- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hjelp med å identifisere en cory-art, og et endelig hei alle sammen :-)
Hjelp med å identifisere en cory-art, og et endelig hei alle sammen :-)
Hallo alle sammen, jeg har hatt noen innlegg men har vel egentlig ikke sagt skikkelig hei. Så hallo, gleder meg til å spørre masse her og kanskje en gang senere ha noen svar til noen! Jeg hadde et akvarie i barndommen, også har jeg nå etter noen år endelig fått interresen tilbake, jeg har jo hatt facinasjonen hele tiden, og nå har jeg endelig fått en bedre halvdel som støtter denne fantastiske hobbyen og da fant jeg ut at jeg ville kjøpe meg et akvarie. Har hatt ett 30 liters hvor jeg har hatt noen reker blant annet oppi, jeg har tenkt og kanskje bruke dette som et reke akvarie eller som et annet arts akvarie. Nå har jeg en 60L tank i tillegg og tenkt og bruke det som et selskaps atm. Vi er begge to studenter fortsatt så har ikke den største plassen, men regner med at det blir noe større når man kommer seg inn i noe større selv.
Jeg var i dyrebutikken igår og kjøpte meg noen Coryer. Der fikk jeg beskjed om at dette var noen Corydoras arcuatus, og da tenkte jeg mitt at disse kanskje ikke var de rette og spørre. For man kan jo se at det ikke er riktig art, jeg har en liten anelse om at dette er Corydoras copei. Men er virkelig ikke sikker så derfor jeg tenkte at jeg måtte spørre her inne slik at jeg kan få en skikkelig klarhet i det
Så er det Corydoras copei? eller er jeg helt på bærtur?
Jeg var i dyrebutikken igår og kjøpte meg noen Coryer. Der fikk jeg beskjed om at dette var noen Corydoras arcuatus, og da tenkte jeg mitt at disse kanskje ikke var de rette og spørre. For man kan jo se at det ikke er riktig art, jeg har en liten anelse om at dette er Corydoras copei. Men er virkelig ikke sikker så derfor jeg tenkte at jeg måtte spørre her inne slik at jeg kan få en skikkelig klarhet i det
Så er det Corydoras copei? eller er jeg helt på bærtur?
Postet 22.03.15 kl 08:29
Og gjerne også hvis dere har noen gode opplevelser om gode akvarie butikker, hvor man kan gjerne spørre de dumme spm uten å føle seg dum og litt små dårlig behandlet, som jeg gjordet de gangene jeg har vært på akvariemagasinet. Jeg skulle gjerne sett at de var lokalisert på østlandet det, som Oslo og Akershus, da jeg bor på Jessheim akkurat nå, men er veldig mye i Oslo da jeg studerer og jobber der, har bil så de kan godt være på landet. Så ja har dere noen gode tips?
Postet 22.03.15 kl 08:52
Trilineatus?
De ligner Corydoras Trilineatus.
Dersom du er ute etter kunnskap vil jeg anbefale deg å bruke forum (som du gjør), og evt melde deg inn i en akvarieklubb. Vil også anbefale deg å besøke klubbauksjonene.
Av butikker har du Aqumanias på Kløfta. Jeg handler mye der og er godt fornøyd med både pris, utvalg og service.
Dersom du er ute etter kunnskap vil jeg anbefale deg å bruke forum (som du gjør), og evt melde deg inn i en akvarieklubb. Vil også anbefale deg å besøke klubbauksjonene.
Av butikker har du Aqumanias på Kløfta. Jeg handler mye der og er godt fornøyd med både pris, utvalg og service.
Postet 22.03.15 kl 10:16
Kan se ut som dette er triller, ja. Fatter ikke hvordan dyrebutikken kunne påstå det er arcuatus...nok et bevis på bristende kunnskap i en dyrebutikk
I Oslo har du TAM Alna og dyrebutikken på Oslo City som er bra, og Akvariemagasinet på Alna (som det er delte meninger om når det gjelder service-nivå).
Gidder du kjøre litt lenger, er det to gode butikker i Moss...Dahls Dyrerike og Akvafisken. Begge disse har bredt utvalg og flinke folk i butikken !
I Oslo har du TAM Alna og dyrebutikken på Oslo City som er bra, og Akvariemagasinet på Alna (som det er delte meninger om når det gjelder service-nivå).
Gidder du kjøre litt lenger, er det to gode butikker i Moss...Dahls Dyrerike og Akvafisken. Begge disse har bredt utvalg og flinke folk i butikken !
Postet 22.03.15 kl 10:57
Takker begge to for et godt svar når det gjelder butikker, når det gjelder den på kløfta så har jeg aldri hørt om de. men ser da ganske bra ut på nettsidene! Så takk for god kunnskap både Morten H og SilverShaded. Jeg må jo si at jeg stoler mere på dere her inne når det gjelder slike ting enn det jeg kan stole på den sprikende "kunnskapen" som noen dyrebutikker har, (og da mener jeg virkelig ikke alle)
SilverShaded når det gjelder de i Moss så reiser jeg heller litt lengre for en del bedre kunnskap enn å få lite hjelp. Tam alna har jeg vært innom noen ganger, det som nå blir selvstendig og Oslo dyrebutikk? og føler de er veldig flinke der! Er disse butikkene i Moss bare Akvarie butikker?
SilverShaded når det gjelder de i Moss så reiser jeg heller litt lengre for en del bedre kunnskap enn å få lite hjelp. Tam alna har jeg vært innom noen ganger, det som nå blir selvstendig og Oslo dyrebutikk? og føler de er veldig flinke der! Er disse butikkene i Moss bare Akvarie butikker?
Postet 22.03.15 kl 11:57
Akvafisken er vel hovedsaklig akvarie-orientert, mens Dahls Dyrerike har masse utstyr og mat til både hund og katt. Beste butikken i Norge, er min mening. Får du tak i Thor Dahl, er du sikret masse kunnskap om alt innenfor akvaristikk. Anders på Akvafisken har også mye kunnskap om fisk og utstyr. Begge disse to har stort utvalg av fisk.
Postet 22.03.15 kl 15:05
Endret: 22.03.15 kl 15:07
Postet 22.03.15 kl 15:45