Glutaraldehyd
Postet 12.04.15 kl 20:45
Glutaraldehyd er vel egentlig ikke noe legemiddel, akkurat. Det er en protein cross-linker som brukes til ikke-autoklav sterilisering av instrumenter innenfor medisin/kirurgi. I akvaristikken brukes en tynn løsning som karbonkilde for planter. Det er umulig å oppgi noen dosering, da det kommer helt an på konsentrasjonen i det aktuelle produktet. Og på flaskene står det anbefalt dosering.Jeg bruker EasyLife EasyCarbo, og der er oppgitt dosering 1-2 ml/dag til 50 liter vann.
Postet 12.04.15 kl 21:10
Postet 12.04.15 kl 21:23
Nei, med CO2-injeksjon er det ingen grunn til å bruke flytende carbo...ihvertfall hvis har et noenlunde bra anlegg med tilfredsstillende CO2-nivå i karet.
Heller ingen grunn til å bruke både grønn og orange Tropica-gjødsel. De inneholder nøyaktig det samme, bortsett fra at den grønne altså har nitrat og fosfat i tillegg.
Heller ingen grunn til å bruke både grønn og orange Tropica-gjødsel. De inneholder nøyaktig det samme, bortsett fra at den grønne altså har nitrat og fosfat i tillegg.
Postet 12.04.15 kl 21:30
Postet 12.04.15 kl 21:51
Tore HalvorsenOk, flotte greier. Stemmer nok det, at det ikke er et legemiddel. Men jeg kjører co2? Glemte å nevne det! Og så bruker tropica flytende plantenæring. Med og uten phos/nitrat Trenger jeg EASY LIFE EASY CARBO da? Har begynt å få penselalger skjønner du. Tore
Jeg mener du kan bruke Carbo i flytende form til å fjerne alger. Vet at flere bruker dette som en lokalbehandling mot alger. Du tar en liten dose i en pippette f.eks og sprøyter dette direkte i der algene er. Virkestoffet bekjemper alger generelt og kan brukes med CO2, men unødvendig bare pga CO2 tilførsel.
Postet 12.04.15 kl 22:26
Postet 12.04.15 kl 22:34
Postet 13.04.15 kl 00:21
Jeg la faktisk ikke merke til at du nevnte alger....burde lest bedre der....
Hvis du får penselalger til tross for CO2-injeksjon, er det kanskje også lurt å ta en titt på lysforholdene også. Er det 720-literen...hvor mye og hva slags lys har du, og hvor lang lystid ? Vannverdier og vannbytterutiner ?
1-2 bobler i sekundet sier ikke så mye i og for seg. Har du en dråpesjekker i karet, og i så fall, hvilken farge har den på dagtid ?
Hvis du får penselalger til tross for CO2-injeksjon, er det kanskje også lurt å ta en titt på lysforholdene også. Er det 720-literen...hvor mye og hva slags lys har du, og hvor lang lystid ? Vannverdier og vannbytterutiner ?
1-2 bobler i sekundet sier ikke så mye i og for seg. Har du en dråpesjekker i karet, og i så fall, hvilken farge har den på dagtid ?
Postet 13.04.15 kl 01:05
Heisann, Ja det gjelder penselalger.
Dette er i 160 literen, og 3 mnd gamle lysrør fra Sylvania.
grolux 30watt t8 og Sylvania daylightstar 30 watt t8.
Lyset står på 8 timer om dagen, bytter ca 20% 14 dag.
Nei jeg har ikke dråpe sjekker i akvariet, men har fått tak i jbl co2 test.
Men hvordan virker den?
Ph 7,36
Kh 3
Gk Tom
Nitrit Gul
Nitrat 25Mg/l
Phos fant ikke noen som hadde.
Dette er i 160 literen, og 3 mnd gamle lysrør fra Sylvania.
grolux 30watt t8 og Sylvania daylightstar 30 watt t8.
Lyset står på 8 timer om dagen, bytter ca 20% 14 dag.
Nei jeg har ikke dråpe sjekker i akvariet, men har fått tak i jbl co2 test.
Men hvordan virker den?
Ph 7,36
Kh 3
Gk Tom
Nitrit Gul
Nitrat 25Mg/l
Phos fant ikke noen som hadde.
Postet 13.04.15 kl 18:29
Postet 13.04.15 kl 20:38
Postet 13.04.15 kl 21:30
Postet 13.04.15 kl 21:41
Ja, testen går fra mærkeblått via grønt og mot gult med økende CO2-innhold, på samme måte som en pH-test beveger seg når pH synker.
Hvis du har en skikkelig diffusor, slik at CO2-gassen ikke bare forsvinner rett opp av vannet, bør fargen endre seg etter hvert, hvis du har montert riktig. Men det kan ta litt tid. Så du må nok bare smøre deg med god dose tålmodighet
Hvis du har en skikkelig diffusor, slik at CO2-gassen ikke bare forsvinner rett opp av vannet, bør fargen endre seg etter hvert, hvis du har montert riktig. Men det kan ta litt tid. Så du må nok bare smøre deg med god dose tålmodighet
Postet 13.04.15 kl 21:56
Postet 13.04.15 kl 22:01
Postet 13.04.15 kl 22:10
Postet 13.04.15 kl 22:27
Postet 13.04.15 kl 22:36
Postet 14.04.15 kl 14:12
Da er det ett av to : enten løses ikke CO2 i vannet slik det skal, eller det er så lite at det ikke har noen effekt.
Hva slags pH og KH har du, og hva skjer med pH om du stopper all CO2-tilførsel ? Jeg spør om dette fordi CO2 naturlig nok skal senke pH (og man kan da forvente at pH stiger om tilførselen stoppes). Men har du høy KH/pH, vil du ikke se så mye effekt av dette, siden KH-bufferen holder pH oppe veeeeldig lenge. En KH på 2-4 er ideelt for å få et godt CO2-nivå uten å forgifte fiskene eller oppleve pH-crash.
Hva slags pH og KH har du, og hva skjer med pH om du stopper all CO2-tilførsel ? Jeg spør om dette fordi CO2 naturlig nok skal senke pH (og man kan da forvente at pH stiger om tilførselen stoppes). Men har du høy KH/pH, vil du ikke se så mye effekt av dette, siden KH-bufferen holder pH oppe veeeeldig lenge. En KH på 2-4 er ideelt for å få et godt CO2-nivå uten å forgifte fiskene eller oppleve pH-crash.
Postet 14.04.15 kl 14:30