er ammoniumklorid...Salmi er bare ammoniakk (NH3) løst i vann. Derfor er det en smule ukorrekt å kalle det salmiakk-metoden, så jeg kaller det ofte salimi-metoden

Uansett, metoden gjør samme jobben som innkjøringsfisk, bare mye bedre. Med fisk må man først ha organismer i vannet som kan bryte ned biologisk avfall til mindre kompliserte nitrogenforbindelser (les : ammoniakk). Siden salmi allerede er ammoniakk, omgår vi dette trinnet, slik at prosessen starter raskere. Dessuten kan vi med salmi kjøre med mye høyere ammoniakk-verdier i karet enn noen fisker kan tåle. Dermed får vi store og robuste stammer av filterbakterier under innkjøringen. Følgelig er karet også klart for en full fiskebestand når innkjøringen er ferdig.

Ja, du kan tilsette førstegangsdosen av salmi nå, selv om du blir borte noen dager. Det skjer så allikevel svært lite de første 5-6 dagene...de ammoniakkspisende bakteriene trenger litt tid på å vokse frem, så NH3-forbruket er lavt i denne perioden og det trengs normalt ikke noe mer salmi før etter en ukes tid. Men når du kommer hjem er det greit å ha testene klare, slik at du kan toppe opp salmi-nivået når det faller ned mot 1 ppm. Deretter er det viktig å måle og eventuelt toppe opp hver dag til omtrent samme tid. Et jevnt justerings-nivå på 4ppm er ideelt. pH bør ikke falle under 6.1 - 6.2, så den må også holdes øye med.

Når det gjelder tester, trenger du NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH og KH. Dyrt, men et nødvendig redskap for enhver seriøs akvarist ! Kjøp for all del dråpetester, ikke multitester/strips, for de er svært upålitelige. JBL sine tester er best....MEN kjøp NH3/NH4-test av et annet merke, for JBL har hatt produksjonsfeil på disse i det siste.
Flott

Om det er ammonium (salmiakk) eller ammoniakk betyr jo ikke så veldig mye egentlig - de vil jo være i likevekt.

Uansett har jeg tilsatt salmi på søndag og har dråpetester på vei i posten (for travelt på jobb så nådde ikke en akvariebutikk). Der er også noen depotgjødseltabletter på vei til rotplanterne.

Jeg tilsatte 1ml salmi for å toppe opp i går (dag 6) - opprinnelig gikk jeg etter 3,5ppm, så sjøl om prosessen skulle henge litt etter kommer jeg ikke over 5 ppm. Jeg byttet runt 20% vann i dag og tilsatte igjen 1ml for å ta igjen det tapte.

Filterets første lag har blitt "vanlig brunt" og lukter mold/akvarium, ikke surt/råttent, så det går visst rette veien med bakterierne.

Der har kommet litt grønne trådalger, så jeg er litt varsom med for mye lystimer. Planterne ser ut til å trives - Ludwigia vokser ganske fort (jeg hadde regnet med de skulle vokse noe treigere), Cabombaerne har jeg måttet klippe ned i dag (men det er greit nokk, for jeg vil gjerne ha en liten skog af dem i hjørnet og sværdplanterne har satt nye skudd begge to. Der har kommet en del snegler, som visst koser seg, men det er greit for meg, særlig ettersom fruen i huset har veldig lyst på kuglefisk

Nå er jeg spennt på vannverdierne i starten av neste uke - jeg håper testerne kommer mandag (de er visst i transitt mellem Oslo og Sunnmøre akkurat nå)
Du misforsto kanskje litt...rent kjemisk er "salmiakk" som sagt ikke hverken ammoniakk (NH3) eller ammonium (NH4+).

Var det noen spesiell grunn til at du byttet vann ? Det bør man gjerne unngå slik i startfasen av innkjøringen. Ikke har det noen misjon heller.Senere i innkjøringen kan NO3 stige såpass mye at det kan være greit med et litt større vannbytte.

Tror ikke du behøver engste deg for at noe "henger etter". Man kan godt kjøre inn et kar med 2 ppm salmi, men da får man også en mindre bakteriebestand og kan ikke sette inn all fisk på en gang. Jo mer bakterier, jo hardere belastning tåler karet Men dette begrenses altså av at en innkjøring med ammoniakk-konsentrasjon på over 5 ppm ikke fungerer noe særlig.
Jeg er med på ammoniakk, ammonium, salmiakk (jeg har jobbet med eller vært unner utdanning innenfor kjemi siden 1996

Jeg byttet egentlig vann fordi jeg syntes algerne hadde begynnt å vokse litt for fort de siste dagerne. Og litt fordi jeg skulle skjære cabombaerne litt ned og da de står bakerst i hjørnet bak noen grener, er det litt enklere uten akvariet er helt fylt

Jeg tror som sagt også det går bra, som sagt lukter filteret "riktig", så jeg topper forsiktig opp inntil jeg får hjem testerne
Ja, dette går nok fint Men som vi har vært innom i andre lignende tråder nå om dagen : Ingen innkjøring er den andre lik ! Det skjer alltid noe man ikke helt venter seg...
Det ser bedre ut nå. Jeg har fått litt spor av blågrønnalger (tror jeg), som jeg har sugd bort - de vokste rett på sanden og var enkle å fjerne.

Jeg tok bort to av røttene i går, da de hadde en del gråsvarte penselalger på seg - jeg renser dem og vasker dem med klorin - etterpå skyller jeg dem med masse vann flere ganger noen dager før jeg legger dem tilbake.

Der har kommet litt grønnalger, men det er jo ikke så rart - det har roet seg mye ned, så det bekymrer meg ikke. Planterne vokser fortere enn algerne

Jeg har rotgjødslet runt cryptocorynene og vallisneria, men pakken med gjødsel og vanntester (som jeg trodde skulle komme mandag i siste uke, men postbutikken hadde visst glemt å skanne pakken eller noe sånnt) ble forsinka heilt til i dag...

pH er 7 (hadde regnet med bittelitt mindre, men det er greit nok ) og der er ikke noe NH3/NH4 å spore (to dager siden jeg tilsatte 2ml salmi). Jeg tilsatte 4,5ml salmi og nå viser testen 3ppm og det er jo omtrent hva jeg regnet ut den skulle bli.

NO2 er til gjengjeld 1,6ppm (eller kanskje høyere, fargerne er vanskelige å skille), så jeg må visst vepne meg med tålmodighet før nitrifikasjonsbakteriene er heilt på plass
Å ja, det vil nok ta en god del tid før karet er klart for fisk. Men nå får du jo målt daglig og toppet opp til riktig nivå med salmi. Du kommer nok til å se at nitritt blir mye høyere før den begynner å gå ned.

Ikke vask røtter med klorin (natriumhypokloritt), dette kan trekke inn i veden og lekke ut i akvariet. Skrubbing er tilstrekkelig, og vil du vaske med et algicid, så bruk gjerne hydrogenperoksyd, Seachem Excel eller Easy-life flytende carbo (må fortynnes 1:3).
pH holder seg nå jevnt på 5 (litt lavere enn jeg hadde tenkt, men det går jo an å justere). Blir akvariet fort surt i oppstartsfasen eller er det røttene mine som inneholder mye garvesyre?

Planterne vokser som bare faen (med unntak av vallisneria som er treig - og cabomba som mistet en masse blad for et par dager siden men ser ut til å ha kommet seg).

Ammonium falder fra 3ppm til 1ppm på 2 dager, nitritt måler jeg ingenting av lengre.

Jeg er litt usikker på, om akvariet faktisk skal klare å få bort 3ppm ammonium på et døgn før det er klar for fisker?
Grunnen til at bakteriene gror litt langsomt, er den lave pH-verdien. Under innkjøring bør ikke pH falle så mye under 6.6 før det begynner å gå i stå. Bruk litt natron, og hev pH til rundt 7....men gjør det langsomt, så ikke bakteriene får sjokk.
Åh, sånn - jeg har peiling på kjemien i dette her, men bakterier er ikke heilt min greie
Jeg sa fra om dette i post #4..
Åh, det stemmer, ja. Jeg har visst glemt det igjen, for jeg kjenner det igjen nå
Nå ser det ut til å ha stabilisert seg litt mer:

Ammonium/ammoniakk topper jeg opp til 3ppm hver dag. Det falder til 1ppm på ett døgn.

Nitritt er konstant null.

pH falder til omkring 5 hver dag og jeg justerer til 6,5 - at den falder så mye hver dag, kan jo være medvirkende til at ammonium bare falder fra 3 til 1 ppm.

Jeg lurer på om nitrifikasjonsprosessen forsurer vannet eller om røttene rett og slett har mye garvesyre i seg?

At pH er så vanskelig å stabilsere tenker jeg er fordi vannet er bløtt (men har ikke testet, jeg har ikke fått kjøpt meg kH eller GH test.
Høres litt rart ut at du ikke har nitritt, syns jeg.
At pH faller så mye på et døgn til tross for at du justerer med natron daglig er også merkelig. Riktignok faller pH pga. nitrogensyklusen, men vannet bufres jo da hver dag. Noe som ikke stemmer her. Du burde absolutt ha tester for KH og GH .
Dette ble jeg nysgjerrig på. Har du målt nitrat, og hva ligger denne på i såfall? Kan det være at NO2-oksidererne er mer effektive enn NH4-oksidererne? Såvidt jeg husker har Nitrosomonas høyere pH-optimum enn Nitrobacter? Kanskje derfor NO2 er 0 selv om NH4 ikke blir helt brutt ned ennå?? Bare en teori, kanskje jeg tenker helt feil :-P

Jeg fikk også drastiske pH-fall ca. annenhver dag da NO2-nedbrytingen skjøt fart og NO3 økte, og jeg bufret med natron til pH rundt 7,5 hver gang det skjedde. Jeg hadde lav KH, og selv med natron økte KH lite, så dette systemet var nok veldig utsatt for pH-kræsj. Jeg ville nok prøvd å bufre opp til høyere pH enn 6,5, kanskje?

Dette er mine tanker - SilverShaded er eksperten
For det første ser jeg absolutt en mulighet for at det fins andre 'forsurende' komponenter i akvariet. Røtter/blader kan være blandt disse, men det er sjelden det slår så voldsomt ut. Bruker du noen andre tilsetningsstoffer i akvariet ?
Summa sumamrum burde daglig bufring klare å holde pH i ett døgn, men det ser ut til å være nødvendig å bufre til litt høyere pH. En annen ting er at du bør kontrollere pH et par timer etter økningen, for å unngå at pH går like lavt ned raskt.

Når det gjelder bakterienes pH-toleranse, blir det feil med sveipende uttalelser. Personlig tror jeg på studiene som påviser bakterietyper fra Nitrospira-gruppen i sure medier, både som ammoniakk-spisere og nitritt-spisere. Dette er imidlertid ikke snakk om et enten/eller scenario...bare at balansen forskyver seg med endret pH. Etter et fall til pH 5 vil stammene trenge tid på å gjenopprette både balanse og effektivitet. Derfor har jeg også ved flere tilfeller tatt til orde for å kjøre inn et kar ved den pH man ønsker etter innkjøringen. Da slipper man en ustabil periode man vil få hvis man gjør store endringer når fisk settes inn.

Grunnen til at jeg syns det er merkelig at ingen nitritt måles, er at 3ppm ammoniakk produserer en god del nitritt som man burde se spor av. Kan jo oppfordre trådstarter til å måle nitritt etter et halvt døgn for å se om det fins noe da.

Nå har jeg over de siste dagerne målt litt ekstra og mere grundig:

Først: Kranvannet her har KH 3 og GH 3, så altså ganske bløtt. Det høres umiddelbart greit ut i mine ører, da jeg tenker å ha søramerikanske elvefisker, der vannet typisk er ganske bløtt. Men selvfølgelig gir det litt ekstra utfordringer på pH, da bufferevnen blir liten.

Det ble litt feil å si "ingen nitritt", for det er litt upresist. Måler jeg etter mere enn ett døgn, er der ingen utslag på nitritt. Måler jeg før det, er nitritt typisk 0,3ppm (eller litt lavere). Det virker umiddelbart som om nitritt->nitrat går fortere enn ammonium-> nitritt.

Jeg har som sagt prøvd å bufre opp til pH 6,5 hver dag. Heretter kommer salmiakken i, det gir pH 7,5. Dagen etter er den vanligvis nede i 5 igjen. Jeg har ikke prøvd etter et par timer.

Nitrat har jeg ikke målt tidligere, men den er HØY, omkring 150ppm.

For meg høres det ut som om ammonium->nitritt går treigt (kanskje fordi pH blir så lav) mens nitritt->nitrat går raskt.

Jeg er usikker på, hva som kan gi forsuringen - særlig fordi den går så raskt. Jeg har ingen blader i, men noe bark og tre røtter. Jeg er usikker på tresorten av røtterne (de er plukket opp på den lokale strand), men det ene barkstykke er visst bjørk.

Jeg kan prøve å ta opp barken, røtterne eller begge deler for å se om pH blir mere stabil.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap