Svarte corydoras

Har akkurat funnet ut at det finnes svarte corydoras og har veldig lyst på dette, men lurer da på om man får tak i andre typer enn metallpansermaller, og så lurer jeg også på om metallpansermallene er veldig mye roligere enn panda p.m.? Var nemlig borti et akvarie med pansermaller som hadde så stusslig adferd i forhold til våre pandaer. Disse tuslet bare rolig rundt på bunnen nemlig, mens pandaene våre farter rundt mesteparten av tiden. Dette akvariet (med metallene) hadde grusbunn og trolig for høy ph, så mulig de rett og slett mistrivdes.
Akkurat som oss mennesker, så er fisker forskjellig fra fisk til fisk, selv av samme art.
Oppsett av karet (vannkvalitet, innrednning osv) teller utrolig mye for hvordan de oppfører seg.
De svarte Corydorasene som finnes i handelen i dag, er et resultat av en spontan mutasjon som skjedde i et kull med yngel av arten Corydoras schultzei. Dette skjedde i et akvarium hos en tysk akvarist for en del år siden. Husker ikke årstallet men jeg gjetter på åtti-tallet eller nittitallet.

Nå er jo C. schultzei innlemmet i slekten C. aeneus, så de regnes som del av den, ja.
Siden de er en fargevariant av C. schultzei kan man nesten regne med at de er ganske aktive. Jeg har hatt de svarte og de er fulle av futt hele tiden

Denne svarte Corydorasen kalles litt forskjellig, men siden det ikke er en egen art, og for å skille ut hvilken variant man mener, kaller mange (inkl meg) dem for Corydoras sp. Black. Rett og slett. Vet at noen innen hobbyen kaller dem Corydoras Venezuela Black, men det er direkte feil. De har ingenting med Venezuela og gjøre, den fargen som finnes i handelen er oppstått i akvarium og drettet frem av hobbyakvarister. Historien bygger på at det var noen "oppdagere" som fant en helt mørk, nesten svart, Corydoras i det fri en gang. Dessverre finnes ikke disse i hobbyen eller handelen, det hindrer imidlertid ikke at navnet har blitt hengende fast selv om fisken ikke finnes.

Corydoras sp. Black er en lettstelt, aktiv og fin fisk. Den skiller seg ut fra andre Corydoras pga fargen. De spiser det de blir tilbudt av fiskefôr og er ikke kresne. De er også relativt lette å få i lek og oppdrette.
Siden de er lette å oppdrette, er de heller ikke umulige å få tak i. Spør om evt din lokale zoobutikk kan bestille dem inn for deg, eller legg ut en annonse på rubrikkdelen av forumet her, og spør om noen har den til salgs. Kan hende du må kjøre et stykke, men du sparer mye penger på å kjøpe privat kontra butikk, så kanskje bensinpengene går opp-i-opp

Lykke til med dem
Cory black
Jeg falt fullstendig for disse små og de kostet formidable 189 kr.pr. stk. i går. Fikk mye rabatt da jeg kjøpte mye fisk og utstyr som pumper. De ble satt i det største akvariet mitt.(375l) Jeg har seks akvarier med mye fint nå. Gleder med til de blir voksne og jeg får se om de leker. Det skal visst være relativt enkelt å få til.
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap