- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- C02 nivået i planteakvarium
C02 nivået i planteakvarium
Har akkurat startet et 50 liters planteakvarium. Leste meg frem til at det burde ha en kh på 3-4 for stabil ph. Da jeg tilsatte for å øke karbonhardheten, steg selfølgelig også ph. Men ph sank ikke, og har enda ikke sunket. Har nå en ph på 8 selvom jeg har co2 tilførsel av [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1440&HKatID=]denne [/URL] typen, noe som skal være tilstrekkelig for 100 l. Leser på nett at karbonhardheten øker ph, mens co2 senker ph, men hvem vinner her, ph er jo trossalt stabil på 8. Har jeg tilstrekkelig med co2 i vannet, selvom regning i kalkulatoren sier at jeg ikke har det? Det kommer i allefall bobler fra plantene min, der enkelte sender ut "tråder" med o2(?) fra et blad. Har fått noen trådalger i tillegg, er dette overgjødsling eller alt for mye lys (54w+reflektore). Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Postet 30.10.05 kl 23:49
Endret: 30.10.05 kl 23:51
pH, kH og CO2 er ikke lett
Sammenhengen meellom pH, kH og CO<sub>2</sub> uttrykkes med ligningen :
3 * kH * 10^(7-pH) = CO<sub>2</sub> mg/liter
Med å øke kH har du gjort vannet i bedre stand til å buffre pH. Med andre ord er det nå vanskeligere å påvirke pH i begge retninger. Så lenge du tilfører CO<sub>2</sub> vil denne sakte, men sikkert påvirke både kH og pH. Du må bare ta tiden til hjelp så vil pH falle. PH skal falle i raskere tempo enn kH.
For å klare å holde lav pH samtidig med å bygge opp kH så må dette gjøres meget forsiktig. Tilførsel av Natron bikarbonat i så lite vannvolum er en vanskelig balansekunst. Skulle jeg ha gjort det ville jeg ha begynt med en kvart teskje(eller mindre) for deretter å ha målt påvirkningen på pH. Allerhelst sjekker man påvirkningskraften utenfor karret slik at man slipper eksperementering "live"
Har du tenkt på å melde deg inn i Tromsø Akvarieklubb?
Postet 31.10.05 kl 00:57
Postet 31.10.05 kl 01:27
Postet 31.10.05 kl 09:07
Den "soppen" gir nok for lite co2 for å ha kh 4. Jeg har et kar av samme størrelse, og med kh på 4 og ph på ca 6.8 så bruker jeg nesten en boble co2 per sekund i en diffusor. Skrur jeg av co2 så har jeg ph på 8 innen noen timer. Bare senk kh til du får riktig ph, og sjekk en tabell for å se hvor mye co2 du har. Du får ikke stabilisert ph rundt 7, bare balansert den mot co2. Den vil forandre seg hvis co2 mengden minker eller øker. For å holde kh stabil når du skifter vann så kan du sette en liten merkelapp halvveis ned på glasset. Det er fast mengde vann du skifter. Så bruker du en liten måleskje til å måle opp kh pluss, og ser hvor mye som trengs for å få riktig KH for den vannmengden. Bruk så samme mengde hele tiden så blir det ganske stabilt. Bra metode for alle tilsetninger. Hvis den soppen er en slags "dykkerklokke" hjelper det nok med mye vannbevegelse forbi den. Med 54w lys så bør du nok vurdere andre metoder hvis den soppen ikke klarer å få co2 opp.
Postet 31.10.05 kl 23:02
Endret: 31.10.05 kl 23:14