Akvariums ål:p

Hei

Jeg og samboeren har kjøpt oss akvarium(110liter) også har vi lyst på ål, men kan ikke noe om dette.
Så lurer da: er det en vanskelig fisk og holde i live?
Og noen tips hvor man kan kjøpe disse i oppland helst
Takker for alle svar
Den åle lignende fisken jeg tror er enklest å finne, er Kuhli ål. Ekte ål vet jeg ikke så mye om, men både ferskvanns åler og saltvann (murener) finns i akvarier. Er Kuhli ål noe som dere kunne tenkt dere, burde en liten gruppe av de gå an å få bestilt hos dyrebutikker med akvarier, større butikker jeg har sett, har de ofte.
Kuhlii ål - enkel men sky
Vi har 6 svarte kuhlii ål i et 110liter. Her går den sammen med en del endlers guppy yngel, et par ancistrus og en liten gruppe corydoras. Dette går veldig fint og de "bor" i en liten kokosnøtt hule og under en redmor rot.

De er veldig enkle , spiser stort sett det meste som av mat. De pleier å komme fram ved mating, å de kan være ganske artige å se på.
Problemet er at denne er nattaktiv og hvis du har en del gjemmesteder i akvariet så kommer du mest sannsynlig ikke til å se så mye til den ellers.

Husk at du bør kjøpe en liten gruppe av dem. Helst 5-6 eller flere.
Da blir det nok en tur i dyrebutikken etter påske for innkjøp av kuhlii ål hva er prisen ca på disse?
Takker for gode svar til en fersking
Jeg betalte 150 kr for 6 stk...veldig fine åler
Håper akvariet er innkjørt, da.
SilverShaded
Håper akvariet er innkjørt, da.

Håper jeg også!


Har du lest : Oppstart av akvarium ?

Dette er et must for alle som har kjøpt akvarium!
Litt synd å linke til denne gamle artikkelen som anbefaler bruk av innkjøringsfisk. Verden har gått fremover siden 2006, og fiskevelferd har fått mye større plass innenfor akvaristikken. Det er unødvendig å plage fisk på denne måten.
Les heller om innkjøring her.
Afrikansk øreål er også et forslag hvis du vil ha noe med str på
Akvariet er innkjørt

like lett få tak i de afrikanske? Og er de lette ha med gjøre også?
Øreål er ikke så vanskelig å få tak i.
På samme måte som kuhli-ål, vil disse også gjerne ha noen artsfrender. De er ikke vanskelige å holde, men er glupske og spiser alt de får inn i munnen. Dessuten er de fryktelige rømningsartister og hopper ut av de minste åpninger i akvarielokket.
Både kuhli-ål og øreål krever sand som bunnlag.
Men skal de bare ha vanlig fiskefor eller skal de ha noe annet igjen?
Hehe, da er det enda godt vi har lokk over så kommer ikke de ut og katten ikke inn
Så da blir det nok innkjøp av ål etter påsken
De er i prinsipp kjøttetere og bør få variasjon med mygglarver og annet levendefor. Det gjelder forsåvidt alle arter som ikke er vegetarianere...de skal ha mest mulig variert mat for å få alle sine behov dekket.
Okei den er grei
Takker for gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rachel Leraand
Reklame for plussmedlemskap