54l fisker dør

Hei

Er ikke sikker på om jeg poster dette på rett sted, men prøver.
Jeg har ett 54l ferskvannskar. Har problemer med at fiskene dør... Skjekket vannet og fikk høre at det var fint.
Jeg hadde 2 ansistrus maller, 4 platy og 4 molly. Nå har jeg 1malle og 2 platyer og 2 mollyer igjen.
Lurer på om det kan være jeg har hatt for mange fisker i akvariet? De jeg har igjen nå, viser ingen tegn til å dø...
De som døde, ble slappe og dagen etter døde de...

Håper på svar!!
Hei, synd med fiskene.
Jeg gjetter at dyrebutikken sa vannet var fint? Eller?
Hva testet de vannet med og har du resultatene?

Vil gjerne vite litt mer om rutiner, hvordan bytter du vann, rensing av filter osv.
Flyttet tråden til Nybegynner, siden dette har lite med arrangementer/kalender å gjøre.
Ja, det var dyrebutikken. Fikk ikke resultatene selv, men han sa bare at verdiene var fine. Jeg bytter ca en bøtte vann en gang i uka. ( kan gå to uker innimellom) Bruker akvasafe og salt. Mater dem en gang om dagen, noen dager hopper jeg over. Renser filteret i bøtta med vann ca 1 gang i mnd..
Skal sies og at jeg har fått grønne alger på glassene.
Tusen takk for svar))

Ha ha, ikke meningen å legge denne tråden så feil
Her er bilde av algene om det er til hjelp
At verdiene er "fine", sier ikke så mye om hvorvidt fisken passer til vannet (eller omvendt). Dessuten tester dyrebutikkene med strips, som er upålitelig. Ammoniakk og nitritt skal være på null. Levendefødere trenger dessuten hardt og basisk vann, noe vi som regel ikke har fra kommunale vannverk. Anbefaler at du skaffer deg dråpetester selv, slik at du kan holde øye med vannverdiene dine...dette er ofte det første vi spør om når fisk blir blir syke.

Å bytte 10 liter er kanskje litt lite, men ingen krise hvis det bare gjøres regelmessig. Algene fjerner du med en algeskrape eller svamp/skrubb som ikke riper. Lurt å gjøre før vannbytter.
De testet med strips...
Er det noen av vanntestene som er bedre enn andre?
Dråpetest er bedre og mye mer nøyaktig enn strips.
Gjerne JBL dråpe tester.
Det er mye bedre for deg å teste vannet selv enn å stole på dyrebutikken med strips.
Fiskene kan ha dødd pga av for mye ammoniakk eller nitritt i vannet.

Hvis du ikke har nok bakterier i filteret til å spise opp ammoniakken som blir i vannet når fiskene gjør fra seg, kan de forgiftes. Og min erfaring er at levendefødere er av det sarte slaget.

Et slag bakterier som må få tid til å bygge seg opp i filteret, spiser ammoniakk og lager nitritt.

Du trenger derfor også bakterier i filteret som spiser nitritt og lager nitrat.

Det tar lang tid å bygge opp disse bakteriene i filteret. Og når du skyller filteret fjerner du en god del av dem.

Du er inne på noe når du antar at du hadde for mange fisker i akvariet. Ikke for mange for et innkjørt akvarium, men trolig satte du for mange fisk i akvariet på en gang.

Du hadde trolig for mange fisk til at bakteriene i filteret klarte å ta hånd om avfallstoffene.

Nå som halvparten har dødd og det har gått så lang tid at bakteriekoloniene har hatt mulighet for å bygge seg opp, kan det godt være at det går bra med resten.

Men for sikkerhets skyld bør du kjøpe to dråpetester, en som måler ammoniakk og en som måler nitritt, for eksempel av merke JBL eller Tetra.

Du kan også kjøpe en test som måler nitrat. Det er ikke så giftig for fisken, men det bør ikke være for mye nitrat i vannet. Nitrat fjerner du med å bytte vann og ved å ha planter i karet som spiser nitrat.

Hvis du får utslag på nitrat-test, er det et tegn på at filteret produserer nitrat. altså et godt tegn.

Eneste måten å bli kvitt ammoniakk og nitritt på hvis filteret ikke har nok bakterier, er å bytte vann. To ganger om dagen om nødvendig. Men ikke rør filteret før testene viser stabilt at det ikke er ammoniakk eller nitritt i vannet over tid.

Og ikke sett inn flere fisker før det har gått i hvert fall to måneder.

Lykke til! Du er ikke den første som har opplevd dette. Bra du søker hjelp her på Alvaforum. Når du først har knekt koden, er akvarium en flott hobby.
Tusen takk for svar!!! Da skal jeg kjøpe de testene, og se om det er problemet
Dette er en morsom hobby, men veldig frustrerende når fiskene bare dør og de i butikken sier det ikke er noe galt!!
Hvor mange fisker det det optimale i ett 54l? Og siste spørsmål... Om ingen dør nå, da kan jeg kjøpe fler fisker om 2 mnd ca?
I tilleg til de to testene for ammoniakk og nitritt, bør du absolutt ha tester for pH og GH. Som sagt er "riktig" vann i lengden nesten like viiktig for fiskene som rent vann.
Da dukket enda ett spørsmål opp. Jeg ser man kan kjøpe en koffert med mange forskjellige tester. Lønner det seg, eller enkelttester?
Hei, og synd med de fiskene som døde. Håper de andre klarer seg!

Da jeg skulle skaffe meg dråpetester, kom jeg vel fram til at slik koffert (ihvertfall JBL sin) ikke inneholdt de testene jeg som nybegynner hadde mest behov for, som er:

pH 6-7,6 (eller pH 7.4-9 hvis det er sannsynlig at du har vann med høy pH - kan sjekkes med vannverket)
KH
GH
NH4
NO2
NO3

Anbefaler ikke pH 3-10, den er for unøyaktig. Jeg kjøpte den først, og da fikk jeg sjekket hvilken av de mer nøyaktige jeg skulle kjøpe. Litt uøkonomisk, men

Anbefaler å ikke kjøpe JBL sin NH4-test (jeg og flere har hatt trøbbel med den), kanskje heller kjøpe Tetra sin.

I ettertid har jeg også kjøpt PO4-test, men det var fordi jeg hadde problemer med for LITE næring i karet mitt.

Den store JBL-kofferten inneholder alle disse og flere til, men blir jo enda dyrere hvis du ikke uansett vil ha alle mulige andre. Du kan jo sjekke priser for ulike alternativer i en nettbutikk. De du trenger raskest (NH4, NO2, evt. pH), kan du evt. kjøpe i nærmeste dyrebutikk hvis du ikke har tid til å vente, og så kan du f.eks. kjøpe resten på nett, siden det kan bli endel billigere (men spørs jo med prisen på frakt).

Lykke til!
For ett fantastisk forum!!
Takk igjen) da skal jeg ut å skaffe tester, og håper problemet blir borte)
Beklager treg respons, men til dette med hvor mange fisker du bør ha:

Det viktigste er å ikke sette inn for mange fisker på en gang. Gjerne bare to i et så lite akvarium og så vente til bakteriene i filteret har bygd seg opp til å ta hånd om økningen i avfallstoffer.

Men ettersom du allerede har seks fisker i akvariet, bør du ikke ha så mange flere enn to-tre til, tenker jeg.

Det andre er at du har molly og platy. Nå kan jo de du har igjen være av samme kjønn. Men hvis ikke er det levendefødere som yngler lett. så det kan fort bli flere helt av seg selv.

Ellers kommer det også an på hvor store fiskene er og hvor stort filter du har.

Ancisitrusene blir for eksempel inntil ti cm.

Det spiller også en rolle hvor stor overflate det på vannet. Et lavt kar med stor vannoverflate kan huse flere fisk enn et høyt kar med liten overflate selv om de inneholder like mye vann. Det har å gjøre med at vannet tar opp oksygen fra overflata.

Her er en regel for ferskvannsakvarier som jeg leste meg fram til da jeg begynte med akvarium. Sikkert noen som ikke er enig. Det er det ofte. Men jeg synes den fungerer:

Du måler lengden på akvariet og ganger med bredden. Da får du hvor stor overflaten er i kvadratcentimeter.

Hvis akvariet f. eks. er 60 cm langt og 30 bredt har du 1800 kvadratcentimeter til rådighet.

Så regner du 75 kvadratcentimeter for hver 2,5 cm fisk uten halefinne. Fire fisker som ferdig utvokst er 5 cm hver, blir altså 20 cm med fisk tilsammen som trenger 75 kvadratcentimeter x 20=1500 kvadratcentimeter vannoverflate.

gurimalle
Så regner du 75 kvadratcentimeter for hver 2,5 cm fisk uten halefinne. Fire fisker som ferdig utvokst er 5 cm hver, blir altså 20 cm med fisk tilsammen som trenger 75 kvadratcentimeter x 20=1500 kvadratcentimeter vannoverflate.


Henger ikke helt med i svingene her - burde det ikke vært 75 cm2 x 20 cm/2,5 cm=600 cm2? Eller har jeg oversett noe?
Nei, du har helt rett. Litt sent på natta der
20 cm fisk/2,5 x 75 cm2=600 cm2
gurimalle
...Her er en regel for ferskvannsakvarier som jeg leste meg fram til da jeg begynte med akvarium. Sikkert noen som ikke er enig. Det er det ofte. Men jeg synes den fungerer...

Hvis vi for enkelhetens skyld ser for oss en fisk som er 1 cm lang, 1 cm høy, og 1 cm bred, vil den ha en masse på 1cm x 1cm x 1cm = 1 cm3 (1 kubikkcentimeter).

En fisk som er dobbelt så lang, vil ikke bare være lengre, men også mer eller mindre dobbelt så høy og dobbelt så bred. Denne fiskens masse vil være 2cm x 2cm x 2cm = 8 cm3 (8 kubikkcentimeter).

I denne siste fisken er det med andre ord 8 ganger så mange celler som skal forsynes med oksygen, som hos den første fisken, selv om den bare er dobbelt så lang.
Den angitte "regel" blir derfor helt ubrukelig for meg...

I tillegg "tillater" denne måten å tenke på 60 fisker som er 1 cm lange, eller 1 fisk som er 60 cm lang, i et 54 liters akvarium!

En sunn fiskesammensetning bør ta hensyn til mer enn de enkelte arters lengde, for eksempel atferd, kommunikasjon, aktivitetsnivå, stasjonær eller i behov av stor svømmeplass, aggresjonsnivå innen samme art og mot andre arter, behov for revir, for plass om natta, for gjemmesteder og for tilgang til steder å spise mer eller mindre i fred etc. etc.
Hei igjen
Jeg kjøpte inn vann tester og verdiene var fine.
Fiskene fortsatte å dø, men jeg har ph på over 8. Fikk takk en mangroverot, som hjalp på ph. Kran vannet har ph på 7,2. Fiskene sluttet å dø, men nå har det startet igjen. Tok ph på nytt i karret, og nå er den på over 8 igjen. Tok ut litt grus fra karret og la det i spring vann. Målte ph som da viste 7,2. Da jeg målte på nytt dagen etter var den på over 8... Så det er grusen som gjør det mest sansynlig. Må jeg bytte grusen, eller finnes det en annen måte? I så fall, hvordan bytter jeg grusen?
Håper på svar!!! Får ganske vondt av fiskene mine...
Du har jo levendefødere, og de skal ha vann med høy pH. Så jeg tviler på at det er pH som dreper fiskene dine. Men noe er nok galt med vannet, ja. Grusen ser en smule tvilsom ut...hvis den lekker kalk, kan det også være den avgir andre stoffer, f.eks. fargestoffer. Har du noe annet i plastikk oppi karet, som dekorasjoner ? De kan også være skadelige...

Måler du ammoniakk og nitritt jevnlig ? Hva ligger verdiene på ?

Kan være at du kanskje er litt for voldsom med å "rengjøre" filteret, slik at du tar livet av de livsviktige bakteriene. Lurer også på om du har tatt i bruk rådet om å bytte mer enn 10 liter vann ? Ancistrus tåler ikke salt i vannet og kan ta skade, så det bør du være svært tilbakeholdende med (hvis det er salt i betydningen NaCl).
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap