Gravende Nanochromiser ;)

Nanochromisparet mitt (Nanochromis transvestitus) har endelig begynt å grave. Det er hovedsakelig hannen som står for jobben.
Det begynte med at jeg skulle fange sommerfuglhannen min, for å ha ham i et saltbad. Da måtte jeg fjerne den store trerota i karet, og rundt rota lå det mange steiner. Det er under disse nanoene graver en liten hule De planlegger en liten familieforøkelse visst
Sjekket nettopp Ph`en; 5,7.

Oppdatering følger

Klemz Maren
Hei, alle sammen, og god morgen !

Å snipp snapp snute så var eventyret om Nanochromisene ute. Det begynte godt i går med gravende Nanochromiser, men plutselig var det slutt Jeg vet ikke hva som kom over hannen, men han jobbet og gravde i 3-4 timer iallefall. Nå håper jeg at de begynner igjen Hunnen er vellllldig tykk.

MVH Maren
Det er i allefall et positivt tegn at de graver. Det tyder på at de ønsker seg barn
Plussmedlem
Bjarne
Det er i allefall et positivt tegn at de graver. Det tyder på at de ønsker seg barn;)

Eg såg ein gjeng kommunerarbeidere borte i gata i går. Dei gravde også som berre det. Ønsker dei også seg barn?
Holger Lockertsen
Eg såg ein gjeng kommunerarbeidere borte i gata i går. Dei gravde også som berre det. Ønsker dei også seg barn? :-)


Jepp. Som naturfagslærer kan jeg si det med rimelig stor faglig tyngde
Holger Lockertsen
Eg såg ein gjeng kommunerarbeidere borte i gata i går. Dei gravde også som berre det. Ønsker dei også seg barn? :-)

Eg e kommunearbeider. :-/ Kanskje de har gravd seg ferdig ?
Vell, gutter tror dere ikke at Nanochromisene har begynt å grave igjen
Jeg håper det går bedre denne gang =)

Oppdatering følger

Mvh Maren
Så bra
Håper det er mer enn tørrtrening denne gangen, da!
Næmmen, Tone graver de på land da Du mener vell våttrening, hihi (ler).

Klem Maren =)
Kan de ikke snart bestemme seg =(
Vell, så var det slutt igjen =( Å, jeg som trodde de hadde bestemt seg for å stifte familie nå, men neida der tok jeg jammen feil igjen =(

Klem Maren
Så var det på ann igjen ;)
Både natt til igår og natt til idag så har Nanochromisene gravd en hule under en skiferstein =) De har laget 2 utganger/innganger, men er det vanlig ?
Etter at de har laget denne hulen så jager de vekk alle som kommer for nær.
Nanochromisparet var i går formiddag i virkelig flørtehumør med både risting av hannen, mens hunnen viste frem den røde magen sin =) Jeg har aldri sett at de har oppført seg på denne måten før. Det vil vell si at de er i lekehumør ?

Klemz Maren
Høres ut som de er i ferd med å komme helt i lek, ja. Blir spennende å følge med på om de får det til
Feiling igjen ! Hvordan påvirke lekingen ?
De siste par dagene har Nanochromisene hatt en liten pause i lekingen =( Er det vanlig hos denne arten ?

Er det noe som trigger Nanochromisene til å gjøre alvor av lekingen ?
D.v.s f.eks mat (svarte mygglarver o.l) eller høyere/lavere vanntemperatur. Er noe av det jeg nå har nevnt aktuelt, eller må jeg bare ha god tålmodighet i dette tilfellet ?
Ps ! Jeg regner med at flere vil si at jeg bare må vente, (hehe).

Takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden =)

Klemz Maren ))
















Store nyheter =))))))))))))))))))) !!
Vell, nå har endelig lekingen til Nanochromisene gitt resultater, hihi. I dag morges oppdaget jeg en liten klase med egg i hulen deres. Det er vell ca. 10 (kanskje flere) runde, små perler, og jeg er i virkelig ekstase, hehe. Jeg er så glad så glad, haha...... (ler)
Men hva nå ?

Nå håper jeg at alt går etter planen, og jeg håper på en liten skokk med unger veldig snart !!

Nå ønsker jeg litt info om hva jeg skal gjøre i dagene/ukene framover vedrørende yngelpleien til Nanochromis transvestitus-cikliden.

Takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden !!

Klemz Maren =)
Ta det bare helt med ro Foreldrene klarer dette svært godt på egenhånd. Du kan imidlertid oppleve at de trenger litt trening og at første egglegging ikke nødvendigvis lykkes.

Når yngelen er frittsvømmende vil foreldrene lede yngelflokken rundt i akvariet og forsvare flokken aggressivt mot evt. nærgående naboer. De er flinke sånn sett.

Yngelen kan du fôre med nyklekket artemia eller avskallede artemiaegg. Etterhvert som de vokser til kan du fôre med det minste frossenfôret.
Etter hvor mange dager klekkes eggene ?
Et par tre dager til en liten uke skulle jeg mene. Deretter er yngelen såkalt wigglers der de kun lever av plommesekken. Dette stadiet varer også noen dager for deretter å bli frittsvømmende. Nå starter foreldrene med å ta yngelen rundt i karet slik at yngelen kan lete etter mat som de finner langs bunnen.

Len deg bare tilbake å følg med Foreldrene fikser saken selv. Det er først når yngelen er frittsvømmende at du kan begynne å tenke på fôring. Foreldrene passer på yngelen i mange uker framover.
Når ynglene har begynt å dra på tur med foreldrene, bør du også prøve å få til "skumring" når lyset slukkes (ha litt lys på i rommet akvariet står i). Det pleier å ta 5-15 minutter før barna er guidet tilbake til hulen for natten. Blir det plutselig helt mørkt kan noen av ynglene forsvinne.
Ganske morsomt å se på hvordan foreldrene samler troppene for å komme seg hjem.
Idag oppdaget Kuhliiålene hulen til Nanochromisene =( Er de en trussel mot egg/yngel ?

Klemz Maren =)
akvafreak
Idag oppdaget Kuhliiålene hulen til Nanochromisene =( Er de en trussel mot egg/yngel ? Klemz Maren =)


Det kan de nok være ja. Om ikke de spiser egg/yngelen så kan de bli et så stort forstyrrelsesproblem for foreldrene at de finner ut at forholdene ikke er gode nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap