Hjelp

hei, jeg har ett akvarie på omtrent 250l, og i det har jeg 3 molly, 2 guppy, 11 av en sølvaktig strim fisk med en singel svart stripe på langs, 1 malle og ca.10 små snegler.. Og 3 kampfisk hvor 2 er hunner og 1 hann.
og problemet ligger hos hannen..

hannen har tidligere vært kjempe aktiv og jaget de andre fiskene litt, men napping er ikke et problem verken til eller mot, men nå ligger han bare på bunnen og gjør ikke så mye av seg.
han har lagt seg hos favoritt planten han alltid er ved, men nå ligger han liksom bare på bunnen og reagerer ikke på de andre fiskene i det hele tatt..

jeg har pumpe og holder akvariet jevnt rent, det har pumpe, filter og oksygen tilførsel ettersom jeg vet det er viktig. de har masse skjulesteder i form av skjell (som har blitt kokt før de kom inn) stein huler, og noe planteliv.. jeg mangler noe planter som kan flyte i toppen, men ellers ser jeg ikke mye som mangler..

jeg har fått med meg at det er viktig og måle PH verdiene regelmessig, noe jeg har gjort tidligere, men alle andre fisk ser ut til å stor trives.

kan det være at det er for mye fisk for kamp fisken? jeg synes selv at det ser ut som alle har rikelig med plass ettersom det kun er de nye mollyene som har passert 4 cm ca..


jeg lurer også på om det er viktig at de kontinuerlig har lys og sirkulasjon? jeg har karet på soverommet så jeg pleier slå begge av om nettende, også på igjen når jeg våkner.
jeg har også i litt av "tetra - safe start" ettersom jeg ikke har hatt det store karet i mer enn 2 måneder, er det noe man bare har i 1 gang, eller er det ok å ha litt i jevnt ?


nå ble det masse skrift og en del spørsmål, men det er for å spesifisere situasjonen så godt som mulig, i håp om å få best mulig svar

håper på masse gode og behjelpelige svar!
Mvh Kristoffer
Hallo...og velkommen til Akvaforum ! Her vil du finne masse nyttig informasjon om fiskearter, akvarieplanter og alle mulige problemstillinger innenfor akvaristikken.

Høres ikke ut som det er mange fisk i ditt 250 liters akvarium. Imidlertid er kanskje sammensetningen av fisk ikke helt ideell. Stimfiskene dine er nok en tetra-art, muligens keisertetra, og disse skal ha andre vannverdier enn levendeføderne (molly og guppy). Tetra-arter lever i surt og ganske bløtt vann, mens levendefødere trives best i vann som har høy pH og GH (hardhet). Kampfiskene er ganske tilpasningsdyktige når det gjelder vannverdier, men de foretrekker vann med lite bevegelse/sirkulasjon og trenger ikke veldig oksygenrikt vann siden de også puster luft fra overflaten ved behov.

Jeg vet ikke hvordan du har kjørt inn dette karet...om du satte inn fisker før den riktige bakteriefloraen hadde fått tid til å etablere seg i filteret. Disse filterbakteriene sørger for å bryte ned avfallsstoffene i karet, og uten dem forgiftes fiskene og kan omkomme eller skades. vannet bør du derfor teste for slike stoffer, nemlig ammoniakk, nitritt og nitrat, i tillegg til pH og GH. Les om innkjøring og vannverdier her ! Tetra SafeStart er ikke nok til skape riktig bakterieflora...dette tar tid. Det skal heller ikke brukes i et innkjørt kar...kun i nødstilfelle/innkjøring.

Fordi filterbakteriene renser vannet, bør man ikke slå av filteret om natten. Dette stopper oksygentilgangen for bakteriene, og de tåler ikke mer enn noen få timer før de begynner å ta skade. Når du så slår på filteret igjen, vil døde bakterier og avfall spyles ut i akvariet og forurense vannet. Lys skal ikke være på mer enn 7-10 timer daglig, men filteret må være på 24/7 og kun stoppes i kort tid i forbindelse med rengjøring/skylling av filtermediene. Hva slags filter har du i dette karet ? Og hvilke rutiner har du for vannbytter og annet vedlikehold ? Kjøp vanntester for de parametrene jeg nevnte over her...kjøp ikke strips, men dråpetester (gjerne JBL) ! Jeg tror det er en stor mulighet for at kampfisken har fått skader grunnet vannverdiene. Bytt 40-50% av vannet...pass på at du bruker vann med riktig temperatur og gjerne med et vanntilberedningsmiddel som f.eks. Seachem Prime. Og vær meget måteholden når det gjelder mating av fiskene.
:)
oi, utfyllende spørsmål fikk utfyllende svar

jeg bytter 1/3 av vannet hver uke og mater de nok kanskje litt mye til tider.
jeg bruker "eheim"filter som skal holde fra 160 - 200L
temperaturen holder jeg jevnt på 27 grader celcius.
stimfiskene ser ut til å trives m,ed de andre fiskene, og er kjempe aktive, og guppyene har også sterke farger og svømmer rundt hverandre hele dagen, så det er bare den ene kampfisken som oppfører seg rart...
jeg skal måle ph og gh og se hva de sier, så får vi jo se hva som må til
og ja, det var keisertetra

takk for informativt svar on info
Flott om du måler pH og GH, ja. Men enda bedre om du skaffer deg skikkelige tester for ammoniakk (NH3/NH4) og nitritt (NO2). Det bør enhver akvarist ha...og disse vannverdiene er det første vi spør om når fisk blir syke

Opplysningen om filteret gjør meg enda mer sikker på at vannverdiene dine ikke er helt i vater, for å si det sånn. Filter bør være "overdimensjonert" i forhold til de oppgitte "holder til"-verdiene". Og når du i tillegg har hatt det avslått store deler av tiden....store sjanser for at fisk ikke har det optimalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap