Ikea vannplanter + andre nybegynnerspørsmål

Inaktiv bruker
Skal en tur innom IKEA i morgen. Funnet ut at de har vannplanter som KAN funke i akvarium. Men, jeg har null peiling på planter, ser så vidt forskjellen på ei rose og ugress.. vell roser er vell de eneste jeg faktisk klarer å identifisere, og kan navnet på.

Det å spørre om hjelp hos ikea, er vell det samme som å spørre en elektriker om råd ang boring av ei tann.

Noe jeg bør se etter? Lest det som er å lese her på forumet ang ikea planter. Noen kan skade vannet, noen er ok, noen dør ganske fort.
Om de dør eller ei går greit, så lenge det ikke går utover fiskene!
Noen tips å triks til hva jeg bør se etter, for å finne de som passer i et akvarium?
Nå vet jeg ikke hva de har av [URL=http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40049844/
]vannplanter på ikea[/URL]..

Men la oss si de har disse...
Er det mulig å "identifisere" de ved hjelp av å se på de? Når det da ikke står noe navn? Hva bør jeg "unngå"? Hva skal jeg se etter? Eller har du god erfaring med å faktisk spørre de som jobbe der?
Jeg har ingen planter i akvariet akkurat nå, kun et par plastikk planter, og planen er å fylle opp med ekte planter. Men økonomien er ikke det beste, så tenkte å starte med det billigste, også får jeg kjøpe fra dyrebutikk når jeg får penger.

Jeg har et lite akvarium som ikke brukes. Kan jeg "plante" de plantene der for å se hvordan de "reagerer"?
Akvarieplanter og vannplanter fra Ikea er to vidt forskjellige ting. Ikea sine planter er ikke beregnet for formålet. Dropp planene om å kjøpe planter til akvariet der. Du får jo akvarieplanter fra 29 kroner i dyrebutikk. De fleste plantene du kjøper vil spre/formere se, eller du vil kunne formere dem i løpet av relativt kort tid.
Tror du burde starte med planter som faktisk er ment for akvarier. Det finnes mange billige planter på nett. F.eks. i rubrikk-annonsene her. Frakten er ikke så ille. Det er ikke så veldig dyrt med planter på dyrebutikk heller. 30-100kr.
Inaktiv bruker
ehm ok... Noen sier de er bra, noen sier de aldri bør være i akvarium. Er det rart folk blir forvirret?!

Hva bør jeg ha til plantene? Skal innom dyrebutikk for å kjøpe sand, så kan spørre de. Men de er ofte sleipe og prøver å pakke på deg ekstra ting som er unødvendig.
Hva bør jeg ha, for at plantene skal trives?

Akvariumet står IKKE i direkte sollys. Det står på kjøkkenet. Ikke i nærheten av noe varmt som stekeovn eller oppvaskmaskin.
Det er lys i akvariumet, ikke noe varmarmatur.


Tenk i første omgang mer på hva slags planter du skal ha. Dette kommer an på størrelsen/dimensjonene på karet, og hva slags lys du har. Er det lite lys, handler man planter som ikke krever mye lys, f.eks. Ellers fikk du noen råd av meg angående planter i en annen tråd.

I første omgang trenger du egentlig ikke noe mer enn plantene, og at du planter dem riktig. Potter og steinull skal fjernes, røtter skal eventuelt kuttes litt tilbake hvis de er lange. Enkelte planter skal ikke plantes i bunnlaget, men festes til røtter og steiner. Mer info finner du i Plantebasen her på AF.
Inaktiv bruker
ok.. takk.
Det er så forvirrende, for jeg finner ikke noe tråd i nybegynner forumet, hvor du får tips om hvordan du skal "starte opp" med planter.

Får håpe de på dyrebutikken er hjelpsom, og faktisk vet hva de driver på med
For all del...ikke stol på folk i dyrebutikken. Spør heller her !
Hva er det som er så mystisk med dette temaet ?? Forteller du hva slags kar og lys du har, kan du få vite her hva slags planter du bør kjøpe. Mer vanskelig er det ikke i første runde. Du kjøper plantene, renser dem for potte og steinull, og skyller dem godt i rent vann. Lange røtter klippes tilbake til 5-7 cm. Så setter du dem forsiktig ned i bunnlaget og sørger for at de står sikkert. De som ikke skal plantes, binder/fester du til stein eller røtter. Ikke noe forferdelig vanskelig med dette
Inaktiv bruker
Jeg er ganske ny. Jeg har et akvarium, det er alt jeg vet! Tror det er 120L eller 110L.
Lys har jeg, hva, aner ikke! Men det var det som var med da akvariumet ble kjøpt.
Fikk det av ei i familien som kan like lite som meg.
Det står ikke noe navn på det heller.

Så jeg spør jo her, og blir bare sendt til plantebasen, som sier meg ingenting! For det er en haug med planter, jeg kan så vidt se forskjell på en blomst og ugress.
Hvem som må plantes, og hvem som fester seg til steiner eller røtter, det må jeg spørre om på dyrebutikken, for jeg har som sagt null peiling.

Vet ikke hva slags planter som må ha "medisin", eller hva slags som ikke trenger det.. har jeg null peiling på. Og de på dyrebutikken tenker profitt og vil pakk på meg ting jeg ikke trenger. Noen ganger føles det som at de vet like lite som meg. Da de pakket på meg 7 gullfisker og 4 golfball fisker til en liten fiskebolle!!
Måtte gi de ifra meg, for jeg fant ut at de absolutt IKKE skal i noe fiskebolle.
Samme skjedde med kampfisken, en liten bolle var mer enn nok i følge de, spurte to steder. Så kjøpte jeg det da, også dro jeg til den tredje og ble fortalt at jeg måtte ha 80L, Minst!

Så søker jeg på nett, og der er det like mange meninger som det er innlegg!
Noen roper "NEI IKKE GJØR DET" når jeg spør "Går kampfisk sammen med sverddrager", mens andre sier "Spørs på fisken", "kanskje", Joda går helt fint", "bare hunner", "du må bare ha en hanne, de er fredelig" etc etc

Det er ikke rart at mange gir opp akvarium. Det er ikke rart at mange fisk pines og dør alt for tidlig. Det er så mange meninger og "kunnskap" som går rundt, og du vet aldri hvem du kan stole på! Virker nesten som om at det IKKE finnes noe kunnskap om fisk i det hele tatt! Folk bare gjetter, lyver og finner opp sine egne fakta.
Er på randen til å gi opp, for det er klin umulig å finne riktig informasjon om det å drive akvarium på en rett og human måte!

Gud, det var godt å få ut.

Greit med noen utblåsninger innimellom )

Men jeg syns du overdriver litt, faktisk. Det som er greia her, er å ta jobben med å lære mer. Det nytter ikke å slå ut med armene og si " jeg kan ingenting". Her på AF er det masse stoff og mange kunnskapsrike mennesker som kan gi god og riktig informasjon. Av og til krangles det om små detaljer, men de som har mange år bak seg som akvarister har stort sett like grunnoppfatninger om akvaristikk og forsvarlig hold av fisk og planter !

Du blir sendt til Plantebasen fordi alle planter der har info om hvilke krav de har, særlig på lys. Som sagt...la oss vite hva slags lysrør du har, så skal vi fortelle deg hvilke planter du bør bruke. I butikken skal det være artsnavn på plantene, så da er det bare å finne dem du skal ha. Men hvis du ikke engang vet hva slags akvarium du har og kan sjekke dine egne lysrør, er det litt vanskelig å hjelpe deg. Vi kan ikke komme hjem til deg og gjøre jobben for deg, vet du. Noe må du klare selv
Neineinei, ikke gi opp! Hjelpen er rundt deg her på Akvaforum, du må bare ta det steg for steg, lese deg opp så mye du kan selv, fortsette å stille spørsmål. Du vil få noen forskjellige svar, for det er ikke alltid noen fasit. Kjør så "safe" som du kan, gå ut ifra det som er best mulig for fisk, dyr og planter, og ikke gå ut ifra hva som påstås at fungerer selv om det er i grenseland eller helt utenfor. F.eks. hvis noen mener sverddragere vil nappe finnene på kampfisken, så ville jeg som nybegynner valgt bort en av artene for å være på den sikre siden (og også fordi disse fiskene fra naturens side egentlig har ganske ulike krav til vannverdier). Men det er meg

Akvariet ditt: 110 eller 120 liter, det er en veldig ok størrelse for en nybegynner. Jeg har 112 liter, det funker flott. Bare mål innvendig bredde, lengde og høyde, så kan du regne ut antall liter. Vannvolumet blir litt mindre, siden du fyller opp noe volum med sand, stein, røtter osv., og ikke fyller akvariet til randen med vann. Du kan sikkert trekke fra 10-20 % av totalvolum for å få vannvolum. Er karet rektangulært, kvadratisk eller flerkantet?

Lys og lokk: Hva slags armatur er det? Heldekkende topp? Bare lysrør? Glassplate? Hvor mange lysrør? Se hva som står på lysrørene dine. Noter i denne tråden hva som står. Hvis det ikke står noe - ta lysrørene ut av armaturet, og se om det står noe inni parabolene eller hva det heter

Planter: ikke "vannplanter" fra IKEA, kanskje... Dyrebutikkene har planter, og som det nevnes over her, så trenger det ikke å bli så dyrt. Start gjerne med enkle, hurtigvoksende stengelplanter som du kan dele av og plante toppene på nytt. En plante som de fleste dyrebutikkene har, som er veldig enkel å få til og vokser kjempefort, er hornblad. Flyteplanter kan også vokse voldsomt og noen får lange røtter som fisk og yngel kan gjemme seg i. Jeg har også ganske bra vekst på små cryptocoryner, de er fine også, syns jeg. De må ha næringskuler ved røttene. Og så er det fint med moser på røtter og steiner, særlig fint for yngel. Javabregne og anubias er lette å få kjøpt, de kan du feste på steiner og røtter, men de kan være litt utsatt for algevekst på bladene. Kan være verdt å forsøke likevel, hvis du lar dem være litt i skygge fra andre planter etc. På endel planter i dyrebutikkene, f.eks. fra merket Tropica, står det noe om krav til lysmengde på merkelappen. Hvis du bestiller planter på nett, står det også ofte info om dette. Gjødsling kan du komme tilbake til når du har begynt å måle vannverdier i karet ditt og ser om det er behov for kun mikronæring, eller også makronæring. Ting blir ikke perfekt fra dag 1, du må prøve deg litt fram. Jeg prakkes stadig med de hersens plantene, men bruker dette forumet til å få hjelp

Tjah, litt sånn hummer og kanari-råd fra meg, men håper noe av det kan hjelpe deg videre.
Inaktiv bruker
Takk for gode tips. Jeg kjøpte to fra IKEA, den ene gikk rett i søpla, ingen røtter, fløt opp hele tiden, ga opp og kastet den. Den andre er oppi der, får se hvor lenge den blir oppi der.
Kjøpte en plante for 89 kr, billig? Trur ikke det, men jaja får se hvordan den reagerer og vokser. Om den blir stor og fin, og trives, så kommer jeg til å prøve den igjen. Den skal ikke vokse seg så brei, men... kan skrive ned navnet på den her etterpå. Akkurat nå orker jeg ikke å reise meg. Har stått oppreist i 7 timer uten å sette meg ned!!
Hun som jobbet i dyrebutikken var heldigvis interessert i akvarium også. Sto å pratet i nesten en time!

Det var igjen litt mye slik skumgummi på planten, for det var innviklet i røtter, også var det litt jord-aktig inni, og da stoppet jeg å pilke. Håper det går greit...

Det å stå å plukke ut små stein er fader meg en hard jobb! Aldri mer stein!
Kjøpte meg hvit sand, for jeg er så lei av å etterlyse fisker hele tiden. Sugerne, Ottoer, ligger ofte nede ved bunnen, så da er det klin umulig å se de.

Hos meg så har sverddrager og kampfisk gått helt fint. De sloss ikke, ingen skader på noen av de og de er fredelige sammen. Han ene sverddrager fikk jeg høre var en bølle mot guppiene som søsteren min har.
Så jeg skulle prøve å se hvordan han gikk med kampfisken, og de gikk kjempe bra sammen. Så jeg fikk han av henne.
Jeg har en Praktbotia også, som også var en bølle. Men hos meg så er han rolig og stort sett gjemmer seg. Men, skal høre med ei venninne som også holder på meg akvarium, om hun ønsker å ta over han. For hun har større akvarium enn meg.

Når kampfisken dør, så skal jeg gå over til guppier, men da må jeg ha et akvarium til. Siden sverddrager går ikke med guppy, ihvertfall ikke hannen. Så jeg håper det tar noen år! For det å drive på med akvarium er mye arbeid, og ikke minst dyrt!.

Jeg har en "plante"... vanskelig å forklare, men det er som en stor rot.. med noen blader, skal prøv å ta bilde når jeg orker å reiser meg igjen. Denne fikk jeg også av søsteren min, for hun trengte den ikke lengre. Og hun fikk den med da hun kjøpte avkarium, så ingen av oss vet hva den heter eller er.
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte en hygrophila suamensis - 79 kr kostet den, fant kassalappen.
Det er en stor, brun "rot", med et stort grønt blad på bildet. Det er den jeg ikke aner hva er. Men som kom med akvariumet.

Akvariumet er fullt av bobler! Sikkert fordi jeg har helt nytt vann og sand.. det går vell vekk av seg selv :P
Hygrophila "siamensis" er en kultivar av H. corybosa. Fin nybegynnerplante, tåler mye og vokser raskt. Bare pass på å knipe av skuddene når de begynner å bli lange, slik at den ikke "går i taket".

Den "roten" du snakker om ser ut som en art av Anubias . Umulig å se hvilken art det er på bildet. Denne skal ikke plantes i bunnlaget, men bindes/festes til stein eller røtter. Den liker å ha det litt skyggefullt.
Ikea-planter
Hei!
Litt sent å svare nå siden du allerede har vært på IKEA, men ja, noen av vannplantene i serien "vattenrall" er nok akvarieplanter, billige er de også (29kr) Kjøpte en for ca to uker siden, var fem stilker i en potte med steinull i et plastglass fylt med vann, disse vokser bra, og så vidt jeg vet dreier det seg om en rotala (muligens sp. green). Så jeg dro innom igjen på lørdag da hadde de igjen fem plastglass, kjøpte fire av de (den siste var jeg usikker på). Disse er jeg ganske sikker på var bacopa australis.

Så det er mulig å få tak i planter andre steder enn i dyrebutikken, men det er fare for å ende opp med noe som ikke egner seg under vann. "Vattenrall"-serien til IKEA består av ihvertfall fem-seks forskjellige typer planter uten artsbetegnelse, og det hadde vært kjekt om noen med god greie på planter kunne tatt en god titt på disse og sjekket hvilke andre som eventuelt egner seg i akvarium.

Men en billig måte å skaffe seg planter på er som nevnt over fra andre akvarister, da er du ihvertfall sikker på å få planter som tåler å stå under vann.

Man kan ikke føle seg trygg når man handler i akvariebutikken heller:
På Tropehagen Lade i Trondheim selger de Fittonia verschaffeltii som akvariumplante. Vakker rød plante som råtner i løpet av en måned hvis den står under vann..
Stemmer det med Tropehagen og Fittonia...de har solgt dem her i Sarp også. Jeg så med en gang hva det var og gjorde personalet oppmerksom på problemet. Dette hadde de ingen anelse om...de ble meget bestyrtet da de hørte at dette er en potteplante ! Planten ser jo veldig flott ut, og blir nok ikke gammel i butikk-karene...dermed oppdager de det ikke.
Inaktiv bruker
SilverShaded
[URLBLOCK1] er en kultivar av H. corybosa. Fin nybegynnerplante, tåler mye og vokser raskt. Bare pass på å knipe av skuddene når de begynner å bli lange, slik at den ikke "går i taket". Den "roten" du snakker om ser ut som en art av [URLBLOCK2]. Umulig å se hvilken art det er på bildet. Denne skal ikke plantes i bunnlaget, men bindes/festes til stein eller røtter. Den liker å ha det litt skyggefullt.


Den "planten" sitter fast i roten. Tror noen har satt den på den, også har den vokst seg fast på oversiden av den.
Jeg satt den bak de andre plantene, har tenkt å flytte frem den nye planten når den blir større. Akkurat nå bruker jeg vekten av roten til å holde den på plass. Skal kjøpe inn mer sand, da det ble kanskje litt for lite.
Inaktiv bruker
McSteen
Hei! Litt sent å svare nå siden du allerede har vært på IKEA, men ja, noen av vannplantene i serien "vattenrall" er nok akvarieplanter, billige er de også


Jeg kjøpte to fra IKEA.. en ble kastet, den andre klipte jeg av halve skum-tingen.. for ellers så flyter de bare opp. Skal jeg fjerne hele? Eller la halve vær på?
Den har ikke røtter... så er litt usikker på om den i det hele tatt overlever. Men skal følge med, om den gir tegn til å bli rotten så tar jeg den ut.

Det er i den serien jeg kjøpte. Kanskje jeg burde dra å kjøpe flere før de blir utsolgt! Har hørt de skal slutte å selge de plantene.
Jeg tenkte på plantasjen, men fant ingen vannplanter på hjemmesiden. Og de virker mer som "sump" og "dam" kjede, og ikke akvarium.

Ville ikke kjøpt flere hvis du er usikker på om den du har kjøpt overlever. Dumt å kaste bort pengene hvis du har dårlig råd. Hvis den du kjøpte trives, så vil den vokse og kanskje spre seg.

Da jeg var der på lørdag trodde jeg at jeg kjøpte de siste de hadde, men de har tydeligvis fått inn fler (hvis det var på Leangen du handlet da).
Jeg lot det stå igjen én, for den så ut som den hadde stått lenge i butikken og så litt dvask ut.

De jeg kjøpte hadde nesten ikke røtter heller, men jeg lot sanda dekke de nederste bladene, og da holder de seg på plass. (med mindre man har fisker som roter de opp).
Kan være vanskeligere å få festet de i grus enn i sand.
Jeg pleier å fjerne all steinull før jeg har plantene i akvariet.

Inaktiv bruker
Var på Leangen ja, de hadde 2 brett med planter. Kanskje det er de siste?
Hva skjer om jeg ikke fjerner all "skummen" nederst?
For den andre falt fra hverandre da jeg fjernet alt...
Embalarsen=gift
Steinulla og annet(pottene) som holder plantene sammen da det blir kjøpt er som oftest giftig for fisker og andre dyr i akvariet.

Det er derfor det er viktig å fjerne all embalarsen på plantene og skylle dem(røttene) godt før dem plantes i akvariet.

PS! Gjorde feilen selv så lærte av erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap