Fluval 4+

Har begynt å få problemer med denne pumpen nå. Jeg syns den tetter seg så altfor fort.
Den er ikke mer en noen mnd gammel.
Har fast vannbytte på Søndager.
nå i dag var filteret nesten potte tett.
akvariet den går i er på 222l å inneholder kunn 9 fisk.
er det riktig at filteret skal bli så tett på kunn 3 dager..
Det var ikke noe problem for en mnd eller 2 tilbake.
renser jo filteret ved vann bytte.

Fisk i akvariet:

3 stk L200
3 stk Archocentrus Spilurus
3 stk Brasiliansk jordspiser
Bytt ut det originale filteret inni filterboksen med blåfilter type grov. Da oppnår du et mye større filtervolum og større filteroverflate. Du vil også oppnå at filteret suger inn nedenfra til forskjell fra originalt. Mao. større innsugsflate på filteret.
I ett såpass stort akvarie ville jeg helt klart ha anbefalt utvendig filtrering. Dette er noe jeg konsekvent anbefaler til alle kar over 100L, gjerne under også
Frank Angell
I ett såpass stort akvarie ville jeg helt klart ha anbefalt utvendig filtrering. Dette er noe jeg konsekvent anbefaler til alle kar over 100L, gjerne under også :)
utvendig filter er bestilt..
fluvalen var med i pakkeløsningen jeg kjøpte å må brukes til jeg har kr til utvendig

Men en JBL CristalProfi 500 er på vei i disse timer
C-P 500
er nå i hus..
Hvor lenge bør den gå før bakteriekulturen er såpass at jeg kan ta ut Fluval 4+'n?
Normalt går det 4-6 uker før bakteriekulturen er på plass i det nye filteret.
Så jo lengde du kjører begge, jo bedre.
Du kan jo også skvise litt av filtergørra fra det innvendige over i den nye, så setter du litt ekstra fart i sakene.
Med andre ord kan jeg ta den ut om en ukes tid da..
Trenger egentlig fluvalen i et annet akvarie
Syntes en uke er litt i minste laget, for å si det mildt.

Men om du er nøye med å fore minimalt, og er villig til å ta noen ekstra vannbytter, kan det gå bra.
Vær også flittig med å teste vannet for amoniakk og nitritt
pumpa har gått i 3 uker nå.. så om en uke har den nye pumpa gått en mnd

Det jeg mente i siste innlegg er at om en uke til kan jeg bytte uten å være nervøs
Oki, da stiller jo saken seg i ett helt annet lys
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap