For deg som lurer skal skal ikke kjøpe et flott akvarium les dette først

Den blandingen du omtaler som brukbare valg for et selskapsakvarium er ikke spesielt god. Siden du, i ethvert fall her på AF, synes å henvende deg til nybegynnere, bør du sjekke de enkelte artene bedre.

Sølvhai er nok fin som liten, men den kan bli 35 cm stor, trives best i stim, bør holdes i et kar på rundt 700 liter (neppe noe for nybegynnere), er meget livlig og vil etter all sannsynlighet betrakte de øvrige innvånerne i "ditt" selskapskar som mat. Dessuten vil de trolig stresse livet av rolige fisk som discus. Gullfisk blir også mye større enn de fleste nybegynnere er klar over og krever tilsvarende stort kar.

Vannverdiene du oppgir som ok for de omtalte artene, pH 7 - 9 og temperatur 24 - 28 grader er misvisende. Du kan ikke ha 7pH 7 - 9, men f.eks. 7 eller 9. For å nevne noe som blir helt feil: Neontetra og scalare trives best i noe surt vann, pH 6 - 7, og discus helt ned til mellom 4,2 og 6,2. Det blir veldig feil å antyde at disse kan leve et godt liv i pH opp til 9.

Jeg anbefaler deg å sjekke Fiskebasen her på AF før du publiserer mer. Fiskebasen er ikke nødvendigvis feilfri, men den gir gode indikasjoner på hvilke krav fiskene har til vannkvalitet, akvariestørrelse etc.

Jeg tar normalt ikke så hardt i som her, men ettersom du kommer med anbefalinger til nybegynnere, mener jeg at det er på sin plass.
Alt for dårlig info
Beklager å si det, men etter å ha lest bloggen var jeg sikker på at det var en på 13 åring som hadde skrevet alt sammen.

Vannverdier er en fin bil.
Okey
Har redigert litt. Bra dere er engasjert ;
Okey
Det var kanskje noen feil der. Har prøvd å gjøre det bedre takk for beskjed ; )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap