Forslag til fisk som passer sammen med scalarer i 210l?

Hei.
Skal starte opp ett 210l og jeg vurderer å ha 4 eller 6 stk red back scalarer som hovedfisk.
Er det noen type stimfisk eller annen fisk som er litt fargerike jeg kan ha sammen med scalarene? Som ikke er så liten at den blir spist og ikke er finne napper. Som passer i høy temperatur 29grader og 7,5 i ph.

Eller har noen av dere noen gode forslag til annen fisk en scalare jeg kan ha som hoved fisk, og evt fisk som passer sammen med den? Er ganske åpen for ideer

Skal ihvertfall ha 5stk L-236 og 4stk L-134 som bunnfisk, lurer på om jeg kunne hatt en gruppe på 6 stk Corydoras sterbai i tillegg til mallene? Usikker på om det blir for mye og ha i ett 210l..?


Ciklider og maller passer dårlig sammen.
210l er vel litt lite for scalarer.
Har du da forslag til andre type fisk som kan være passende i ett 210l som passer med maller?
Har hatt Corydoras maller med Scalare tidligere, og de ignorerte hverandre totalt, til og med når Scalarene hadde egg. Men andre maller aner jeg ingenting om hvordan går med Scalare.
Hvis akavariet er min 100m langt og min 50cm høyt, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å ha vanlig Scalarer i et 210l, i å med at Scalarene ikke lever på bunden av akvariet som mange ciklide gjør, kan du ha de sammen med maller.
Jeg selv ville hatt corydoras da de sees mer en L-maller, men hadde da valgt bort en av malle gruppene, blir litt mye på bunden+at mallene griser endel.
Ikke så mange stimfisk som ønsker så høy temp, Scalaren står også oppført med ønskelig med maks 28grader.
Jeg hadde valgt å ta vekk L236, hatt ca. 6stk L134 og Corydoras, da kan du ha lavere temp og større valg i samboere til dem.
Tusen takk for for utfyllende svar Det er 100cm bredt, 50cm høyt og 43 dypt.


Når det gjelder spørsmål fra trådstarter.

Sammen med scalarene ville jeg hatt 6 sterbaier, 4 L134 og kansje 2 L236. Men da er det viktig at du har god filtrering i karet. Så senker du temperatur til 28 grader.
Her en tråd om disse flotte fiskene. 50 cm høyde på akvariet blir fort litt knapp for Manacapuru Red back Scalare, synes jeg da.

Min opplevelse av disse er at når de blir kjønnsmodne er det vanskelig å holde dem i et såpass lite kar, og jeg er redd for at sjefen vil mobbe de svakeste eller de han ikke har som make, og sakte men sikkert ta livet av de andre Manacapuru Red back. En mulighet er å forsøke holde bare et sympati par.
Hei!
Hva med å prøve Nannacara anomala, grønn dvergciklide? Jeg har hatt et par av disse. Jeg synes disse var ganske artige - selv om de selvfølgelig ikke har formen til scalarene, og heller ikke størrelsen.

Spørsmålet blir alltid hva du har mest lyst på: dersom du har lyst på corydoras, så er visstnok disse akkurat så vimsete at de ikke passer så bra med revirhevdende ciklider. Jeg har hatt ancistrus oppdrettsvariant sammen med grønn dvergciklide, og det gikk greit. Ancistrusene kan nok forsvare seg bedre enn corydoras, men er nok mindre sjarmerende..

Et annet alternativ kan jo være perlegurami? Disse er forholdsvis hardføre til guramier å være, og etter min mening minst like pene som scalarer. I tillegg er de ikke så ivrige på å spise stimfiskene du eventuelt kommer på at du vil ha i akvariet. Men smaken varierer.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap