Er det greit å bare ha en guppy , sammen med platyer?

Heisann !

Jeg har nå nylig startet opp akvariet . Plantet planter i det , i januar . Kjøpte 6 platyer i midten av februar . Og ca 1-2 mnd etterpå , 6 guppyer . 5 av 6 guppyer døde , 2 stk på samme dag , de andre med ca en ukes mellomrom .

Nå har jeg en gjenlevende guppy . Har testet vannet , på dyrebutikken . De fant ikke noe feil med det . Kjøpte en test selv ( No2 ), den viste at det var litt usunne forhold i vannet . Gul farge ved test er ok , oransje er ikke helt ok , osv . Vannet mitt var lys oransje , da jeg testet vannet .

Tok daglige tester av vannet , og på fargeskalaen på No2 virket det som alt var i den skjønneste orden. Men likevel døde en guppy ,samme dag .

Nå har jeg som sagt en gjenlevende jente guppy . Jeg har ikke lyst på flere guppyer igjen , da jeg har lest på nettet at de er eksponert for mange sykdommer , og at innavl er ett problem .

Spørsmålet mitt er : Er det greit å ha bare en guppy ? Eller er hun da dømt til ett liv i trist ensomhet ?
Guppy som man kjøper i butikken er ofte ganske dårlig kvalitet på.
Enda en ting du må tenke på når du har levende fødere er at det er ikke bare no2 og nh3/nh4 som må måles, men kh, PH og GH skal være noe høyere på disse en det som er gjennomsnittet i norsk kranvann.
Det er også noe du må bør teste, og om de verdiene er delvis lave, ja da er det enklest å velge arter som går i det vannet som du har uten å mikse det til med diverse remedier for å få rett verdi. Så klart kan du mikse til du får rett verdi, men da må du også gjøre det hver uke når du bytter vann.
Når det er snakk om dyrebutikk, ikke stol for mye på dem, de er ofte ute etter kun å tjene penger, deres kunnskap kan være noe dårlig til helt fraværende..
Stol helle på erfaring fra folk og det som står på div. Forum.
Tusen takk for svar :) !
Takk for svar ! Jeg pleier å fjerne ca en tredjedel av vannet , med litt mindre enn en ukes mellomrom . Da blander jeg i " Aqua fresh". Hva tenker du om å bare ha en jente guppy ?
Jeg vet ikke hvor stort akvariet er så antall og hvilke fisk kan jeg ikke uttale meg om.
Vannbytte rutinen høres grei ut, bare ikke rens filter ofte.
Jente guppy må også ha høy kh, pH og Gh.
Takk for svar igjen ;)
Ok , så jeg skal ikke rense filteret like ofte . Det var bra du sa /Det er ett 64 L akvariet . Jeg har nå seks platyer , en guppy og to reker . Men er vet du om guppyer må ha selskap av andre guppyer ? Eller synes de tilværelsen er ok så lenge de har selskap av annen fisk ?
Du kan med fordel gi henne (guppy'n) et par venninner da disse liker seg best i grupper.
Men ingen gutter, siden du allerede har en annen gruppe levendefødere...
De formerer seg alle veldig fort, så da blir den 64l kjapt overbefisket
Filteret skal kun renses når det har tydelig begrenset sirkulasjon.
Du kan ha flere fisk...
Du kan uten problem skaffe deg en gutt og noen jente guppyer. Hvis du bare hadde 6 platy og 1 guppy fra før er det ikke noe problem med noen flere.

Så må folk slutte å fraråde om at folk skal få yngel på levendefødene. Det er jo halve morroa at man får noen yngel som overlever. Hvis du om noen månder ser at disse jentene har kull hele tiden kan du jo gi bort/selge de til overs.

Takk for svar :)
Tusen takk for mange gode svar ! Jeg ønsket yngel det var derfor jeg kjøpte guppy . Men det var utrolig kjipt å se de dø en etter en . Så nå som jeg vet at de er eksponert for sykdom og innavl , vil jeg ikke ha den rasen lengre . Tenkte å kjøpe en veninne til hun som fortsatt er i livet , ( så sant hun overlever ) . Så kjøpe en kampfisk , ferdig arbeid . Er det noen som vet om noen gode oppdrettere i bergensområdet ? Det er veldig varierende kunnskap hos de i dyrebutikken . Samt at de tydeligvis selger syke fisker ,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap