Oppgradering

Hei, jeg er en gutt på 15 som ønsker å drive med ferskvannsakvarium. Jeg har tidligere hatt et 100 liters akvarium, men ønsker kanskje å kjøpe Juwel Model Vision 260l i "beech". Er det noen som har det akvariumet som kan komme med fordeler/ulemper?

I mitt tidligere akvarium har jeg slitet litt med å få fiskene til å leve lenge, og jeg ønsker tips på området.

Er det noen som vet om noen fisker som er fine, trives og er artige å ha i et akvarium på 260l?

Er det noen som evt har noen andre modeller av akvariumer som ser bra ut, men ikke koster altfor mye (ca 250l)?
Selv hadde jeg heller gått for Eheim sine akvarier, Vivaline 240 eller Proxima 250. Disse karene har eksterne filter og er opp et hakk i kvalitet og design, men du må også opp et hakk i pris. Ved Eheim kan du også bygge karet litt mer tilpasset ditt behov i form av utstyr som filter, varmekolbe ol.

Du kan lese mye om disse karene her:
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=78107

Proxima:
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums/new-proxima-250_white_gloss

Vivaline:
https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums/vivaline-240_white

Når det gjelder fisk kunne du vurdert disse gjestene:
8 stk. Corydoras (morsom og aktiv fisk)
2 stk. Perlegurami (et par)
5-6 stk. Kuhlii åler (livlige krabater)
12-15 Rødmunnstetra (stimer bra!)
2 stk "Algespisere"
Takk for svar, men det blir nok et hakk for høyt for meg i pris

Juwel er et greit akvarium. Selv ville jeg nok heller valgt Rio fremfor Vision. Det buete front glasset kan forstyrr og lure synet.

Hvilke fisker tenker du deg da?
Jeg ser for meg noen fisker som er fine, men ikke vanskelige å holde i live. Samtidig hadde det vært kult å ha noen levendefødende (har et 28l på siden jeg kan bruke til yngel).
Sverddrage, molly og Guppy regner jeg med at du da har vurdert?
Ja, vurderer de, er spesielt glad i guppy av de tre Har du noen tips til planter?
Noen tips som kan gjøre deg til en bedre akvarist... slik at du ikke bare kan holde fiskene i live, men få dem til å trives :
1. Lær deg så mye som mulig om vann og vannverdier, filterbakterier og innkjøring. Dette er grunnlaget for ethvert akvarium. Les om dette her på AF, det fins masse stoff !
2. Kjøp skikkelige dråpetester og lær deg å bruke dem flittig.
3. Velg fisker etter hvilke vannverdier du har i krana hjemme.
4. Kjør inn akvariet ordentlig før du i det hele tatt tenker på å sette inn fisk.
5. Ikke spar penger når det gjelder å skaffe et skikkelig filter.
6. Vær nøye med vannbytter og annet vedlikehold.
7. Ha heller få fisk enn for mange.
SilverShaded
Noen tips som kan gjøre deg til en bedre akvarist... slik at du ikke bare kan holde fiskene i live, men få dem til å trives : 1. Lær deg så mye som mulig om vann og vannverdier, filterbakterier og innkjøring. Dette er grunnlaget for ethvert akvarium. Les om dette her på AF, det fins masse stoff ! 2. Kjøp skikkelige dråpetester og lær deg å bruke dem flittig. 3. Velg fisker etter hvilke vannverdier du har i krana hjemme. 4. Kjør inn akvariet ordentlig før du i det hele tatt tenker på å sette inn fisk. 5. Ikke spar penger når det gjelder å skaffe et skikkelig filter. 6. Vær nøye med vannbytter og annet vedlikehold. 7. Ha heller få fisk enn for mange.



Takk for svar Har du noe tips til en utvendig pumpe (fått med meg at det er det som gjelder) til et Juwel vision 260l?
Ja, vil absolutt anbefale et utvendig filter til et såpass stort kar !
Et meget godt filter for et slikt kar er Eheim eXperience 350. Dette er lett å betjene, har utmerket "virkningsgrad", er helt stillegående og er ikke blandt de aller dyreste.
Hvis du ikke kan/vil handle fra Tyskland (billigst), så får du det her også.
Hva er i størst grad forskjellen på et utvendig/innvendig filter, i forhold til arbeidsmengde, kapasitet osv?
Et utvendig filter har mye større filtervolum, altså mer plass til filtermedier. Vannet er lenger i kontakt med filtermediene, noe som dermed gir bedre filtrering.
Arbeidsmessig...et godt dimensjonert utvendig filter kan gå i månedsvis uten rensing...jeg åpner stort sett ikke mine mer enn et par ganger i året. Innvendige filter, derimot, må renses oftere, ellers går både filtreringen og sirkulasjonen nedover etter som filteret går tett.
Hvor ofte ville du renset en tank på 260 liter for å holde det i optimal stand?
Med et godt utvendig filter, behøver man som sagt ikke røre/åpne/rense filteret mer enn et par ganger i året.
Men hver uke er det vannbytte 30-50%, med slamsuging av bunnen. Samtidig går man over rutene og fjerner eventuellt algebelegg. Jeg vil ikke kalle det "rensing" akkurat...men det er helt nødvendig vedlikehold for både fiskenes og plantenes helse. Samtidig måles vannparametere som pH, GH, fosfor og jern, og plantenæring tilsettes om nødvendig (kommer an på hva slags og hvor mye planter man har).

Så kort sagt : rutinemessig vedlikehold hver uke !
Joda

Men det er vel like mange meninger som det er akvarister vel Jeg har en 260 vision i stua, og jeg bytter ca 50 liter hver 7 dag, hvis jeg husker det. Allt kommer ann på hvor hardt du belaster det. Har du 10 tetraer, blir det ikke like mye forurensning som 1000 tetraer, Enkelte fisk forurenser også mer.. Også er det bare sjekk av ph for min del. Ser jeg forandring i atferd er det selvfølgelig litt mer som gjøres. Ta deg tid er mitt råd, begynn med litt fisk, føl deg trygg på de du har og ekspander, til du er fornøyd. Kjøper du nytt vision 260, Kan du oppgradere selve pumpa i karet med en som er større, men som nevnt. Gå for utvendig, det er som regel det beste.
Takk for godt tips

Har dere noen erfaringer med automatisk mater?
Marius Johansen
--- Ser jeg forandring i atferd er det selvfølgelig litt mer som gjøres.---


Hvorfor vente til man "ser" at noe er galt ? Da kan det i mange tilfeller være for sent. Skikkelige vannbytter gjøres nettopp fordi man vil unngå å "se" noe på fiskene. Forebygging er alltid bedre enn brannslukking.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap